گزارشی از پشت صحنه برنامه رادیویی «بهار ایرانی» ویژه نوروز 93

صدای «بهار ایرانی»‌ از پنجشنبه به گوش می رسد

کد خبر: ۶۲۴۷۴۶
رادیو زمستانی شد/ آغاز دوباره «جمعه ایرانی» از سیزدهم دی

جمعه سلام، ورزش برای همه، ساعت تندرستی، بومرنگ، ضرب‌المثل‌ها، آسمون و ریسمون و کوچه باغ موسیقی برخی برنامه‌هایی است که بزودی و با فرارسیدن فصل زمستان پخش آنها از شبکه‌های رادیویی آغاز می‌شود. رویکرد این برنامه‌ها تفریحی و سرگرم‌کننده است تا اوقات فراغت مناسبی را برای شنوندگان فراهم کند.

علیرضا عباس‌زاده، مدیر طرح و تامین برنامه رادیو ایران درباره برنامه‌های جدید این شبکه رادیویی که با محوریت تفریحی و سرگرمی پخش می‌شود به جام‌جم گفت: برنامه «جمعه ایرانی» در ایام محرم و صفر پخش نشد، اما پخش این برنامه از سیزدهم دی شروع می‌شود. در سری جدید این برنامه بخش‌های متنوعی اضافه شده است.

وی ادامه داد: «جمعه‌ها با رادیو»، عنوان برنامه جدیدی است که از ساعت 17 تا 20 به صورت زنده پخش می‌شود. رویکرد این برنامه اجتماعی و شامل بخش‌های طنز، مسابقه، ارتباط با مراکز و... است. برنامه جدید «کوچه باغ موسیقی» هم روزهای جمعه ساعت 20 به مدت یک ساعت پخش می‌شود. در این برنامه ترانه‌های درخواستی شنوندگان پخش می‌شود و هدف، آشنایی شنوندگان با موسیقی‌های سنتی و اصیل است.

مدیر طرح و تامین برنامه رادیو ایران با اشاره به برنامه «کوی نشاط» هم گفت: این برنامه طنز و تفریحی هم محرم و صفر پخش نشد، ولی بزودی در جدول پخش قرار‌می‌گیرد. برای این برنامه هم بخش‌‌های جدید در نظر گرفته شده است. پخش برنامه «دلخنده» هم بزودی با اضافه شدن بخش‌های جدید آغاز می‌شود.

ضرب‌المثل‌های ناشناخته در رادیو فرهنگ

محمدحسین سعیدی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ درباره برنامه‌های تفریحی این شبکه رادیویی به جام‌جم گفت: «ضرب‌المثل‌ها» عنوان برنامه جدیدی است که بزودی پخش آن شروع می‌شود. در این برنامه به معرفی ضرب‌المثل‌هایی می‌پردازیم که مردم کمتر آن را شنیده‌اند. در بخشی از این برنامه کارشناس درباره ریشه ضرب‌المثل‌ها صحبت می‌کند. بخش نمایشی هم در این برنامه داریم.

وی ادامه داد: هدف ما از تولید این برنامه، پرداختن به ضرب‌المثل‌هاست که نشأت گرفته از فرهنگ غنی مردم ایران است. برای این برنامه از مشارکت مردم هم استفاده می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم تا ضر‌ب‌المثل‌هایی را که در استان‌شان استفاده می‌شود و خیلی هم شناخته شده نیست، معرفی کنند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی با اشاره به برنامه هفت‌کوچه هم گفت: رویکرد این برنامه فرهنگی است، اما در بخش غیرکارشناسی با حضور بازیگر بخش‌های سرگرمی و تفریحی وجود دارد. در این بخش بازیگر متناسب با موضوع برنامه تیپ‌ خاصی می‌گیرد و با طنازی پاسخ‌های با نمکی به گوینده می‌دهد. البته از مشارکت مردم هم در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

جمعه سلام رادیو تهران

حمیدرضا حصارکی، مدیر گروه ورزش و سلامت رادیو تهران درباره برنامه‌های جدید این شبکه به جام‌جم گفت: هدف ما تولید برنامه‌هایی سرگرم‌کننده با محوریت سلامت روحی و روانی است. ورزش از رادیو تهران، عنوان یکی از برنامه‌های قدیمی این رادیوست که سال‌هاست پخش می‌شود. مرتب در این برنامه تغییرات را اعمال می‌کنیم تا اصالت و پویایی آن برای مخاطبان حفظ شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌ که روزهای سرد را پیش‌رو داریم، بیشتر به ورزش‌هایی از جمله اسکی که متناسب با این روزهاست، می‌پردازیم. برنامه جدید «جمعه سلام» با محوریت تفریحی، سرگرمی و سلامت عصرهای جمعه پخش می‌شود. تورج نصر و ویدا شعشعانی بازیگران برنامه هستند و آوید بزرگی گویندگی برنامه را به‌عهده دارد. نمایش، بخشی از این برنامه را به خود اختصاص می‌دهد. گزارشگر برنامه به اماکن عمومی مثل پارک‌ها مراجعه می‌کند و با مردم به صحبت می‌نشیند.برنامه‌ جمعه سلام روزهای جمعه ساعت 18 به مدت 1.5 ساعت پخش می‌شود و به گفته حصارکی قرار است از حضور عباس محبی که از هنرمندان توانمند رادیو است، بهره ببرد.

حکیم و حکیمه عنوان یکی از بخش‌های این برنامه است. در این قسمت یک عادت نادرست تغذیه‌ای یا بیماری ناشی از آن در قالب نمایش طنز مطرح می‌شود و همزمان هنرمندان در قالب‌ نقش‌های نمایشی با پزشک کارشناس برنامه گفت‌وگو می‌کنند. شنوندگان اطلاعات پزشکی را در بخش «هیچ می‌دانید»، خواهند شنید. بخش‌های نمایشی لورل و هاردی و بابا گپلی و تپلی با اجرای هنرمندان پخش می‌شود.

با طبیعت، عنوان برنامه جدید دیگری از رادیو تهران است که روزهای جمعه با هدف توجه به محیط‌زیست، گونه‌های محیط‌زیست و... پخش می‌شود. «ورزش برای همه» هم ساعت 6 و 35 دقیقه صبح هر روز برای رانندگان و کارمندان پخش می‌شود و آموزش‌های لازم را در زمینه تغذیه و سلامت ارائه می‌دهد. مدیر گروه ورزش و سلامت رادیو تهران عنوان کرد: بزودی پخش بخش‌های سلامت تندرستی هم از رادیو تهران آغاز می‌شود. در این بخش‌ها به رانندگانی که مرتب پشت فرمان هستند، آموزش خواهیم داد که چگونه مراقب سلامت خودشان باشند. پخش این بخش‌ها از اول دی شروع می‌شود و هر بخش دو تا سه دقیقه است.

وی با اشاره به تولید برنامه یک ساعته با محوریت قدردانی از سه کوهنورد ایرانی که قله برودپیک را فتح کردند، گفت: برای این برنامه، نمایش رادیویی براساس اسناد و مدارکی که در تمامی مکالمات این سه کوهنورد وجود دارد برای پخش تولید می‌کنیم. خانواده‌های این سه کوهنورد نهایت همکاری را با ما داشتند تا بتوانیم این برنامه را آماده کنیم.

بزودی پخش برنامه جدید «ساعت تندرستی» هم با موضوع پزشکی، تندرستی و سلامت آغاز می‌شود. این برنامه شامل بخش‌های متنوع از جمله مسابقه و پزشک مشاور است.

بومرنگ در رادیو جوان

حمیدرضا افتخاری، مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو جوان به جام‌جم گفت: هدف ما در این گروه تولید برنامه‌های تفریحی و متناسب با موضوعات روز است. برنامه‌سازان در این گروه موضوعات جذاب روز را انتخاب کرده و در برنامه به آن می‌پردازند. «قهوه قند پهلو» عنوان یکی از برنامه‌های تفریحی و طنز این شبکه است که از زوایای مختلف به موضوعات می‌پردازد. وی درباره برنامه بومرنگ هم افزود: این برنامه ترکیبی و طنز کلاسیک است. در واقع به شکل مفهومی به طنز می‌پردازیم تا مورد توجه شنوندگان قرار بگیرد.

آسمون و ریسمون در رادیو سلامت

جمشید یزدانی، مدیر گروه سلامت و تفریحات سالم رادیو سلامت هم درباره برنامه‌های این شبکه با رویکرد تفریحی به جام‌جم گفت: برنامه «آسمون و ریسمون» با رویکرد جنگ تفریحی و سرگرمی برای عصرهای جمعه تدارک دیده شده و ساعت 18 پخش می‌شود. ما در این گروه تلاش می‌کنیم برای افزایش سطح آگاهی مخاطب از قالب تفریحی و سرگرمی استفاده کنیم تا بتوانیم پیام‌ها را غیرمستقیم و جذاب به شنوندگان منتقل کنیم. این برنامه شامل بخش‌های میکروفن داغ، نمایش و... است.

«سبک و سنگین» و «اف‌ام 102» دیگر مسابقات رادیو سلامت با محوریت تفریحی و سرگرمی است. در این مسابقات پرسش‌هایی در حوزه سلامت جسم و روان پرسیده می‌شود تا اطلاعات پزشکی مخاطبان عام افزایش یابد.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها