شورای امور خارجی اتحادیه اروپا خواستار اجرای فوری توافق ژنو شد

دو روز پس از هشدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نسبت به تبعات تعلل اتحادیه اروپا در اجرای توافق هسته‌ای ژنو، شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در نشستی دو‌روزه در بروکسل از موفقیت اخیر به دست آمده در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 استقبال و از توافق حاصل شده درژنو بر سر یک «برنامه اقدام مشترک» حمایت کرد.
کد خبر: ۶۲۶۸۲۰

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اینترنتی شورای اتحادیه اروپا، شرکت‌کنندگان در نشست دیروز تصمیماتی را اتخاذ کردند و در قالب آن توافق هسته‌ای را نشانه‌ای از تعهد همه طرف‌ها به اعتمادسازی و کاهش تنش‌ها و ادامه تلاش‌های دیپلماتیک در جهت دستیابی به یک راهکار جامع برای رفع نگرانی‌های اصلی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانستند. این شورا اجرای بی‌درنگ اقدامات داوطلبانه از سوی همه طرف‌ها را مهم ارزیابی و اعلام کرد که ایران باید تعهدات خود را با حسن‌نیت اجرا کند.در مصوبات شورای امور خارجی اتحادیه اروپا آمده است که این شورا به نوبه خود متعهد است گام‌های لازم را بردارد و آن بخش از تحریم‌های اتحادیه اروپا را که در «برنامه اقدام مشترک» تشریح شده است، بی‌درنگ پس از راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص اجرای اقدامات مرتبط هسته‌ای توسط ایران و براساس توصیه‌های کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به حال تعلیق درآورد.

در همین حال گفته می‌شود که وزیر خارجه روسیه قرار است بزودی با همتایان اروپایی خود درباره مسائل دوجانبه و چندجانبه دیدار و گفت‌وگو ‌کند. عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم قرار است امروز در بروکسل با اشتون دیدار کند. محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی اخیر خود با روزنامه واشنگتن‌پست به تاکید اشتون بر پایبندی اروپا به توافق ژنو اشاره کرده بود و به نظر می‌رسد حالا بیانیه شورای روابط خارجی این اتحادیه، تضمینی برای صحبت‌های کاترین اشتون به‌ شمار می‌رود.

استقبال دوباره بان کی مون از توافق ژنو

دبیرکل سازمان ملل هم با قدردانی ازهمکاری‌های سازنده ایران با آژانس بین المللی انرژی، گفت : از تعامل سازنده تهران با جامعه جهانی استقبال می کنیم.

به گزارش ایرنا، بان کی مون در جمع خبرنگاران مستقر درسازمان ملل توافق نامه هسته ای ژنو را ستود و گفت: یکی از شاخص های برجسته سال 2013 توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 بود و امیدواریم این توافق‌نامه اولیه به یک توافق جامع و کامل در رابطه با رفع همه نگرانی های دو طرف منجر شود.وی گفت : ایران را تشویق می کنیم که به همکاری‌های سازنده خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رفع نگرانی‌های موجود ادامه دهد.

بان کی مون افزود : من از تمایل و علاقه دولت ایران برای بهبود روابط تهران با جامعه بین المللی استقبال می کنم که می‌تواند نتایج با اهمیتی در رابطه با برخی موضوعات دربرداشته باشد.دبیرکل سازمان ملل افزود : علاقه مند هستیم که این فضای مثبت و سازنده که در سایه توافق هسته ای ژنو به دست آمده است، در سال آینده هم ادامه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها