اینترنت یکی از اصلی‌ترین وسایل ارتباطی و کاری در دنیای امروز است که می‌تواند در کنار فواید و مزایای بسیاری که دارد، گاهی خطرآفرین و خانمان‌برانداز باشد. خطری که بیش از هر قشر دیگری کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند و برای جلوگیری از آن خطرات در فضای مجازی حضور والدین و داشتن اطلاعات در این زمینه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.
کد خبر: ۶۱۳۲۴۴

مراقب اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی باشید

 

رییس اداره مخابرات شهرستان ملایر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: 10 هزار نفر از شهروندان ملایری از اینترنت پرسرعت مخابرات یا شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کنند و افرادی که از اینترنت کم‌سرعت و یا اینترنت هوشمند استفاده می‌کنند جزء این آمار محسوب نمی‌شوند.

"محمدرضا تاجوک" با اشاره به مزایای استفاده از اینترنت، خاطرنشان کرد: با وجود این مزایا، خطرات گوناگونی در فضای مجازی وجود دارد و اگر رایانه شخصی هر فرد ایمنی لازم را نداشته باشد، افراد سودجو ممکن است از طریق ارسال ویروس به سیستم رخنه کرده و آن را دستخوش هک قرار دهند و به اطلاعات شخصی و مهم افراد دست یابند.

استفاده از فیلترشکن رایگان خطری جدی برای کاربران اینترنت

وی با بیان اینکه استفاده از فیلترشکن در فضای مجازی خطرات زیادی را به همراه دارد، افزود: در استفاده از فیلترشکن‌ها حریم شخصی افراد ممکن است دستخوش سوءاستفاده سودجویان قرار گیرد و این خطر در استفاده از فیلترشکن های رایگان بیشتر است چراکه اهداف و مقاصدی پشت ارایه رایگان خدمات اینترنتی وجود دارد.

تاجوک تصریح کرد: افراد سودجو ممکن است در بستر خدمات رایگان، اطلاعات رایانه کاربران را برداشته و در مقاصد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود استفاده کنند.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش‌های لازم به کودکان و نوجوانان در زمان استفاده از اینترنت و حضور در فضای مجازی، گفت: اگر فرزندان‌مان بدون هیچ نظارتی وارد این محیط شوند، در کنار مزایایی که استفاده از اینترنت برای پیشرفت آنها در زمینه‌های مختلف دارد، ممکن است مخاطرات اجتماعی، فرهنگی و تربیتی زیادی آنها را تهدید کند.

لزوم نظارت والدین بر فرزندان در استفاده از اینترنت

تاجوک ادامه داد: نظارت والدین بر فرزندان در استفاده از اینترنت راه‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به مدیریت ساعات حضور در فضای مجازی و بررسی لوگ و مرورگر اینترنت برای اطلاع از سایت‌هایی که کودکان و نوجوانان از آن بازدید کرده‌اند، اشاره کرد.

وی یادآور شد: بهتر است فرزندان‌مان را برای استفاده از سایت‌های آموزشی، مذهبی، فرهنگی و امور درسی هدایت کنیم و استفاده از فضای مجازی برای آنها نباید تنها در جستجوی کلمات مختلف باشد.

رییس اداره مخابرات شهرستان ملایر ادامه داد: آموزش و پرورش از طریق آموزش در مدارس می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد و خطرات فضای مجازی را در قالب مستند و بروشور به بچه‌ها گوشزد کند.

مدیر آموزش و پرورش ملایر نیز گفت: چگونگی استفاده از رایانه در کلاس کار و فناوری دوره ابتدایی توسط آموزگاران و در کارگاه‌های کامپیوتر سال اول و دوم دوره متوسطه توسط معاون فناوری، متناسب با شرایط سنی دانش‌آموزان و نیازهای ضروری جامعه و نیز شرایط ایمنی برای جلوگیری از آسیب‌های اینترنت آموزش داده می‌شود.

"حجت‌الله چهاردولی" با اعتقاد بر اینکه آموزش والدین برای کاهش آسیب‌های ناشی از حضور فرزندان در فضای مجازی ضروری‌تر است، افزود: در این زمینه مدرسان آموزش خانواده آموزش و پرورش اطلاعات لازم را در جلسات مختلف به والدین می‌دهند و وظایف خانواده‌ها را در قبال آسیب‌های اینترنت گوشزد می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از حضور در فضای مجازی، بهتر است بچه‌ها در هنگام استفاده از اینترنت در اتاق در بسته تنها نباشند و صفحه نمایشگر کامپیوتر باید به گونه‌ای باشد که در معرض دید والدین قرار بگیرد تا به این ترتیب کنترل لازم انجام شود.

چهاردولی خاطرنشان کرد: برای انجام کنترل و نظارت هر چه بیشتر بر روی فرزندان، لازم است والدین اطلاعات کافی از اینترنت و فضای مجازی داشته باشند و ما این امر را در جلسات آموزشی والدین در نظر گرفته‌ایم.

راه‌اندازی پلیس فتا در ملایر

فرمانده انتظامی ملایر از راه‌اندازی پلیس مبارزه با جرایم سایبری در این شهرستان خبر داد و به ایسنا گفت: ملایر نخستین شهرستان استان پس از همدان است که پلیس فتا در آن راه‌اندازی شده است.

سرهنگ "ابراهیم سعیدی" اضافه کرد: با توجه به وسعت جغرافیایی، وجود جرایم متعدد سایبری و افزایش وقوع اینگونه جرایم در ملایر، راه‌اندازی پلیس فتا در شهرستان یک ضرورت به شمار می‌رفت و در حال حاضر بخشی از کارها و برنامه‌های محوله به استان در زمینه مبارزه با جرایم سایبری به ملایر سپرده و در این شهرستان بررسی می‌شود.

وی جرایم سایبری را شامل سوء‌استفاده سودجویان در فضای مجازی و کافی‌نت‌ها و نفوذ به اطلاعات مردم از طریق کلاهبرداری‌های اینترنتی، برداشت پول از حساب‌های عابر بانک مردم، ارسال پیامک‌ها و دادن وعده‌های دروغین از طریق آن و نیز ارسال بلوتوث توسط گوشی‌های تلفن همراه اعلام کرد.

سعیدی به تسلط و اشرافیت بر روی کافی‌نت‌ها به عنوان یکی از مراکز اصلی استفاده سودجویان و نفوذ بر اطلاعات شخصی مردم به عنوان یکی از اهداف و وظایف اصلی پلیس فتا اشاره کرد و افزود: در این زمینه کنترل‌های لازم اعمال می‌شود و مردم نیز در صورت داشتن شکایت درباره جرایم سایبری می‌توانند به پلیس فتا که در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان مستقر شده مراجعه کنند.

وی توصیه خود به مردم برای جلوگیری از وقوع جرایم سایبری را اینگونه اظهار کرد: مردم به وعده‌های افراد و موسسات مختلف به سرعت اعتماد نکنند بلکه ابتدا آن را بررسی کرده و سپس ارتباط برقرار کنند. همچنین در هنگام ورود به فضای مجازی دقت زیادی داشته و تا حد امکان اطلاعات شخصی خود را در معرض دید دیگران و در صفحات اینترنت قرار ندهند.

>> ایسنا

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها