بیمه 200 هزار زن خانه​دار با اعتبار 100 میلیاردتومانی دولت بزودی کلید می‌خورد

افزایش 18 درصدی مستمری بازنشستگان در سال 93

خبر خوش برای بازنشستگان؛ حقوق سال آینده بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل 18درصد افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۶۲۴۶۵۷

به گزارش جام‌جم، هرچند مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی رقم دقیق میزان افزایش مستمری سال 93 بازنشستگان تامین‌اجتماعی را اعلام نکرد، اما به آنها قول داد این افزایش از 18‌درصد کمتر نباشد.

سیدتقی نوربخش در اولین نشست خبری خود پس از گذشت بیش از صد روز از زمان حضور خود به عنوان مدیرعامل در سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر این‌که همه تلاشمان را می‌کنیم تا حداکثر افزایش را برای مستمری‌های سال آینده بازنشستگان داشته باشیم، تصریح کرد: این حداکثر افزایش هنوز مشخص نیست، اما قطعا میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی از 18 درصد کمتر نخواهد بود.

کاهش پرداخت از جیب؛ شاید وقتی دیگر

هم‌اکنون سهم بیمه‌شدگان از پرداخت هزینه‌های درمان 70‌به 30 است این موضوع همواره بیمه‌شدگان را نسبت به کارایی دفترچه‌های بیمه درمانی‌شان ناراضی نگه داشته است.

کارایی پایین دفترچه‌های بیمه درمان و برنامه سازمان برای کاهش پرداخت از جیب بیماران، پرسش خبرنگار جام‌جم از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بود.

وی درحالی که تاکید می‌کرد براساس آخرین بررسی‌ها، پرداخت از جیب بیمه‌شدگان 60 به 40 شده است، آب پاکی را روی دست بیمه‌شدگان ریخت و گفت: برای این‌که بخواهیم فقط 10درصد پرداخت از جیب بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را کاهش دهیم به 4500 میلیارد تومان منابع مالی در نظام سلامت نیاز داریم که با روند فعلی تخصیص بودجه، تحقق این هدف به‌این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست.

با این حال نوربخش به برنامه‌های دیگری مانند افزایش مدت اعتبار دفترچه‌های بیمه درمان، معافیت بیمه‌شدگان اجباری از پرداخت سرانه بیمه با هر تعداد فرزند و افراد تحت تکفل، پوشش 170 قلم دارو و ارائه تسهیلاتی برای بیماران خاص مانند هموفیلی، کلیوی و تالاسمی اشاره کرد که به گفته وی، این اقدامات در جهت کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان صورت‌گرفته است.

2 میلیون کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه شدن

آمار‌ها می‌گویند هنوز دو میلیون کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت فنی پشت نوبت بیمه شدن قرار دارند و این در حالی است که تامین نشدن بموقع اعتبار مورد نیاز و سهمیه‌بندی‌های کم موجب شده تا روند بیمه کارگران ساختمانی با کندی پیش‌برود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم درخصوص دلایل طولانی شدن این روند توضیح داد: براساس مصوبه بودجه سال 92 سازمان تامین اجتماعی باید 200‌هزار کارگر ساختمانی را تحت پوشش بیمه قرار می‌داد که این امر نیازمند تخصیص 900 میلیارد تومان اعتبار بود که تا شهریور امسال حتی یک ریال از آن به تامین اجتماعی پرداخت نشد.

نوربخش افزود: از زمانی که بنده مسئولیت سازمان را برعهده گرفتم تاکنون (طی سه ماه گذشته) توانستیم 300 میلیاردتومان از این بودجه مورد نیاز را دریافت کنیم و در دو مرحله یک بار یکصد هزار کارگر ساختمانی و در یک مرحله نیز 50 هزارکارگر ساختمانی را زیرپوشش بیمه بیاوریم و به 50 هزار نفر باقیمانده نیز قول می‌دهیم که تا پایان سال مشکلات بیمه‌ای‌شان حل شود.

نوربخش تاکید کرد: با وجود این در حالی که فقط یک سوم بودجه مورد نیاز به ما پرداخت شد، اما بیش از توانمان کار بیمه کارگران ساختمانی را پیش بردیم.

به گفته وی، هنوز دو میلیون کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت فنی، پشت نوبت بیمه شدن هستند که به محض تامین‌اعتبار، آنها نیز طبق سهمیه بیمه خواهند شد.

بدهی 56 هزارمیلیاردتومانی دولت به تامین اجتماعی

دولت دهم با 60 هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق‌های بیمه‌ای کشور، امور بیمه‌ها را به دولت یازدهم منتقل کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، از این 60‌هزارمیلیارد تومان، 56 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی است.

نوربخش توضیح داد: طی سه ماه گذشته دولت فقط 1300‌میلیارد تومان از تعهدات خود را به تامین اجتماعی پرداخت کرده است و با وضع فعلی نه‌تنها صفر شدن این بدهی عملا غیرممکن است بلکه هر سال نیز بدهی افزایش پیدا خواهد کرد.

اعلام جزئیات بیمه زنان خانه‌دار

براساس قانون تامین اجتماعی هم‌اکنون زنان خانه دار می‌توانند با دو فرمول تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

در مدل اول زنان خانه‌دار می‌توانند در قالب بیمه حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، به این ترتیب که زنان خانه‌دار کمتر از 45 سال می‌توانند با مراجعه به شعب تامین‌اجتماعی با سه مدل بیمه‌ای خود را بیمه کنند.

مدل اول فقط بازنشستگی را شامل می‌شود و مبلغ حق بیمه 60 هزار تومان است؛ مدل دوم شامل بازنشستگی و فوت با مبلغ حق بیمه 75 هزار تومان می‌شود و در مدل سوم که بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را شامل می‌شود مبلغ حق بیمه 90 هزارتومان‌است.

گروه دیگری از زنان خانه‌دار هستند که از سوی بهزیستی و گروهی نیز از سوی کمیته امداد برای بیمه شدن به تامین اجتماعی معرفی می‌شوند. به گفته نوربخش، در مجموع تاکنون 150 هزار نفر از این سه طریق تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار گرفته‌اند.

به گفته نوربخش، در بودجه سال 92 قرار است حدود 200‌هزار زن خانه دار نیز به‌طور مشترک بین تامین اجتماعی و صندوق روستاییان و عشایر با تخصیص اعتبار یکصد میلیارد تومانی از سوی دولت بیمه شوند که هم‌اکنون تدوین آیین‌نامه آن بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بزودی اجرای‌آن کلید‌خواهد خورد.

750 میلیاردتومان کسری صندوق بیمه بیکاری

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از کسر بودجه 750 میلیارد تومانی صندوق بیمه بیکاری خبر داد و گفت: این به آن معناست که منابعی که سازمان به‌عنوان حق بیمه بیکاری در شرایط عادی از بیمه‌شدگان خود در زمان اشتغالشان دریافت می‌کند نسبت به پرداختی‌های ما کمتر است و همین شرایط تامین اجتماعی را با کسری 750 میلیارد تومانی در بخش صندوق بیمه بیکاری مواجه کرده است.

نوربخش در مورد تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: با روی کار آمدن دولت جدید و همکاری سازمان تامین اجتماعی با مجلس، آنها توانستند گزارشی را که قرار بود طی شش ماه جمع کنند در مدت چهار ماه آماده کند و براساس قانون متخلفان نیز به قوه قضاییه معرفی و برخورد قانونی با آنها انجام‌خواهد شد.

پوران محمدی ‌‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها