شروع اجرا: 1381 / تداوم زمان پخش: 9 سال
کد خبر: ۶۱۴۵۹۰
ماه عسل 9 سال استمرار با قصه مهمان‌های ناشناخته

«ماه عسل» مجری‌های متنوعی را به خودش دیده است، ولی ایده کلی‌اش نسبت به روز نخست تغییری نکرده است. ایده محوری برنامه‌سازانش این است که باید مهمانی معمولی را به استودیو بیاورند و از او بخواهند داستان زندگی‌اش را بدون تعارف و محافظه‌کاری روایت کند. ایده‌ای که دو ویژگی معمولی بودن شخصیت و قصه‌گویی را در خود دارد و به همین دلیل مثل یک فیلم سینمایی جذاب و پرتعلیق به نظر می‌رسد.درست مثل سریال «پایتخت» ساخته سیروس مقدم می‌اندازد. در آنجا نقی معمولی (با بازی محسن تنابنده) با فامیل نمادینش قشر معمولی جامعه را نمایندگی می‌کرد و سیروس مقدم با تکیه بر هنر قصه‌گویی‌اش ماجراهای نقی و خانواده او را در پیچ و خم‌های سخت زندگی به تصویر می‌کشید.

در ماه عسل هر بار جای نقی معمولی را یک آدم ساده و ناشناخته می‌گیرد که قصه شنیدنی برای عرضه دارد. مهمان‌های ماه عسل با کوله‌باری از قصه و داستان و خاطره و تجربه به استودیو می‌آیند و در همان یک ساعتی که روبه‌روی دوربین هستند سفره دلشان را تمام و کمال باز می‌کنند. قصه‌هایی که دهان به دهان می‌چرخند و بعضا به تیتر روزنامه‌ها هم تبدیل می‌شوند. مثل قصه پیرمردی که روی آنتن از پیرزنی خواستگاری کرد، بچه‌ای که او را گروگان گرفته بودند، خانواده‌ای که از میلاد نگهداری می‌کردند و شاهین پسر آنها شد، چاقوکشی که توبه کرد و به زندگی برگشت و...

احسان علیخانی در مقام مجری برنامه بخوبی از آدم‌ها حرف می‌کشد و فضایی امن برای طرح خاطراتشان ایجاد می‌کند. او که شنونده خوبی است مثل یک تدوینگر بخش‌های مهم قصه مهمانانش را کنار هم می‌چیند. بعضی وقت‌ها قصه را متوقف می‌کند و خلاصه‌ای از قسمت‌های پیشین ارائه می‌دهد. مثلا می‌گوید: «خب تا این جای ماجرا فهمیدیم که شما توی جرم و خلاف غرق شدین و همه چی رو باختین. از اون لحظه‌ای که به خودتون اومدین واسه مون بگین.»

تخصص احسان علیخانی در این است که سکانس‌های جذاب داستان را بیرون بکشد و آنها را با رنگ و لعابی عاطفی ارائه دهد. شاید به همین دلیل است که تماشای ماه عسل با اجرای علیخانی بیشتر به ما مخاطبان می‌چسبد و تاثیر حسی بیشتری رویمان می‌گذارد. او تا به حال شش بار اجرای ماه عسل را عهده‌دار بوده و نزدیک به 200 قسمت از برنامه را روانه آنتن کرده است. فرزاد حسنی، علی ضیا و حسن جوهرچی هم تجربه نشستن روی صندلی اجرای ماه عسل را دارند؛ ولی هیچ‌کدام‌شان به اندازه علیخانی با ماه عسل پیوند نخورده‌اند.

در بررسی دلایل استمرار برنامه ماه عسل باید به دلایل دیگری بجز نحوه اجرای برنامه، حضور مهمان‌های ناشناخته و سوژه‌های غافلگیر‌کننده هم اشاره کنیم. برنامه‌سازان ماه عسل در انتخاب دکور صحنه، موسیقی متن، خواننده تیتراژ ابتدایی و انتهایی دقت زیادی دارند و هر سال سعی می‌کنند دست به کاری متفاوت بزنند. تیتراژهای برنامه را گروهی از بهترین خوانندگان موسیقی پاپ اجرا کرده‌اند.

سال ۸۷ خواندن تیتراژ ماه عسل به عهده محسن یگانه بود و در سال ۸۸ مهدی یراحی تیتراژ ماه عسل را خواند. سال ۹۱ موسیقی ماه عسل را بنیامین بهادری و تیتراژ پایانی آن را نیز حامد زمانی اجرا کردند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. فرزاد فرزین در ماه رمضان امسال به جمع خواننده‌های ماه عسلی پیوست تا این فهرست تکمیل شود. یکی از محبوب‌ترین ترانه‌های ماه عسلی که بسرعت خودروهای سطح شهر را به تسخیر خودش درآورد همانی است که این مطلع آغاز می‌شد: «منو درگیر خودت کن‌/‌ تا جهانم زیر و رو شه‌/‌ تا سکوت هر شب من‌/‌ با هجومت رو‌به‌رو شه»

ماه عسل با حدود ده سال سابقه یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های در حال پخش شبکه سه محسوب می‌شود. این نکته را باید در نظر بگیریم که شبکه سه حدود 20 سال دارد و در مقایسه با شبکه‌های یک و دو عضو جوان خانواده محسوب می‌شود.

الیا حسن‌نیا تبریزی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
۰
۰
درود بر احسان علیخانی

نیازمندی ها