«شادی ‌بخشی» دختر 14 ساله کرمانشاهی به نوعی بیماری تالاسمی و کم‌خونی حاد مبتلاست

ساخت خون ترکیبی برای نجات «شادی»

وجود خون نادر در برخی از افراد که تعداد آنها کم هم نیست، همیشه نگرانی‌های را برای آنها به همراه دارد، نگرانی از این‌که اگر روزی به خون نیاز داشته باشند، چگونه می‌توانند به آن دسترسی یابند، اما دختربچه چهارده‌ساله کرمانشاهی که این روزها به دلیل ناسازگاری با خون‌های دریافتی به کما رفته بود و با همت بانک خون توانست به زندگی‌اش بازگردد، امید را در دل‌های افراد دارنده خون‌های نادر زنده کرده است.
کد خبر: ۶۲۷۵۱۸

این دختربچه که مبتلا به نوعی تالاسمی است، مدتی پیش به‌ دلیل ناسازگاری خون‌های دریافتی به کما رفت ولی با تلاش پزشکان و مسئولان سازمان انتقال خون استان‌های کرمانشاه و تهران از مرگ نجات یافت.

دکتر مصطفی مقدم، رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان انتقال خون درباره این اتفاق به خبرنگار ما گفت: دستیابی به خون‌های نادر یک برنامه ملی و حدود سه سال است در حال اجرای آن هستیم. براساس این برنامه، سامانه شناسایی افرادی را که به این نوع خون‌ها مبتلا هستند راه‌اندازی کردیم و تاکنون نیز حدود 800 نفر شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که خون‌های نادر به خون‌هایی گفته می‌شود که در هر 5000 تا ده هزار نفر در یک نفر وجود دارد، افزود: خونی که برای این دختر ساخته شد ترکیبی از پنج خون نادر مختلف است که از افراد مختلف گرفته شده است، در واقع خون طبیعی است نه خون مصنوعی.

مقدم ادامه داد: اکنون این دختر از مرگ نجات یافته است و می‌تواند همانند دیگران به زندگی عادی خود ادامه دهد. البته ممکن است در آینده باز هم به خون نیاز داشته باشد ولی برای دریافت خون باید به این بانک مراجعه کند تا خون مورد نیاز او ترکیب و ساخته شود.

وی با اشاره به این‌که این بیمار به تالاسمی «اینتر مدیا» یعنی تالاسمی مابین تالاسمی مینور و ماژور مبتلاست، گفت: نوع گروه خونی‌اش برای او این مشکل را ایجاد کرده است.به گفته این متخصص، از این پس روزنه امیدی برای مبتلایان به گروه‌های خونی نادر به وجود آمده است و تلاش‌های بانک برای انواع دیگر گروه‌های خونی همچنان ادامه دارد.

استفاده از خون‌های ویژه

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با فارس وضع شادی بخشی را یک نمونه نادر و متفاوت از شیوه‌های مختلف انتقال خون عنوان کرد.

به گفته سلطانیان، به ‌دلیل ناسازگاری خون‌های دریافتی، سطح هموگلوبین خون وی بشدت کاهش یافته و به 2.7 رسید که امکان تپش قلب نداشت.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان سازمان انتقال خون استان‌های کرمانشاه و تهران بعد از کراسمچ کردن (سنجش سازگاری خون) قریب 200 واحد خون توانستند با تلاش، پنج واحد خون قابل تزریق برای این بیمار پیدا کنند.

به گفته این مسئول، این تلاش موجب شد عمل برداشت طحال و نمونه‌برداری از کلیه بیمار با موفقیت انجام شود و اکنون نیز وضع عمومی وی رضایتبخش است.

رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان کرمانشاه نیز گفت: این دختربچه فروردین‌ امسال برای تزریق خون مراجعه کرد. بچه‌هایی که مبتلا به این بیماری هستند در سنین بالا به تزریق خون احتیاج پیدا کرده و یکی از مشکلات آنها این است که در این سنین بدن آنها به خون واکنش نشان می‌دهد.

محمدرضا گلپایگانی تصریح کرد: از حدود فروردین‌ماه که این بیمار به تزریق خون نیاز پیدا کرده، پزشکان متوجه شدند که به کیسه‌های خون واکنش نشان می‌دهد.

این مسئول با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان سازمان انتقال خون استان‌های کرمانشاه و تهران برای رفع مشکل این بیمار، یادآور شد: همکاران ما زمان زیادی را برای پیدا کردن خون مناسب این بیمار صرف کردند. گاهی اوقات برای پیدا کردن یک کیسه خون باید صد تا 150 کیسه خون را ارزیابی می‌کردند تا خون مناسب برای وی را تهیه کنند.

گلپایگانی افزود: با تلاش‌های انجام شده پنج کیسه خون مناسب برای شادی پیدا شد که چند کیسه از این خون‌ها را قبل از عمل به وی تزریق کردیم که با این کار درجه خون بیمار به‌شکل مطلوبی بالا رفته و به اتاق عمل فرستاده شد.

به گفته گلپایگانی، دو کیسه از خون‌هایی که سازمان انتقال خون تهران توانسته بود برای این بیمار تهیه کند از گروه‌های خونی بوده که به ‌صورت استثنایی و در شرایط ویژه سازمان انتقال خون و برای افراد خاص و کسانی که در شرایط بحرانی قرار دارند، استفاده می‌شود که خوشبختانه این خون‌ها بیمار را از مرگ نجات داد.

این مسئول با اشاره به وضع بحرانی بیمار گفت: بیمار به ‌علت کم‌خونی بسیار شدیدی که داشت، مشکلات قلبی برای وی ایجاد شد و به همین دلیل مدتی در ICU در مراقبت‌های ویژه بود و اکنون شرایط عادی داشته و از بیمارستان مرخص شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها