مهاجم اسبق تیم فوتبال استقلال تهران و نخستین لژیونر فوتبال ایران در سن ۸۴ سالگی درگذشت.
کد خبر: ۶۲۷۳۷۹
چپ طلایی فوتبال ایران درگذشت /تصاویر

جام جم ورزشی ، بیوک جدیکار،‌ مهاجم سال‌های گذشته تیم استقلال شب گذشته در سن 84 سالگی به دلیل آلزایمر شدید دار فانی را وداع گفت. او چپ طلایی فوتبال ایران بود، او مهلک ترین ضربات پای چپ را وارد می کرد، ضربات پای چپ او را خریده بودند تا با چپ شوت نزند و ضربات او به هر که می خورد خطر مرگ داشت.
این عبارات بخشی از القاب و امثالی بود که مردم آنروز و آن روزگار به مرد منتخب ما داده بودند.

باشگاه استقلال و کمیته پیشکسوتان این مصیبت وارده را به خانواده این مهاجم خوشنام تسلیت عرض می‌کند.

 

 

نخستین لژیونر فوتبال ایران، فوتبال را از سال 1323 و در تیم تهرانجوان زیر نظر مرحوم فکری آغاز کرد. در سال 1324 در مسابقات قهرمانی باشگاه های تهران در تیم «جوان» بازی می کرد و به عنوان گلزن این تیم شناخته شده بود و در سال 1325 توسط مرحوم دانایی فر به تیم «تور» پیوست.
مرحوم جدیکار در سال 1328 وارد باشگاه دوچرخه سواران شد و از سال 1330 به عضویت تیم ملی فوتبال درآمد. جدیکار از جمله بازیکنان نسل اول دوچرخه سواران و بدون گفت و گو بی نظیرترین چپ پای تاریخ فوتبال ایران بود.
براساس گزارش فارس، وی در سال 1336 مورد توجه آلمانی‌ها قرار گرفت و با تیم ویکتوریای برلین که در آن زمان از بهترین تیم های آلمان بود قراردادی 2 ساله بست اما پس از 9 ماه به خاطر تشکیل تیم تیم ملی فوتبال ایران و حضور در بازیهای آسیایی 1958 دوباره به وطن بازگشت و پیراهن تیم ملی را با افتخار و با عبور از پول و شهرت فوتبال آلمان غربی به تن کرد.
بیوک جدیکار از سال 1328 الی 1343قریب 15 سال در خط حمله تیم های استقلال و تیم ملی ایران انجام وظیفه کرد و آمار بالای گل هایش هرگز به صورت دقیق مشخص نشد.نخستین بازی رسمی وی در سال 1328 با تیم ملی افغانستان بود.در سال 1325 بود که ایتالیایی ها خواستار او بودند و باشگاههای رم، لازیو و تورینو به وی پیشنهاد عقد قرارداد دادند که در نهایت جدیکار برای عقد قرارداد با تیم تورینو عازم ایتالیا شد. در نهایت با عدم ارسال موافقتنامه توسط سازمان تربیت بدنی وقت و سفر تیم ملی فوتبال به شوروی سابق این انتقال به سر انجام نرسید.
جدیکار مرد پر افتخار تاریخ فوتبال ایران تا همین آخرین ساعات شب گذشته در بستر بیماری سخت افتاده بود و هرروز خبرهای ناگوارتری از احوال وی به گوش می رسید، تا اینکه در نهایت در سن 84 سالگی در بستر بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها