وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا، اعتراض شدید ایران را نسبت به تحریم‌های جدید این کشور اعلام کرد

ظریف: مذاکرات با مانع مواجه شده است

اقدام اخیر آمریکا در افزودن برخی شرکت‌های ایرانی به فهرست تحریم‌ها، همچنان با واکنش مسئولان کشورمان روبه‌رو است و وزارت امور خارجه کشورمان از اعتراض شدید ایران به وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی که از سوی جان کری با محمدجواد ظریف برقرار شد خبر داد؛ در عین حال وزیر خارجه کشورمان با بیان این‌که مذاکرات با مانع مواجه شده است، برضرورت پایبندی همه طرف‌ها برتوافق ژنو تاکید کرد.
کد خبر: ۶۲۶۸۰۸

ظریف که پیش از این تاکید کرده بود ایران به هر اقدامی، واکنشی مناسب و هوشمندانه نشان می‌دهد در گفت‌وگویی با واشنگتن پست گفته است که پیرو تحولات اخیر در زمینه اجرای توافق ژنو، وزیر خارجه آمریکا با وی تماس تلفنی داشته و وزیر امور خارجه کشورمان مراتب نارضایتی ایران را نسبت به اقدام اخیر آمریکا اعلام کرده است.

براساس اعلام وزارت خارجه، ظریف در همین زمینه با اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا نیز تبادل نظر داشته است. گفت‌وگوهایی که با هدف اطمینان حاصل کردن از پایبندی طرف مقابل به توافق ژنو صورت گرفته است.

ظریف در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گفته است: با وجود گره‎ای که هفته گذشته به دلیل اقدام «شدیدا غیرسازنده» وزارت خزانه‌داری آمریکا، در مذاکرات هسته‎ای ایجاد شد؛ ایران خود را صددرصد متعهد به رسیدن به یک توافق نهایی می‎داند.

ظریف در عین حال تصریح کرد: وقتی شما صداهایی از داخل دولت آمریکا می شنوید که اصل مذاکرات را زیر سئوال می برند موضوع کاملا غیرقابل‌تحمل می شود و بیانیه هایی که از سوی دولت آمریکا صادر می شود با هدف اصلی مذاکرات در تضاد است و این اقدام بشدت غیر سازنده است.

به گزارش مهر، وزیر امور خارجه از رایزنی‌های تازه برای اجرایی شدن توافق ژنو خبر داده و اضافه کرده است: پس از تماس‎های هفته گذشته با جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه و همچنین کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کری و اشتون به من گفتند خود را متعهد به تکمیل سریع فرآیند ژنو می‌دانند و نیم نگاهی به رسیدن به توافق جامع دارند. من نیز همین هدف را دارم.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان همچنین در گفت‌وگویی دیگر با شبکه‌ خبری سی‌.بی.‌اس گفت، مذاکرات درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران نمرده است، گرچه ایران از دور جدید تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا عصبانی است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف با اشاره به اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز پنجشنبه فهرست سیاهش علیه شرکت‌ها و افراد ایرانی را گسترش داد، گفت: این اقدام بسیار اشتباهی بود که او را «غمگین» کرده است، ولی وی به توافق کوتاه مدتی که امکان یک دوره‌ شش ماهه برای مذاکرات بیشتر را فراهم می‌کند، متعهد است. ظریف گفت: ما به طرح اقدام و اجرای توافق ژنو متعهد هستیم، ولی معتقدیم که برای این کار تمایل هر دو طرف لازم است. وزیر امور خارجه ایران افزود: این پروسه از مسیر خارج شده و با مانع مواجه شده است، ولی نمرده است. ما در تلاشیم آن را در مسیر قبلی قرار دهیم و این مسیر را اصلاح کنیم و مذاکرات را ادامه دهیم، زیرا من معتقدم پای منافع زیادی برای دو طرف در میان است. همزمان با این اظهارات ظریف، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: مذاکرات فنی، دوباره آغاز خواهد شد. می‌دانید که اغلب جزئیات را هماهنگ کردیم، اما یکی، دو موضوع در مورد نحوه اجرا مانده که باید به دقت در مورد آن فکر و روی آن کار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها