برنامه رادیویی «زندگی ادامه دارد» با حضور برنامه‌سازان و کارشناسان روشندل روی آنتن می‌رود

ارائه الگوی مثبت‌اندیشی در یک برنامه رادیویی

در یکی از روزهای سرد آذر، وارد استودیوی 17 ساختمان شهدای رادیو می‌شوم. عوامل برنامه زندگی ادامه دارد برای ضبط آماده می‌شوند. سیدحسین اولیاوش، صدابردار می‌گوید: تست صدا می‌گیرم. آماده باشید. از پشت شیشه، مجری برنامه و همکارانش را می‌بینم. اگر شما هم آنجا بودید مثل من بهت‌زده آنها را نگاه می‌کردید و به زندگی امیدوارتر می‌شدید. این افراد همگی نابینا هستند، ولی با امید به خدا زندگی می‌کنند. اینجا هر آنچه می‌بینی عشق به زندگی است.
کد خبر: ۶۲۵۸۰۱

اولیاوش می‌گوید: چون این دوستان چراغ قرمز میکروفن را نمی‌بینند، در زمان ضبط برنامه با یک وسیله ارتباطی دیگر با آنها در ارتباط هستیم. البته ضبط برنامه سخت نیست و تنها تفاوتش این است که صدابردار و تهیه‌کننده برای فرمان ضبط و ارتباط با عوامل، از حرکت دست استفاده نمی‌کنند.

***

برنامه شروع می‌شود و گوینده می‌خواند: «آفرین جان‌آفرین پاک را ـ آن‌که جان بخشید ما را؛ سلام، سلام. امروز دوباره با یه اتفاق قشنگ و یه برنامه دیگه در خدمت شما دوستان هستیم. تا انتهای برنامه با ما همراه باشین. لحظات شادی رو برای شما آرزو می‌کنم...»

ای کاش هنگام ضبط برنامه اینجا بودید تا شما هم می‌توانستید سرزندگی و انرژی اشکان آذر ماسوله، مجری برنامه را ببینید. پس از پخش یک موسیقی کوتاه، سوال برنامه با این مضمون که تجربه شما از رویارویی و برخورد با نابینایان چیست، مطرح می‌شود. مجری برنامه می‌گوید: «به این پرسش پاسخ دهید. ممکن است تجربه شما یک خاطره‌ شنیدنی باشد. منتظر پاسخ‌های شما دوستان هستیم تا در برنامه آینده آنها را مطرح کنیم. خوشحالم که امروز هم مهمان شما هستم.» نکته جالب توجه این است که مجری برنامه بدون این که تپق بزند یا متنی که با خط بریل (خط مخصوص نابینایان) نوشته شده باشد، فی‌البداهه و با تمرکز صحبت می‌کند.

سیدامیر بنی‌هاشمی، تهیه‌کننده برنامه از آذرماسوله پرسد با مهمان تلفنی برنامه دکتر بهرام جدیدی هماهنگ کردی که او در پاسخ می‌گوید: بله، الان منتظر تماس ماست و شماره تلفن دکتر جدیدی را از حفظ می‌گوید. بنی‌هاشمی با دکتر بهرام جدیدی تماس می‌گیرد و او پشت خط می‌آید. در ادامه برنامه، این پزشک درباره مهارت‌های حرکتی نابینایان و اندازه عصای متناسب با قد افراد، نکاتی را بیان می‌کند.

***

اجرای بخش پرونده به عهده امیر سرمدی است. او با مخاطبان برنامه صحبت می‌کند و می‌گوید: هر کجا که هستید، خوب و خوش باشید. این هفته مجالی دست داد تا با بعضی ورزشکاران و هنرمندان گفت‌و‌گوی کوتاهی داشته باشم. وقتی سرمدی نام این افراد را می‌گوید سردبیر برنامه از او می‌خواهد اسم افراد را براساس گزارشی که تهیه کرده بگوید تا در زمان تدوین برنامه مشکلی پیش نیاید. یکی از این افراد مهدی مهدوی‌کیاست که نظر او را در باره فوتبال نابینایان پرسید‌‌ه‌اند. صدای مهدوی‌کیا پخش می‌شود که می‌گوید: باید در برابر این همه عظمت و تلاش سر تعظیم فرود آورد.

در پایان اجرای این بخش، پای صحبت‌های امیر سرمدی می‌نشینم. او در بخشی از صحبت‌هایش می‌‌گوید: من از کودکی به دلایلی ناشناخته، بینایی چشم‌هایم کم شد و در چهارده سالگی نابینا شدم، اما این اتفاق سبب مهجوری من از جامعه نشد. بارها این جمله را شنیده‌ایم که معلولیت ناتوانی نیست. برنامه زندگی ادامه دارد مصداق عینی این جمله است.

***

بخش دیگر برنامه، مهمانخانه، نام دارد. این بخش از برنامه توسط شهروز حسینی اجرا می‌شود. مهمان امروز برنامه دکتر عبدالحسین لطیفی، استاد دانشگاه در رشته تاریخ ادیان است. او نیز نابیناست، اما در دانشگاه برای افراد بینا تدریس می‌کند. در برنامه امروز او روی خط تلفن آمده و دقایقی مهمان برنامه است. لطیفی از خاطرات خود و چگونگی برقراری ارتباط با دانشجویان سر کلاس صحبت می‌کند. در انتهای این مهمانی ساده، به رسم معمول، دکتر لطیفی ترانه‌ای از خشایار اعتمادی انتخاب می‌کند و این موسیقی به او تقدیم می‌شود.

با شهروز حسینی در انتهای این بخش همکلام می‌شوم. او با ذکر یک خاطره می‌گوید: در یکی از برنامه‌های زندگی ادامه دارد، محمدرضا احمدی، گزارشگر فوتبال مهمان برنامه بود و از حس خود در زمان گزارش فوتبال نابینایان صحبت می‌کرد. در برنامه‌های آینده، قصد دارم با هنرمندان نابینا و ازجمله با یک دوبلور نابینا گفت‌وگو کنم. حسینی با ذکر این نکته که این برنامه، ایده‌های تازه‌ای برای زندگی ارائه می‌‌کند، می‌گوید: افرادی که در رویایی با مشکلات، دستپاچه نمی‌شوند و از راه‌حل‌های منطقی برای برطرف کردن مشکلات و مسائل خود استفاده می‌کنند، انسان‌های موفقی هستند.

***

بخش دانستنی‌های برنامه را سیده فاطمه شجاع اجرا می‌کند. شجاع معتقد است این برنامه به ما می‌گوید فقط نباید نیمه خالی لیوان را دید. او می‌گوید: در این قسمت خبرهای مهم علمی، فرهنگی و هنری را که به نوعی با نابینایان در ارتباط است، می‌خوانم. همچنین درباره وسایل و تجهیزاتی که تولید شده و می‌تواند در بهتر زندگی کردن به نابینایان کمک کند، اطلاعاتی ارائه می‌کنم.

او در ادامه برنامه، اطلاعاتی درباره نوعی گوشی تلفن همراه را که قابلیت استفاده برای نابینایان دارد، بیان می‌کند. در ضمن چند کتاب‌ هم که به خط بریل ترجمه شده، در این بخش از برنامه معرفی می‌شود. سیدامیر بنی‌هاشمی، تهیه‌کننده برنامه به محض تمام شدن ضبط برنامه با همه خداحافظی می‌کند. گروه سازنده، کار را تا برنامه‌ای دیگر متوقف می‌کند و آنچه برای من شگفت‌انگیز است، تلاش مضاعف گروهی است که با نابینایی، تسلط قابل توجهی در کار رسانه‌ای خود دارند و انرژی زایدالوصفی برای انجام این کار می‌گذارند.

***

ویژگی دیگری که درباره برنامه‌سازان این برنامه می‌توان برشمرد، میزان تحصیلات آنهاست. امیر سرمدی، مترجم رشته زبان انگلیسی، شهروز حسینی کارشناس رشته فلسفه، سیده فاطمه شجاع دانش‌آموخته روان‌شناسی بالینی و اشکان آذرماسوله هم کارشناس فقه و حقوق است.

اشکان آذر ماسوله، سردبیر و مجری برنامه می‌گوید: توانایی‌های نابینایان در این برنامه بازگو می‌شود و به عقیده من می‌تواند نقطه آغازی برای تمام انسان‌هایی باشد که به زندگی امید ندارند و از توانایی‌های خود استفاده بهینه نمی‌کنند. به همین دلیل می‌توان به برنامه زندگی ادامه دارد، لقب سکوی پرتاب داد. هدف ما در این برنامه القای حس شادی و نشاط به مخاطبان است. محتوای برنامه براساس روان‌شناسی مثبت تعریف شده است و به جای آسیب‌شناسی و طرح مشکلات سعی می‌کنیم مثبت‌اندیشی و چگونه شاد زیستن را به یکدیگر هدیه بدهیم. او در ادامه می‌گوید: نابینایی به معنای گوشه‌نشینی نیست. وجود مشکل در زندگی، طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. در این برنامه به مسائل و موضوعات به شکلی نو نگاه می‌کنیم و فقط به نقاط ضعف و منفی نمی‌نگریم، بلکه نقاط مثبت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، چراکه معتقدیم مثبت‌اندیشی، قشنگ نگریستن و کاربردی اندیشیدن یک هنر است.

تنظیم موج

زندگی ادامه دارد، چهارشنبه‌ها ساعت 13و 30 دقیقه تا 14 روی موج 5/ 105 مگاهرتز رادیو فصلی می‌رود. ارتباط با این برنامه از طریق سامانه پیامکی 300001055 و شماره تلفن 22653043 است.

سیما پویا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها