به گزارش جامجم، برخی اطلاعات رسیده حاکی از آن است که بتازگی برخی شرکتهای بیمه پس از این که بیمهگذار شخص ثالث دو کوپن موجود در بیمهنامهاش را به علت تصادف یا بروز حادثه مصرف میکند، از پرداخت خسارت به کوپنهای سوم و چهارم خودداری کرده یا طفره میروند.
بر این اساس، به این شهروندان گفته میشود چون رانندگی آنها مطلوب نیست شرکت بیمه از پرداخت خسارت به دیگر کوپنها معذور است.
به این ترتیب عملا از چهار کوپن دریافت خسارت که به صورت چاپی به بیمهنامههای شخص ثالث ضمیمه است، عملا دوکوپن قابل استفاده و بقیه بیخاصیت شده است البته این تمام ماجرا نیست. چرا که پس از مصرف دو کوپن بیمهنامه، شرکت بیمه از تمدید بیمهنامه شخص خودداری کرده و براحتی به وی میگوید به شرکت بیمه دیگری مراجعه کند. این اتفاق در نمایندگیهای مختلف بیشتر شرکتهای بیمه کشور چون آسیا، ایران، البرز و... دیده شده است.
به نظر میرسد تمام این اتفاقات از آغاز بازی جدیدی از سوی شرکتهای بیمه با منافع مراجعان پرشمار بیمه شخص ثالث به عنوان پرمخاطبترین بیمه کشور خبر میدهد که بیمه مرکزی باید برای رفع آن اقدام کند.
در این باره عطارزاده، مالک خودروی 206 که بتازگی تصادف کرده و براساس گزارش پلیس مقصر شناخته شده به جامجم میگوید: پس از وقوع تصادف همراه زیاندیده به یکی از شعبات شرکت بیمه مراجعه کرده و برای تعیین خسارت تشکیل پرونده دادیم.
وی میافزاید: پس از بازدید کارشناس تصادفات و تعیین میزان خسارت، پرونده برای صدور چک بهواحد مربوط فرستاده شد. در این مرحله متصدی مربوط با مشاهده بیمهنامه مقصر از تعلق نیافتن خسارت به دلیل استفاده بیمهگذار از سومین کوپن پرداخت خسارت سخن گفت و پرداخت خسارت را به اخذ مجوز از مدیریت شعبه منوط میکند.
این بیمهگذار میگوید: شرکتهای بیمهای در حالی به کوپن سوم و چهارم بیمهنامه شخص ثالث خسارت نمیدهند که خود شرکتها برای بیمهنامهها چهار برش طراحی کردهاند، ضمن آنکه در هیچ جای قانون نیز به محدودیت پرداخت خسارت به نسبت تعداد حوادث و تصادفات اشاره نشده است.
وی تصریح کرد: پس از ممانعت شعبه برای پرداخت چک خسارت اقدام به شکایت کرده که نهایتا و پس از چند بار مراجعه، شرکت بیمه به صدور چکی با مبلغ کمتر از مبلغ اولیه تعیین شده از سوی کارشناس خسارت اقدام کرد.
شرکت بیمه خود را عوض کنید
در حالی که برخی از شرکتهای بیمه محدودیتهای خاصی را برای پرداخت خسارت پس از حادثه سوم در نظر میگیرند، بررسیها نشان میدهد ماجرای جدید فقط به محدودیت در پرداخت خسارت محدود نشده و این گروه از بیمهگذاران برای تمدید بیمهنامه قبلی خود در شرکت یادشده نیز با ممانعت نمایندگان مواجه هستند.
در این باره رستگار، دارنده خودروی سمند که بیمهنامه شخص ثالث خود را از طریق کارخانه سازنده تحویل گرفته است، به جامجم میافزاید: در سال گذشته پس از دو بار تصادف و استفاده از برش پرداخت خسارت برای تمدید بیمهنامه خود بهیکی از نمایندگیهای صادرکننده بیمهنامه مراجعه کردم.
وی افزود: پس از مراجعه و ارائه بیمهنامه قبلی، متصدی مربوط با مشاهده کوپنهای مصرف شده با عنوان این که بیمهنامه شما از شعبه مرکزی ایرانخودرو صادر شده، تمدید بیمهنامه را به مراجعه به همان شعبه منوط دانسته و تنها راه تمدید را صدور مجوز از سوی دفتر مرکزی عنوان میکند.
وی اظهار کرد: به شعبه مرکزی مراجعه کرده، اما در آن شعبه نیز متصدیان از تمدید بیمهنامه سرباززده و در کمال ناباوری با عنوان این که بهتر است شما شرکت بیمه خود را عوض کنید، اعلام کردند، براساس آخرین بخشنامه صادر شده، نمایندگان بیمه از تمدید بیمهنامه خودروهای پرخطر که بیش از دو برش استفاده کرده باشند معذور هستند و بهتر است شما شرکت بیمهگذار دیگری را انتخاب کنید.
وی گفت: چگونه شرکتهای بیمه که هماکنون مبالغ بالایی را برای حق بیمه خود دریافت میکنند، توقع دارند تا بیمهگذار در صورت استفاده نکردن از بیمهنامه خود مشمول تمدید بیمهنامه شده و در غیر این صورت از تمدید بیمهنامه خودداری میکنند؟
بخشنامهای نانوشته
درباره اقدام برخی شرکتهای بیمه در زمینه پرداخت نکردن خسارت به تمام کوپنهای الصاقی به بیمهنامه و تمدید نکردن بیمهنامهها، اصغری، مدیر یکی از شعب بیمه البرز با تائید این موضوع به جامجم گفت: بیمه شخص ثالث برای شرکتهای بیمه زیانده بوده، به گونهای که بررسیها نشان میدهد شرکتهای بیمهگر به ازای هر یکصد هزار تومان دریافتی با احتساب پنج درصد سهم بهداشت و 10 درصد سهم نیروی انتظامی، بیش از 115 هزار تومان خسارت پرداخت میکنند.
وی افزود: بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی، شرکتهای بیمه تلاش کنند تا میزان خسارتهای پرداختی آنها با روشهای مختلف کاهش پیدا کند و به نوعی از بیمه کردن خودروی رانندگان به اصطلاح پرریسک سرباز میزنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا در این زمینه بخشنامه یا قانون مشخصی وجود دارد، تصریح کرد: قانون بیمه شخص ثالث کاملا مشخص است، اما در این زمینه تاکنون دفتر مرکزی بخشنامهای برای ایجاد محدودیت صادر نکرده است اما از آنجا که عملکرد نمایندگیها در درآمد نهایی شرکت بیمه موثر است و نمایندگان برتر در پایان هر سال معرفی شده و تسهیلات ویژهای دریافت میکنند، مدیران نمایندگی به صورت خودجوش(!) در تلاش هستند تا ضمن افزایش درآمد خود، از زیان بیشتر شرکت متبوعشان جلوگیری کنند.
بیمه شخص ثالث محدودیت ندارد
در اینباره رضا شعبانی، رئیس اداره بیمههای شخص ثالث بیمه ایران به جامجم گفت: براساس قانون، بیمهنامههای شخص ثالث براساس مدت زمان، صادر شده و محدودیتی در تعداد پرداخت خسارت ندارد.
وی در پاسخ به اینکه چگونه برخی شرکتهای بیمه از پرداخت خسارت به کوپنهای سوم به بعد خودداری میکنند، افزود: این اقدام شرکتها تخلف آشکار بوده و از آنجا که برای پرداخت خسارت شخص ثالث مدت اعتبار بیمهنامه مدنظر است، حتی اگر بیمهگذار صد بار هم تصادف کند و مقصر باشد، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت بوده و منعی در این زمینه وجود ندارد.
وی در پاسخ به اینکه آیا شرکتها باید برای پرداخت خسارت از بیمهگذار جریمه دریافت کنند، اظهار کرد: این جریمه نیست، اما از بیمهگذار مبلغی تحت عنوان اضافه نرخ تعداد خسارت دریافت میشود که برای خسارتهای جانی برای نوبت اول تا چهارم به ترتیب20، 40، 60 و 100 درصد است، اما در خسارتهای مالی از نوبت اول تا چهارم به ترتیب 10، 20، 40 و 60 درصد است.
وی تاکید کرد: بیمهگذاران در صورت برخورد با چنین قوانین سلیقهای ضمن استعلام از بیمه مرکزی برای صحت و سقم موضوع میتوانند نسبت به اعلام شکایت در بیمه مرکزی اقدام کنند.
الزام بیمهها به انجام تعهدات
برای دریافت پاسخی مناسب درباره محدودیتهای صورت گرفته از سوی برخی شرکتهای بیمهای در استفاده از کوپنهای بیمهنامه شخص ثالث، پس از آنکه تلاش جامجم برای گفت وگو با محمدابراهیم امین، رئیس کل بیمه مرکزی به نتیجهای نرسید و روابط عمومی این سازمان نیز پایان وقت اداری را زمان مناسبی برای هماهنگی با کارشناسان و مسئولان ندانست، جواد سهامیانمقدم، مدیرعامل بیمه ایران که بزرگترین شرکت بیمه کشور است، با اعلام اینکه ایجاد محدودیت در انجام تعهدات بیمهای تخلف آشکار است، گفت: قانون بیمه شخص ثالث به لحاظ موضوعیت و جایگاهی که در حمایت از قربانیان حوادث رانندگی دارد، تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی را به انجام بیمه شخص ثالث اجبار کرده است.
وی افزود: ضمن آنکه همین قانون، شرکتهای بیمه را نسبت به بیمه کردن وسایل نقلیه مالکان در هر شرایط مکلف کرده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا بخشنامه جدیدی برای ایجاد محدودیت در تمدید یا پرداخت خسارت پس از استفاده از کوپن دوم بیمهنامه صادر شده است، افزود: چنین بخشنامهای در هیچ کدام از شرکت های بیمهای صادر نشده است اما از آنجا که برخی از شرکتهای بیمه سعی دارند تا ضریب خسارت خود را کاهش دهند، در برخی از موارد مشاهده شده که مدیران نمایندگیها به صورت سلیقهای به پرداخت نکردن خسارت پس از حادثه سوم یا تمدید نکردن اعتبار بیمهنامهها اقدام میکنند.
وی در پاسخ به اینکه تکلیف بیمهگذاران در این مواقع چیست، تصریح کرد: قطعا بیمه مرکزی با چنین مواردی برخورد خواهد کرد، اما آنچه مسلم است چنین اقداماتی موجبات تبلیغات منفی و بیمهگریزی مردم را فراهم میکند.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
1- به این گزینه ها توجه كنید اولا خسارت مالی خود را تا جایی كه می توانید بالای 7 میلیون قرار دهید چون الان ارزانترین خودرو پراید در حدود 18 میلیون است كه اگر خدایی ناكرده تصادفی كردید و مقصر بودید ماشین و دار و ندارتان را نفروشید كه خرج ماشین مقابل را بدهید مثلا اگر به یك بنز بزنید فقط سپرش7 میلیون تومان است .
2- در قسمت جانی بیمه شخص ثالث(طرف مقابل) و سرنشینانتان را 152 كه نرخ دیه الان است منظور فرمایید
3- حتما گزینه راننده مصوب حادثه را فعال كنید چون اگر تصادفی كنید و مجروح یا خدای ناكرده فوت كنید بیمه هیچ هزینه ای را به راننده نمی دهد .
4- هزینه پزشكی را حتما فعال كنید در حال حاضر و به صورت پیش فرض بیمه فقط هزینه فوت و نقص عضو را می دهد و اگر شما یا سرنشین مجروح شوید و احتیاج به درمان مثلا نیاز به پلاتین داشته باشید بیمه قبول نمی كند چون می گوید نقص عضو نشده اید
5- حتما خودروی خود را بیمه بدنه نمایید اگر دزد برد یا در تصادفی مقصر بودید پول ماشین و هزینه تعمیر شما را بیمه می دهد الان به طور متوسط هر یك میلیون در حدود 20هزار تومان می شود مثلا اگر خودروی شما 15میلیون باشد بیمه بدنه آن 300 هزار تومان به صورت اقساط 10 ماهه ماهیانه 30هزار تومان می شود و تخفیف بیمه شخص ثالث به بدنه لحاظ می گردد
6- بیمه ای را انتخاب كنید كه خدمات پرداخت خسارت سیار داشته باشد كه دربه در و علاف نشوید سعی كنید از بیمه های خصوصی استفاده كنید چون هم خسارت بیشتری می دهند و هم به مشتری احترام می گذارند و بیمه های دولتی نظیر ایران ، آسیا ، البرز، پارسیان و... اشكتان را درمی آورد تا یك قران پول بدهد .