بسیاری از مردم معتقدند پرداخت خسارت از سوی بیمه‌ها جبران هزینه‌های واقعی وارده به آنان را از محل حادثه نمی‌کند

جای خالی نهادی بی‌طرف در ارزیابی خسارت تصادفات

در حالی که مدت‌هاست بسیاری از مردم و بیمه‌گذاران به رفتار مالی برخی شرکت‌های بیمه در ارزیابی و پرداخت خسارت معترض هستند، بیمه مرکزی ایران دیروز اعلام کرد به دنبال تاسیس نهادی منصف برای ارزیابی خسارت واقعی است.
کد خبر: ۶۲۲۶۱۷

به گزارش خبرنگار ما، بسیاری از مردم به معیارها، روش‌ها و فرمول‌های مورد استفاده در بیمه‌ها برای ارزیابی و پرداخت خسارت معترض بوده و آن را واقعی نمی‌دانند. به گفته آنان، پرداخت خسارات توسط بیمه‌ها، هزینه‌های واقعی وارده به آنان از محل حادثه، بیماری و هر موضوع دیگری را جبران نمی‌کند و مجبورند بخشی از خسارت وارده را از جیب خود بپردازند. مجموعه گلایه‌های متنوعی در این خصوص از بیمه شخص ثالث خودرو گرفته تا بیمه درمان از سوی مردم ابراز می‌شود.

به گفته شهروندان، چون خود بیمه پرداخت‌کننده خسارت است، کاملا بدیهی است برای لحاظ سود بیشتر متمایل به پرداخت خسارت کمتر تمایل داشته باشد و این تناقضی است که همیشه وجود دارد. در همین حال ظاهرا بیمه مرکزی درصدد آن است که این نقیصه را با راه‌حلی ابتکاری برطرف کند. این راه‌حل که کلیاتش دیروز توسط محمدابراهیم امین در ششمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه اعلام شد، بر تاسیس نهادی منصف و بی‌طرف و خارج از صنعت بیمه برای ارزیابی خسارت بیمه‌گذاران استوار است؛ هرچند که این مقام مسئول به زمان اجرایی شدن این موضوع و نحوه پیگیری آن اشاره‌ای نکرد.

رئیس کل بیمه مرکزی دراین باره گفت: صنعت بیمه باید بتواند ارزیابی خسارت را به مجامع بی‌طرف و منصف خارج از این صنعت واگذار کند تا بخش عمده‌ای از نارضایتی‌های مردم در این بخش رفع شود. به گزارش ایرنا، محمدابراهیم امین افزود: باید ارزیابان مستقل خسارت به تعداد کافی و با توزیع جغرافیایی مناسب انتخاب شوند و به آنها مدرک لازم اعطا گردد تا بخش عمده‌ای از نارضایتی‌های مردم برطرف شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که این نهادهای بی‌طرف، جایگاه ارزیابی خسارت شرکت‌ها را نداشته باشند، ارزیابان خسارت شرکت‌ها، جانبدارانه به مسائل نگاه خواهند کرد.

به گفته وی، ارتقای کیفیت کارکرد نمایندگان و توسعه ارزیابان، خسارت مستقل و حرفه‌ای که در ارزیابی خسارت و تطبیق شرایط بیمه‌نامه و بررسی علل خسارت در بازار بیمه حضور پیدا کنند، ضروری است.

وی ادامه داد: با این که صنعت بیمه بازرگانی کشور، مشکلات و محدودیت‌های زیادی دارد، اما خدمات بزرگی نیز به کشور ارائه کرده است.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: در 20 سال اخیر تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای نیم میلیون نفر بوده و بیش از پنج میلیون نفر مصدوم و مجروح شده‌اند و این در حالی است که هزینه‌های این افراد را همین شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت کرده‌اند.

امین اظهار کرد: نارضایتی‌هایی نیز در ارائه این حجم عظیم از خدمات‌رسانی وجود دارد و بسیاری مردم ممکن است حقوق‌شان تضییع شود و کرامت انسانی آنها رعایت نشود و اینجاست که بیمه مرکزی باید نظارت هماهنگ و جامع ایجاد کند تا حقوق مردم ضایع نشود.

رئیس کل بیمه مرکزی، ادامه داد: صنعت بیمه کشور در دو حوزه با مردم رودرروست؛ یک حوزه بازاریابی و فروش است که حدود 40 هزار نماینده شرکت‌های بیمه در این بخش فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، بیش از 80 درصد فروش شرکت‌های بیمه از طریق نمایندگان این شرکت‌ها صورت گرفته است.

ریسک بیمه شخص ثالث از خودرو به‌راننده منتقل می‌شود

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین از پیگیری برای تغییر ریسک بیمه شخص ثالث از خودرو به رانندگان خبر داد.

وی در حاشیه همایش بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران گفت: درباره این موضوع دو نکته ریسک ضریب امنیت خودرو‌ها و دیگری ریسک رانندگان وجود دارد، اما هم اکنون بیمه‌نامه‌های شخص ثالث صادر شده فقط مربوط به پوشش ریسک خودروست. وی با اشاره به ارزان بودن تعرفه بیمه‌نامه شخص ثالث برای خودروهای فاقد هرگونه امکانات ایمنی، افزود: در حالی که تعرفه بیمه‌نامه شخص ثالث خودروهایی که تجهیزات ایمنی مانند ایربک، کمربند ایمنی و دیگر موارد ایمنی را دارد، گران‌تر است.

امین افزود: بیمه مرکزی پیگیر تغییر ریسک بیمه‌نامه شخص ثالث از خودرو به رانندگان است که به علت نبود قوانین مربوط، این امکان اکنون وجود ندارد که ما بتوانیم ریسک پوشش بیمه‌نامه شخص ثالث را به راننده منتقل کنیم، اما بیمه مرکزی همچنان پیگیر تقسیم این ریسک خواهد بود. وی همچنین گفت: این‌که گفته می‌شود سهم بخش دولتی در صنعت بیمه بیش از 70 درصد است، به هیچ عنوان درست نیست.

وی گفت: تنها سهم شرکت بیمه ایران به علت دولتی بودن در بازار این صنعت حدود 43 درصد است و بقیه آن مربوط به شرکت‌های دیگر بخش خصوصی مانند بیمه آسیا، دانا و البرز است که سهام آنها براساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است.

رئیس شورای عالی بیمه ادامه داد: سهم دولت در شرکت‌های بیمه واگذار شده تقریبا به صفر رسیده و دولت دخالتی در آنها ندارد. وی افزود: بیمه مرکزی همواره دنبال ارتقای فعالیت‌های صنعت بیمه از طریق افزایش و ارتقای نظارت بهتر و فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای و ایجاد رقابت بهتر و بیشتر در بین شرکت‌های بیمه است.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: در سال‌های اخیر گام‌های مهمی در رابطه با ارتقای نظارت بویژه اجرای نظارت مالی در صنعت بیمه برداشته شده که این امر نقش مهمی در رونق فعالیت‌های بیمه کشور دارد.

امین با بیان این‌که بی‌انصافی است بگوییم در صنعت بیمه هیچ تحول مثبتی در ایجاد رقابت به وجود نیامده است، اظهار کرد: گام‌های مهمی در رابطه با توسعه و رونق رقابت در بین شرکت‌های بیمه در سال‌های گذشته برداشته شده که این حرکت‌ها نیازمند توجه و گسترش بیشتر در صنعت بیمه است. امین درباره حضور شرکت‌های بیمه خارجی در صنعت بیمه براساس مذاکرات انجام شده، گفت: کاهش یا لغو تحریم اعمال شده در صنعت بیمه نقش مهمی در توسعه و رونق فعالیت های این صنعت دارد و این امر سبب می‌شود تا برخی از ریسک‌های داخلی به شرکت های بیمه خارجی انتقال یابد.

وی تصریح کرد: در کنار این موضوع ورود شرکت‌های بیمه خارجی به صنعت بیمه کشور باعث ارتقای صنعت بیمه در داخل و رونق همکاری‌های بیمه‌ای می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها