عضو ناظر شورای رقابت:

خودرو گران‌ نمی‌شود

عقب‌نشینی خودروسازان از افزایش قیمت

در حالی که پس از چراغ سبز وزیر صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان زمزمه افزایش قیمت خودرو را آغاز کرده بودند، اما با گذشت فقط یک هفته ورق برگشت و اعلام شد افزایش قیمت خودرو به سال 93 موکول شده است.
کد خبر: ۶۱۲۴۶۸
عقب‌نشینی خودروسازان از افزایش قیمت

به گزارش خبرنگار ما، هفته گذشته برگزاری جلسه مطبوعاتی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، چراغ سبزی به خودروسازان و آغازگر افزایش قیمت خودرو بود.

وی صراحتا به افکار عمومی اعلام کرد منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند. در همین حال مدیران خودروساز هم بیکار ننشستند و از احتمال افزایش قیمت برخی خودروها خبر دادند. به طوری که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو فقط یک روز پس از این اظهارنظر وزیر صنعت، از افزایش قیمت انواع پژو و تندر 90 به دلیل ارزبری بالا خبر داد.

بعد از این اتفاقات بود که مردم به خرید خودرو ترغیب شدند و با اثرگذاری روانی، قیمت انواع خودروها در بازار افزایش یافت. با این حال دیروز سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور ـ ایران خودرو و سایپا ـ یکصدا از منتفی شدن افزایش قیمت خودرو در سال جاری و موکول شدن آن به سال آینده خبر دادند؛ اظهارنظری که مانند نوشدارو پس از مرگ سهراب می‌ماند؛ چراکه اظهارنظرهای قبلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان اثر روانی خود بر قیمت‌ها را بر جا گذاشته و قیمت‌های افزایش یافته با عوض کردن اظهارات، کاهش نخواهد یافت.

روز گذشته رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان این‌که، تا پایان سال جاری افزایش قیمتی در خودرو‌های تولیدی نخواهیم داشت، گفت: این تصمیم طبق مذاکراتی که با دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو صورت گرفت، اتخاذ شد.

غلامرضا شافعی با اشاره به این‌که، خودرو یک کالای مورد نیاز مردم است، افزود: هم اکنون در غیاب بعضی از زمینه‌های فعالیت اقتصادی، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و البته وسیله تامین نیازهای اولیه مردم تبدیل شده است.

وی به مشکلات خودروسازان طی سال‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: نوسانات قیمت ارز، مشکلات گشایش اعتبارات بانک‌ها و اعمال تحریم‌های غرب، افزایش تولید و ثبات قیمت‌ها را در حوزه خودرو دچار مشکل کرد.

شافعی با اشاره به این‌که اخیرا صنعت خودروی کشور تحت فشار بوده است، گفت: با وجود این مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا تصمیم گرفته‌اند تا پایان سال جاری افزایش قیمتی برای محصولاتشان نداشته باشند، گرچه با زیان‌هایی نیز مواجه هستند.

رئیس سازمان ایدرو تصریح کرد: هم اکنون بعضی از خطوط تولید خودروسازان از ظرفیت و آمادگی لازم برای افزایش تولید برخوردار است، اما به دلیل تحریم‌ها و نبود امکاناتی همچون منابع اقتصادی و نقدینگی، قادر به استفاده از تمام ظرفیت خود نیستند.

سایپا: افزایش قیمت نخواهیم داشت

مدیرعامل سایپا نیز از افزایش نیافتن قیمت محصولات این گروه خودروسازی تا تعیین تکلیف از سوی مراجع ذی‌صلاح خبر داد.

به گزارش مهر، سعید مدنی در این باره گفت: با توجه به سیاست حمایت از مصرف‌کنندگان و با توجه به تاکیدات مقام عالی وزارت در خصوص رعایت حقوق مشتریان، سعی خواهیم کرد قیمت خودروهای تولیدی خود را در همین سطح نگه​داریم و افزایش قیمت محسوسی ندهیم.

وی افزود: اکنون در حاشیه ضرر قرار داریم ولی سعی خواهیم کرد با برنامه‌ریزی و افزایش تیراژ تولید هزینه‌های سربار را کاهش دهیم تا بتوانیم قیمت محصولات خود را در سطح کنونی نگه​داریم و افزایش ندهیم البته انتظار حمایت‌های دولتی برای تامین نقدینگی، تسهیلات و دستورالعمل‌های تسهیل‌کننده تولید را نیز داریم.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: تصمیم‌گیری در خصوص قیمت خودرو از سوی مراجع ذی‌صلاح انجام خواهد شد و قبلا نیز اعلام کرده بودیم که محصولات پرتیراژ سایپا افزایش قیمت محسوسی نخواهد داشت.

ایران خودرو: ما نیز افزایش قیمت نداریم

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز اعلام کرد، قیمت محصولات این گروه صنعتی تا پایان سال افزایش نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا از ایکوپرس، هاشم یکه‌زارع تصریح کرد: ایران‌خودرو تمام تلاش خود را به کار بسته است تا در راستای سیاست‌های دولت و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، با افزایش تیراژ تولید و بهره‌وری در کنار کاهش هزینه‌های سربار، قیمت محصولات خود را در سطح فعلی حفظ کند.

احضار نعمت‌زاده به مجلس

در همین حال افزایش قیمت خودرو موجب احضار نعمت‌زاده به مجلس شد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام این خبر گفت: بحث افزایش قیمت خودرو، پرسش‌های زیادی را برای نمایندگان ایجاد کرده که برای دریافت پاسخ، وزیر صنعت فردا (سه‌شنبه) در جلسه کمیسیون صنایع مجلس حاضر می‌شود.

روح‌الله عباسپور اظهار کرد: اعضای کمیسیون صنایع مجلس پرسش‌های زیادی از وزیر صنعت در مورد مسائل مربوط به صنعت و تولید از جمله افزایش قیمت خودرو دارند که نعمت‌زاده برای پاسخگویی به این پرسش‌ها، در جلسه کمیسیون صنایع شرکت خواهد کرد.

کتایون مافی -‌ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
با این ترفند كل خودروهای داخل انبار این دو شركت طی یكی، دو روز فروخته شد و سایت ایران خوردو اعلام كرد ظرفیت تكمیل شده ! و بعد ازآن اعلام می كنند اصلاً افزایش قیمت ندارند.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
بریدن سر با پنبه یعنی این
هوشمند
Germany
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
نمایندگان محترم باید از برخی از وزرا بخواهند تا اگر توانایی كنترل قیمت ها و تامین رفاه مردم را ندارند، حداقل ساكت بمانند
شاملو
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
۰
۰
دیگر مردم آگاه تر از آن هستند كه بخواهند به این حرفها توجه كنند به قول حاج غلامرضا این كار را كردید كه ماشین های باد كرده انبارهایتان به فروش بره
آرش
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
۰
۰
آقای نعمت زاده در افزایش قیمتهای اخیر خودرو نقش كلیدی بازی كردند ..
شیرعلی پاك نزاد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
۰
۰
باسلام من نمی دانم اقای نعمت زاده سهام دار درصنعت خودرو هستند و یا نمایده خودروسازان گویا ایشون فراموش كرده اند كه باید از قشر ضعیف جامعه حمایت كنند نه از سرمایه دار اما شما سخنگوی خودروسازان شده اید بهتر است بعضی از مسولان دررسانه ها صحبت نكنند. چون هزینه روی دست مردم می گذارند مثل رییس كل بانك مركزی

نیازمندی ها