آمانو در تازه‌ترین گزارش فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران از توافق اخیر ایران و آژانس به عنوان یک گام مهم در همکاری‌ها یاد کرده است

صالحی: به اعتراف آژانس، ایران همیشه به تعهدات خود عمل کرده است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیرینه و دیرپا بوده و تهران به اعتراف این نهاد همیشه به تعهدات خود عمل کرده است.
کد خبر: ۶۱۵۶۲۳

صالحی سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی بوده است که از ابتدای ایجاد پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان.پی.تی) به آن پیوسته است و برنامه هسته‌ای خود را براساس این پیمان پیش برده است.

وی ادامه داد: برنامه هسته‌ای ایران با یک سوءتفاهم و گزارش بی‌پایه و اساس منافقان درباره سایت نطنز در سال 2002 میلادی وارد یک جریان و پرونده ساختگی شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که با این جریان ساختگی، فعالیت هسته‌ای ایران را حقوقی و سیاسی کردند.

 

گرفتن بهانه از بهانه‌جویان

صالحی با بیان این که جمهوری اسلامی همواره بر این جهت حرکت کرده است که مسائل خود را با آژانس حل و فصل کند، گفت: اگر ایران مشکلی داشت طی 12 سال اخیر حتما دچار تناقض‌هایی در گفتار می‌شد. وی افزود: با وجود پاسخگویی به پرسش‌‌های آنها، باز هم برای گرفتن بهانه از بهانه‌جویان آمادگی خود را برای همکاری با آژانس اعلام کردیم تا ابهامات آنها را برطرف کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در دو ماه اخیر پس از توافق بین آقای نجفی، نماینده ایران در وین با آژانس و موافقت اولیه شورای عالی امنیت ملی در سفر اخیر مدیرکل آژانس به ایران بیانیه‌ای امضا و اعلام کردیم که طرفین آمادگی دارند با حسن‌نیت و با اراده برای پیشبرد حل و فصل مسائل موجود تلاش کنند. صالحی افزود: بازدید از آب سنگین اراک، معدن گچین، دادن اطلاعات در مورد رآکتورهای تحقیقاتی و نیروگاه‌های هسته‌ای آینده و فعالیت‌های غنی‌سازی لیزری در جهت ایجاد جو اعتماد بوده است.

وی گفت: ما به دنیا گفته‌ایم به این ترتیب می‌خواهیم بهانه را از دست بهانه‌جویان بگیریم و در چارچوب منافع ملی با آژانس همکاری کنیم.

 

فرصت 3 ماهه برای بسته شدن پرونده

صالحی افزود: از الان تا سه ماه آینده کارشناسان دو طرف راجع به گام‌های بعدی به مذاکره می‌نشینند تا این پرونده برای همیشه بسته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما همزمان با 1+5 با آژانس نیز مذاکره می‌کنیم، زیرا بحث‌ها با آژانس فنی و حقوقی است و این نهاد تنها مرجع راستی‌آزمایی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مذاکره با گروه 1+5 سیاسی است و البته این دو بر هم تاثیرگذار و به نحوی می‌توانند در حل مسائل به هم کمک کنند.

وی در ادامه به تشریح دستاوردهای هسته‌ای کشور پرداخت و افزود:‌ صنعت هسته‌ای ما بومی شده و یکی از طرح‌هایی که شهید شهریاری آن را پیش می‌برد، تدوین کتاب‌های درسی از سوی دانشمندان ایرانی بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌ که رآکتور تحقیقاتی اراک از سوی دانشمندان ایرانی طراحی شده، خاطرنشان کرد: ما به منظور تولید رادیو ایزوتوپ اقدام به ساخت این رآکتور کردیم.

صالحی گفت: ‌اکنون 15 رادیودارو تولید می‌کنیم و اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد با کمک آژانس در ایران کرده‌ایم و علاوه بر این به سمت ساخت تجهیزات تصویربرداری پیشرفته نیز پیش می‌رویم.

وی به تولید سوخت 20 درصد نیز اشاره کرد و افزود: جوانان ما طی 18 ماه توانستند اقدام به تولید سوخت 20 درصد کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی نسبت به حل پرونده هسته‌ای ایران ابراز اطمینان کرد و یادآور شد: البته عده‌ای در خارج ناراحت هستند که امیدواریم به عقلانیت بازگردند.

صالحی به شیطنت‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه اشاره کرد و افزود: این رژیم کشور فرانسه را مجبور کرد که موضع غیرمدبرانه‌ای اتخاذ کند که الان مجبور شد اقدام خود را توجیه کند.رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام
این که براساس دستور رئیس‌جمهور برای ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای در حال مذاکره با روسیه هستیم ، افزود: روس‌ها آمادگی خود را اعلام کردند که تا 4000 مگاوات نیروگاه هسته‌ای بسازیم و امیدواریم ابتدای سال 1393 بتوانیم کلنگ دومین نیروگاه را به زمین بزنیم که این نیروگاه همراه با آب‌شیرین‌کن خواهد بود.

نگاهی به گزارش اخیر آژانس

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود درباره ایران که شامگاه پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد: چارچوب همکاری که بتازگی آژانس با ایران امضا کرده است، گامی مهم به‌شمار می‌رود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در بخش خلاصه گزارش 18 صفحه‌ای یوکیا آمانو آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نبود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را که تحت پادمان‌های آژانس است، تائید می‌کند؛ اما در موقعیتی نیست که تضمین قابل اتکایی درخصوص وجود نداشتن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای غیر اعلام شده در ایران ارائه دهد و نتیجه‌گیری کند که همه مواد هسته‌ای در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز است.

در این گزارش با اشاره به چارچوب همکاری که بتازگی آژانس با ایران امضا کرده، آمده است: در این چارچوب آژانس و ایران توافق کردند برای فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس درباره حل و فصل همه مسائل گذشته و کنونی همکاری کنند و ایران اقدامات عملی اولیه را در سه ماه آینده به‌کار خواهد بست.

مدیرکل آژانس در این گزارش می‌افزاید: آن بخش از موضوعات باقیمانده که در توافق اخیر ایران و آژانس به آنها پرداخته نشده است در قدم‌های بعدی به آنها پرداخته خواهد شد.

آمانو در گزارش خود افزوده است: مدیرکل آژانس دوباره از ایران می‌خواهد همه تعهدات پادمانی و دیگر وظایف خود را به صورت کامل اجرا کند.

همچنین براساس گزارش جدید آمانو، ایران در سه ماه گذشته تنها چهار سانتریفیوژ نسل اول را به نیروگاه نطنز اضافه کرده و به ذخیره اورانیوم 20 درصدی ایران هم در سه ماه گذشته فقط 5 درصد اضافه شده است.

خبرگزاری فرانسه از این بخش‌های گزارش آمانو به عنوان اقداماتی اعتمادساز از سوی تهران تعبیر کرده است.

گزارش آمانو همچنین با بیان این‌ که غنی‌سازی 20 درصد در ایران همچنان ادامه دارد، اعلام کرده است که رآکتور آب سنگین اراک هنوز فاصله زیادی تا تکمیل دارد.

به گزارش ایسنا، آمانو افزوده است: میزان تولید UF6 غنی‌شده تا سقف 5 درصد از اورانیوم 235 مشابه چیزی که در گزارش قبلی ذکر شده باقی‌مانده است؛ میزان مواد هسته‌ای که به شکل UF6 غنی‌شده تا سقف 5 درصد از اورانیوم 235 باقی‌مانده 3/7154 کیلوگرم است. این گزارش می‌افزاید: مقادیر تولید UF6 غنی‌شده تا سقف 20 درصد از اورانیوم 235 مشابه چیزی که در گزارش قبلی ذکر شده، باقی‌مانده است؛ فرآوری بیشتر چنین موادی ادامه داشته است؛ میزان مواد هسته‌ای که به شکل UF6 غنی‌شده تا سقف 20 درصد از اورانیوم 235 باقیمانده تقریبا 196 کیلوگرم است.

در ادامه گزارش آژانس آمده است: سانتریفیوژهای IR-2m بیشتری در کارخانه غنی‌سازی سوخت (FEP) نصب نشده‌است . هیچ‌‌یک از سانتریفیوژهای IR-2m نصب شده با UF6 خوراک‌دهی نشده‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها