گزیده عناوین روزنامه های صبح سه شنبه

خودروسازان در آلوده کردن هوا مقصرند

گزیده عناوین روزنامه‌های صبح سه شنبه

هشدار مجلس به 1+5

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود به انتشار مطالبی همچون؛"مرتضوی اصرار داشت بازداشتی ها به کهریزک منتقل شوند "،"حذف یارانه ثروتمندان از دستور کار دولت خارج شد"،"طلاق؛ عامل افزایش زنان سرپرست خانوار"،"دزدها از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک ترند"،"جایگزینی بن کالا با یارانه نقدی"،"سناتوریهای تندروی آمریکایی عقب نشستند" و "هشدار مجلس به 1+5" پرداختند.
کد خبر: ۶۱۶۹۳۷
هشدار مجلس به 1+5

 کیهان:هشدار مجلس به 1+5

در آستانه مذاکرات ژنو3 میان ایران و 1+5 ،تیم مذاکره کننده کشورمان با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به میزبانی وزارت خارجه دیدار و گفت وگو کرد.دیداری که بنابر گفته برخی از مقامات وزارت خارجه قرار بوده جزئیات آن رسانه‌ای نشود .

با این حال، برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گوهایی به تشریح نشست مشترک تیم مذاکره کننده و اعضای کمیسیون پرداختند و جزئیاتی را رسانه‌ای کردند.
نکته مهم در این میان این است که در این جلسه تاکید شده است که رویکرد مذاکرات باید به سمت‌وسوی اقتدار و عزت جمهوری اسلامی باشد و تا زمانی مذاکرات دنبال می شود که تحریم ها کنار گذاشته شود؛ چراکه ادامه مذاکرات و ادامه تحریم‌ها معنایی ندارد و مطمئنا در این حالت باید تعلیق مذاکرات دنبال شود.

در همین زمینه، محمد‌حسن آصفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه یکشنبه شب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر امور خارجه اظهار داشت: در این جلسه آقای ظریف به همراه معاونانش و همچنین اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از جمله آقایان عراقچی و تخت‌روانچی حضور داشتند.

به گفته‌ی وی، این گزارش شامل بحث‌ها و موارد دنبال شده در مذاکرات ژنو، ملاقات‌های انجام شده توسط تیم مذاکره کننده و کارشناسان و معاونین وزارت خارجه با 1+5 و همچنین ملاقاتهای وزیر خارجه با وزرای خارجه آمریکا، آلمان، انگلیس و چین و روسیه بود.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در این جلسه موضوعاتی مورد تاکید کمیسیون و وزارت خارجه قرار گرفت، گفت: در این جلسه هر دو طرف تاکید کردند در موضوع هسته‌ا‌ی باید اقتدار و عزت نظام حفظ شود.

وی به ایسنا گفت: خط قرمز‌های مذاکرات نیز در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت به ویژه این که به هیچ وجه موضوع تعلیق غنی سازی و بستن سایت‌های فردو و اراک نباید در دستور کار قرار گیرد.همچنین خروج مواد تولید شده به خارج از کشور نیز نباید در دستور کار باشد.

آصفری ادامه داد: در این جلسه تاکید شد که موضوع برداشتن تحریم‌ها یکی از موارد بسیار مهمی است که باید دنبال شود و این که اگر کنگره و سنای آمریکا بخواهد لایحه جدیدی با مضمون اعمال تحریم‌های جدید یا تشدید تحریم‌ها علیه ایران به تصویب برساند دیگر لزومی به ادامه‌ مذاکرات وجود ندارد و باید ادامه‌ مذاکرات تعلیق شود.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این رویه که از یک طرف کنگره آمریکا لایحه‌ای در خصوص تشدید تحریم‌ها مصوبه داشته باشد و از طرف دیگر دولت ‌آمریکا مذاکره نماید، مورد قبول نیست. این موضوعی است که مورد تاکید ما و وزارت خارجه است.

آصفری با بیان این که در این جلسه تلاشهای صهیونیست‌ها و فرانسوی‌ها در جریان مذاکرات ژنو مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در مذاکرات ژنو فرانسه به عنوان بازیگری بود که سناریوی صهیونیست‌ها برای ناکام ماندن مذاکرات را دنبال می‌کرد.این موضوع در این جلسه بحث شد دلیل عمده مخالفت فرانسه فشار صهیونیست‌ها بود چون آنها از این موضوع عصبانی هستند که چرا آمریکایی‌ها آنها را بازی ندادند و چرا مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه است.

وی در عین حال گفت: البته این موضوع مطرح شد که ممکن است تفاهمی بین آمریکا و فرانسه و سایر اعضای گروه 1+5 صورت گرفته باشد تا آنها برای گرفتن امتیاز بیشتر چنین سناریو و بازی را شروع کرده باشند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع بندی جلسه مورد اشاره گفت:‌ در این جلسه تاکید شد که رویکرد مذاکرات باید به سمت و سوی اقتدار و عزت جمهوری اسلامی باشد و نباید از آن کاسته شود. همچنین تا زمانی مذاکرات دنبال می‌شود که تحریم‌ها کنار گذاشته شود چون ادامه مذاکرات و ادامه تحریم‌ها معنایی ندارد و مطمئنا در این حالت باید تعلیق مذاکرات دنبال شود.
فردو و اراک جزو خطوط قرمز است
همچنین، منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح جلسه یاد شده اعضای کمیسیون امنیت ملی با « محمد‌جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آقای ظریف در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 و مباحث هسته‌ای توضیحاتی را ارائه کرد، همچنین موضوعاتی که از نظر ما به‌عنوان خط قرمز است، نیز توسط همکاران در این کمیسیون مطرح شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه خطوط قرمز کشورمان در بحث هسته‌ای روشن است، اظهار داشت: ما غنی‌سازی اورانیوم را حق مسلم خود می‌دانیم و به هیچ وجه از آن عدول نخواهیم کرد و این موضوع جزو خطوط قرمز و اصول ما به‌ شمار می‌رود و ما بر غنی‌سازی در داخل کشور تاکید داریم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با تاکید بر اینکه «سایت فردو» و «راکتور آب سنگین اراک» جزو خطوط قرمز ما محسوب می‌شود، اظهار داشت: فعالیت هسته‌ای کشورمان کاملا بر پایه «ان‌پی‌تی» پیش می‌رود و جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را برای نظارت آژانس بر فعالیت هسته‌ای کشورمان اعلام کرده و در عمل نیز آن را نشان داده است.

حقیقت‌پور در پایان در پاسخ به این سوال که نماینده‌ای از مجلس در تیم هسته‌ای کشورمان در این دوره از مذاکرات هسته‌ای در ژنو شرکت خواهد کرد؟ گفت: این بحث در دوره پیشین مذاکرات ژنو نیز مطرح بود،‌ وزارت‌خارجه با این موضوع موافق است اما ظاهرا نتوانسته است موافقت رئیس‌جمهور را بگیرد و می‌گویند دکتر روحانی باید با این موضوع موافقت کند، لذا در این دور از مذاکرات نماینده‌ای حضور نخواهد داشت.

گزارش عراقچی از روند مذاکرات
عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص جلسه کمیسیون متبوعش در وزارت خارجه گفت: در این جلسه عراقچی گزارشی از روند مذاکرات در ژنو 1، ژنو 2 و لاهه ارائه داد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس در گفت وگو با مهر ادامه داد: بر اساس اظهارات عراقچی در مذاکرات نیویورک چارچوب کلی مذاکرات مشخص شد و در لاهه نیز بحث فنی صورت گرفت که موضوعات به سمت تدوین تفاهم نامه پیش رفت.

حیدرپور ادامه داد: بر این اساس تفاهم‌نامه بین طرف ایرانی و آمریکایی تدوین شده بود و آمریکا از طرف 1+5 وکالت داشته که تفاهم نامه را تدوین کند، پس از آنکه متن نهایی برای توافق آماده می‌شود اختلافات و مباحث آغاز می شود که شامل ورود فرانسه و موضع گیری سایر کشورها روی مسئله است و روند به سمتی پیش می‌رود که روی تفاهم‌نامه توافقی صورت نمی گیرد و نهایتا قرار می‌شود تفاهم‌نامه برای بررسی بیشتر به تهران بیاید.

حیدرپور با بیان اینکه متن تفاهم نامه متن کاملی بوده و خواسته‌های جمهوری اسلامی و طرف مقابل در آن ملاحظه شده است، گفت: البته آمریکا نقطه نظراتی داشته که جمهوری اسلامی آنها را قبول نکرده است.

وی با بیان اینکه عراقچی و ظریف در خصوص جزئیات تفاهم نامه اطلاعاتی ارائه ندادند، گفت:آنها اعلام کردند که ما متعهدیم تا زمانی‌که به نتیجه نرسیدیم جزئیاتی از این تفاهم نامه منتشر نکنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص اهداف تفاهم نامه طرف ایرانی گفت: غنی‌سازی اورانیوم بر اساس ان پی تی، تعیین درصد غنی‌سازی بر اساس نیازمندیهای کشور، به ویژه برای رآکتور تهران از مهمترین اهداف جمهوری اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: طرف غربی قبل از این هم اعلام کرده بود خواستار تعطیلی غنی سازی 20 درصد اورانیوم، ایجاد تغییراتی در بهره برداری از سایت فردو و تعطیلی رآکتور آب سنگین اراک است.
حیدرپور اضافه کرد: جمهوری اسلامی هم پیش از این نیز تاکید کرده است که هر جا که بر اساس ان پی تی عمل کند قابل تعطیلی نیست و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای در هر زمان توسط بازرسان و دوربین‌ها امکان‌پذیر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی از این مذاکرات این است که پس از شفاف سازی فعالیت های هسته‌ای، 1+5 نیز باید پرونده جمهوری اسلامی را از شورای امنیت به آژانس انتقال دهد زیرا تا زمانی که پرونده ایران در شورای امنیت باشد می‌توانند هر زمان که خواستند علیه ایران قطعنامه به تصویب برسانند و به این ترتیب تحریم‌ها را تشدید کنند.

وی تاکید کرد: ظریف در این جلسه اعلام کرد مسئولیت اداره پرونده هسته ای بر عهده شورای عالی امنیت است و در حال حاضر شورای عالی امنیت ملی مذاکرات را برعهده وزارت خارجه گذاشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: وزیر امور خارجه اعلام کرد پیش‌نویس تفاهم‌نامه ایران و 1+5 باید در فرآیند شورای عالی امنیت ملی به نتیجه برسد و بعد از آن به وزارت خارجه ابلاغ شود، وزارت خارجه نیز بر این اساس روند مذاکرات را ادامه می دهد.

کیهان

-فتنه گرانی که به دلیل رأفت اسلامی مجازات نشدند اکنون با تشویق و مدال ارتقا می یابند
-هشدار مجلس به 1+5: تحریم ها لغو نشود مذاکره نمی کنیم
-افشای کمک 90میلیون دلاری نتانیاهو به ستاد انتخاباتی اولاند
-روزنامه آمریکایی هم نمی پذیرد ایران برای اعتمادسازی تعلیق کند

خراسان

-رویگردانی سازمان های بیمه  از ارائه خدمات به معلولان
-شرط گذاری اولاند، هشدار روحانی و امیدواری پوتین
-هشدار دولت به وزرا درباره پرداخت فوق العاده ویژه
-امید به کاهش تورم نگرانی درباره تشدید رکود

آفرینش

- زمان برگزاری دوره های مشترک با دانشگاههای خارج
-زمان برگزاری و توزیع کارت آزمون تولیمو اعلام شد
-تدوین طرحی برای خرید و فروش سهام عدالت
-خودرویی که در ترافیک پرواز می‌کند

جمهوری اسلامی

-رواج شیوه های جدید کم فروشی در پی حضور کمرنگ بازرسان در بازار
-اعضای تیم ترور دادستان زابل در یک عملیات اطلاعاتی دستگیر شدند
-مرکز ارزیابی حرفه ای معلمان راه اندازی می شود
-رونمایی از جدیدترین پهباد راهبردی ایران

شرق

-مرتضوی اصرار داشت بازداشتی ها به کهریزک منتقل شوند
-بابک زنجانی 3/5 میلیارد یورو جابجا کرد
-جایگزینی بن کالا با یارانه نقدی
-نویسنده ممنوع القلم نداریم

ایران

-رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات دولت سابق
-رئیس پلیس:مرتضوی مسبب کهریزک است
-بانوی کرمانشاهی نوبل ادبیات در گذشت
-هشدار وزارت ارشاد به جریان بولتن ساز

تهران امروز

-طلاق؛ عامل افزایش زنان سرپرست خانوار
-واکنش منفی در ایران به شروط اولاند
-دولت به‌دنبال آزادسازی سهام عدالت
-راه کمک به زنان سرپرست خانوار

سیاست روز

-ایران در مذاکرات ژنو همکاری بسیار خوبی داشت
-حذف یارانه ثروتمندان از دستور کار دولت خارج شد
-خط و نشان نمایندگان خانه ملت برای ۱+5
-تفکیک جنسیتی شاسی بلندها

جام جم

-روحانی به پوتین:زیاده خواهی غرب توافق را مشکل می کند
-دزدها از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک ترند
-والیبال امروز با برزیل محک می خورد
-6 برابر شدن وام مسکن تکذیب شد

دنیای اقتصاد

-سهم سه درصدی وام بانکی در هزینه تولید
-ابهام در واردات کالاهای اولویت 10
-سه راهکار مقابله حقوقی با تحریم
-همسویی تجاری با مسکونی

حمایت

-هشدار روحانی درباره زیاده‌خواهی‌ها در مذاکرات
-پرداخت کمک بلاعوض به زندانیان جرایم‌ غیرعمدممنوع ‌شد
-جزییات دستگیری عوامل ترور دادستان زابل
-رابطه مستقیم فرار از خانه با حس ناامنی

رسالت

-تاثیرپذیری از رژیم صهیونیستی دلیل ناکامی مذاکرات هسته ای
-کروبی و موسوی ظلم جبران ناپذیری به نظام کردند
-نام اشخاصی که در کرسنت رشوده دادند منتشر شود
-سناتوریهای تندروی آمریکایی عقب نشستند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها