مجلس تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی راشفاف می‌کند

رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز کارگروهی از کمیسیون برنامه و بودجه را مامور بررسی میزان تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت‌های خصوصی و تعاونی کرد.
کد خبر: ۶۱۷۶۴۶

به گزارش ایرنا، در جریان بررسی طرح اصلاح ماده 85 برنامه پنجم توسعه برای پرداخت مجدد تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرح‌های اشتغالزایی که قبلا از محل حساب ذخیره ارزی تسهیلات گرفته‌اند، محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی طی سخنانی خطاب به علی لاریجانی گفت: ما از رئیس مجلس می‌خواهیم کارگروهی تشکیل شود تا وضع صندوق ذخیره ارزی را شفاف کنند، زیرا مشخص نیست چه میزان از ذخیره ارزی کشور بابت این تسهیلات پرداخت‌شده و الان صندوق ذخیره ارزی چه وضعی دارد.

وی افزود: هم اکنون وضع حساب ذخیره ارزی کاملا غیرشفاف است و از سال تشکیل تا سال 89 که موظف بوده به طرح‌ها تسهیلات بدهد، این تسهیلات را داده ولی مشخص نیست تاکنون چند طرح قسط خود را پرداخت کرده‌اند.

وی ادامه داد: برداشت ما این است که با وضع اسفباری روبه‌رو هستیم و نه دولت و نه بانک مرکزی به شفاف‌شدن این موضوع علاقه‌مند نیستند.

پورابراهیمی ادامه داد: ما نگران هستیم با دادن تسهیلات مجدد به این طرح‌ها از صندوق توسعه ملی، دوباره مشخص نشود چه طرح‌هایی قسط‌های خود را داده‌اند.

وی گفت: ما مخالف ارائه تسهیلات به طرح‌ها نیستیم، ولی اگر وضع حساب ذخیره ارزی در کشور شفاف شود، این مشکل حل می‌شود.در نهایت علی لاریجانی رئیس مجلس از حجت‌الاسلام مصباحی مقدم خواست کارگروهی را مامور بررسی وضع حساب ذخیره ارزی کند.وی در سخنان خود اشاره کرد گروهی از کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص حساب ذخیره ارزی بررسی‌هایی انجام داده و میزان تسهیلات پرداختی و همچنین بازپرداخت این تسهیلات را شفاف‌سازی کنند.رئیس مجلس از این کارگروه خواست پس از انجام بررسی‌های خود گزارشی به مجلس ارائه کنند.

تصویب مشروط کلیات یک طرح اشتغالزایی

در همین حال نمایندگان مجلس دیروز با کلیات طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب جزئیات آن، طرح‌های نیمه تمام خصوصی و تعاونی که توجیه مالی یا اشتغالزایی دارند، می‌توانند برای تکمیل، از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.نمایندگان در جلسه علنی صبح دیروز گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد طرح اصلاح ماده 85 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را بررسی کردند.بر اساس طرح مذکور، یک عبارت به انتهای بند «د» ماده 85 برنامه پنجم توسعه اضافه می‌شود که براساس آن، طرح‌های نیمه تمام خصوصی و تعاونی که حداقل یک قسط از محل حساب ذخیره ارزی تسهیلات دریافت کرده‌اند، در صورتی که بدهی معوق نداشته یا بدهی آنان تعیین تکلیف شده باشد و توجیه فنی و اقتصادی و مالی داشته و اهلیت متقاضیان آنها مجددا در چارچوب مفاد ماده 84 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه به تائید بانک عامل برسد، برای تکمیل می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

نمایندگان کلیات طرح مذکور را با 154 رای موافق، 25 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند. با این حال جزئیات این طرح که در همان جلسه مورد بررسی قرارگرفت، رای نیاورد و این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ارجاع شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها