عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

حذف یک دهک از یارانه‌ بگیران جدی شد

تعیین قیمت حامل های انرژی در انتظار لایحه جامع دولت

اگرچه قرار است دولت لایحه جداگانه ای را برای ادامه قانون هدفمندی یارانه ها به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد ولی شنیده ها حکایت از آن دارد که قیمت بنزین برای سال آینده تغییر خواهد کرد.
کد خبر: ۶۲۶۰۶۰
تعیین قیمت حامل های انرژی در انتظار لایحه جامع دولت

از سوی دیگر توجه به رشد مضاعف مصرف بنزین و قاچاق این ماده راهبردی به دلیل ارزانی قیمت به خارج از جمله مواردی است که می تواند در احتمال افزایش نرخ این فرآورده نفتی در سال آینده تاثیرگذار باشد.

بنابراین از آنجا که بخشی از منابع مورد نیاز برای پرداخت یارانه های نقدی از فروش حامل های انرژی و مابقی از محل بودجه عمومی و بعضا استقراض از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد، بررسی هرچه دقیق تر این مساله امری ضروری به نظر می رسد.

از سوی دیگر نحوه اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها به گونه ای بود که مورد اعتراض بسیاری از کارشناسان، اساتید علوم اقتصادو دیگر مسئولان نظام قرار گرفته تاحدی که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: شیوه کنونی اجرای هدفمندی یارانه ها اگر اجرا نشود بهتر است زیرا هم تورم ایجاد می کند و هم مانع تولید می شود.

نماینده مردم اسفراین و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره افزایش قیمت حامل های انرژی بخصوص بنزین در لایحه بودجه 93، می گوید: دولت در لایحه بودجه سال 93 افزایش قیمتی را برای حامل های انرژی مدنظر قرار نداده است.

هادی قوامی می افزاید: قرار است دولت مساله هدفمندی یارانه ها و بحث نرخ حامل های انرژی را در لایحه جامع به مجلس ارائه دهد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 93 مجلس اضافه کرد: از موضوع لایحه ای که دولت در زمینه هدفمندی یارانه ها ارائه خواهد کرد، اطلاعی ندارد.

معاون برنامه ریزی و توسعه راهبردی رئیس جمهور با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره یارانه ها، می گوید: تا پایان امسال روش فعلی پرداخت یارانه ها ادامه می یابد اما تصمیم برای سال آینده معطوف به ارزیابی این روش است.

محمدباقر نوبخت با اشاره به منابع لازم برای پرداخت یارانه و شیوه، توزیع و پرداخت مبالغی که از افزایش قیمت ها بدست می آید، افزود: پس از ارزیابی روش فعلی درباره نقدی بودن یا نبودن پرداخت یارانه تصمیم گیری خواهد شد.

وی به فعالیت چند کارگروه در این بخش اشاره و اضافه کرد: تلاش می کنیم تا خانواده های نیازمند کمترین آسیب را ببینند.

نوبخت گفت: موضوع دیگر درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها و آثار آن بر مردم می باشد که در دست بررسی است.

معاون برنامه ریزی و توسعه راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه هم اکنون در ماه بیش از 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می شود، افزود: با این رقم اقدامات بزرگی را می توان در کشور انجام داد و بحث در مورد مصرف بهینه این پول است.

البته برای حل این مشکل قطعا دولت و مجلس باید با نگاه واقع بینانه دقیق نسبت به برنامه ریزی اساسی برای حل این موضوع اقدام نمایند تا هم مشکلات در اجرای فاز اول هدفمندی مرتفع و هم وضعیت تامین منابع از محل افزایش حامل های انرژی مشخص شود.

در هر صورت دولت در هفته جاری لایحه پیشنهادی بودجه سال 1393 را بدون در نظر گرفتن راهکاری برای ادامه هدفمندی یارانه ها و افزایش حامل های انرژی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده تا در لایحه ای جداگانه طرح اصلاح قیمت ها و نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها را ارائه نماید. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها