گزیده عناوین روزنامه های صبح دوشنبه

علائم آغاز لغو تحریم ها

«رشد اقتصادی سه درصدی برای سال آینده»، « بانک جهانی:آمریکا وارد یک دوره بسیار خطرناک می شود»، «کارت اخطار برای عبور از خط قرمز نظام»، «خورشید را مقصر قطع ناگهانی مکالمات تلفنی بدانید»، «طلبگی در حجره هایی با فناوری مدرن »، «تبلیغات کاذب موسسات اعزام دانشجو»، «ایران با 3 خط قرمزهسته‌ای به ژنو می‌رود» و «علائم آغاز لغو تحریم‌ها» از مهمترین عناوین خبری منتشر شده در صفحات اول اکثر روزنامه های امروز کشور هستند.
کد خبر: ۶۰۶۳۸۸
علائم آغاز لغو تحریم ها

دنیای اقتصاد:علائم آغاز لغو تحریم‌ها؟

مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو درحالی آغاز می‌شود که با تفاوت‌هایی در تیم‌های مذاکره‌کننده همراه است. حضور یک کارشناس تحریم در تیم مذاکره‌کننده آمریکا که خبرگزاری رویترز از وی به‌عنوان کارشناس برجسته دولت آمریکا در زمینه تحریم یاد می‌کند، شاید حاکی از این امر باشد که واشنگتن بیش از پیش به چگونگی احتمال کاهش تحریم‌ها علیه ایران فکر می‌کند. به نوشته رویترز آنچه به عنوان محور این مذاکرات می‌تواند مطرح شود، گام‌های احتمالی ایران و در مقابل لغو تحریم‌هایی است که می‌تواند از سوی کشورهای عضو 1+5 صورت گیرد.
امشب ضیافت شام ظریف و اشتون در ژنو برگزار می‌شود
حضور متخصص تحریم در تیم‌ هسته‌ای آمریکا
 عراقچی: انتقال اورانیوم غنی‌سازی‌شده به خارج از کشور خط قرمز ایران است

 امشب درحالی ضیافت شام کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار می‌شود که تا شروع مذاکرات جدی هسته‌ای ساعاتی را باید منتظر ماند. ضیافت شام حاکی از مذاکرات مقدماتی برای ورود به متن گفت‌وگو‌های هسته‌ای بین ایران و 1+5 است. مذاکراتی که این بار با تفاوت‌هایی در نفرات مذاکره‌کننده و البته با حضور یک کارشناس تحریم در تیم آمریکا برگزار می‌شود که می‌تواند با توجه به فضای مثبت شکل گرفته طی هفته‌های اخیر حاکی از عزم غربی‌ها برای رسیدن به دستاوردهای ملموس و چشم‌انداز روشن در مذاکرات آتی باشد. در این خصوص، خبرگزاری رویترز گزارش داد که هیات آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در ژنو شامل یکی از کارشناسان برجسته دولت آمریکا در زمینه تحریم‌ها است، نشانه‌ای که می‌تواند حاکی از این باشد که واشنگتن بیشتر از همیشه به چگونگی احتمال کاهش تحریم‌ها علیه ایران فکر می‌کند.

به گزارش «ایسنا»، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که وندی شرمن، سومین دیپلمات عالی رتبه وزارت امور خارجه آمریکا ریاست هیات آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای با نمایندگان ایران و دیگر اعضای گروه 1+5 را روز سه‌شنبه و چهارشنبه در ژنو بر عهده دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، موضوع محوری در این مذاکرات با حضور انگلیس، چین، ‌فرانسه،‌آلمان،‌ روسیه،‌ آمریکا و ایران، گام‌های احتمالی است که ایران می‌تواند برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بردارد و احتمال لغو تحریم‌ها که کشورهای عضو 1+5 ممکن است در ازای این اقدام ارائه کنند.

هیات آمریکایی شامل آدام زوبین، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا و یکی از برجسته‌ترین کارشناسان دولت‌ آمریکا در زمینه تحریم‌ها خواهد بود. زوبین از سال 2006 مدیریت این دفتر را بر عهده داشته است و مسوول اجرا و اعمال برنامه‌های تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا به منظور پیشبرد اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی این کشور است.

یک مقام آمریکایی گفت که تیم آمریکایی علاوه بر آن شامل جیمزتیمبی، مشاور ارشد معاون وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌الملل، پونیت تالوار، مدیر ارشد امور ایران‌،عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در شورای امنیت کاخ سفید و ریچارد نفیو، معاون هماهنگ‌کننده اصلی سیاست تحریم‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا است.

قرار است مذاکرات ساعت 9:30 صبح سه‌شنبه به وقت ژنو (12 ظهر به وقت تهران) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز می‌شود. یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی در این باره به خبرگزاری فارس گفت که مذاکرات ژنو به ریاست ظریف و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز و سپس در سطح معاونان ادامه می‌یابد که سید عباس عراقچی به عنوان مذاکره کننده ارشد به همراه تیم ایرانی مذاکرات را ادامه خواهد داد.

همچنین این منبع نزدیک روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با «ایرنا» از طرح جدید ایران خبر داد و افزود: این طرح پیشنهادی در نشست ایران با گروه 1+5 به صورت «پاور پوینت» ارائه می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح چارچوب زمانی دارد و گام‌های متقابل طرفین نیز در آن مشخص شده است، تصریح کرد: این طرح دارای چارچوب زمانی بوده و گام‌های اول و آخر نیز در آن مشخص شده است تا مسیر مذاکرات روشن باشد. این منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اظهار کرد: گام‌های میانی در طول مذاکرات و پس از برداشته شدن گام اول تعیین می‌شود.

عراقچی: شکل، اندازه و سطوح غنی‌سازی قابل مذاکره است
در همین زمینه مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در ژنو اعلام کرد که ایران با انتقال اورانیوم غنی‌سازی‌شده به خارج از کشور موافقت نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛، عباس عراقچی،‌ معاون حقوقی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هیات ایرانی در جریان نشست ایران و 1+5 در ژنو اعلام کرد: ما درباره حجم، سطح و شیوه‌های غنی‌سازی مذاکره خواهیم کرد؛ اما خروج اورانیوم غنی‌سازی‌شده از ایران خط قرمز کشور ما است.
سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند. همچنین عضو تیم مذاکره کننده ایرانی گفت: در مذاکرات ژنو به دنبال مذاکرات هدفمند و واقعی هستیم نه برای نمایش و اتلاف وقت و گفت‌وگو برای گفت‌وگو.به گزارش خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی با اشاره به شام خصوصی ظریف و اشتون گفت:‌ این زمان فرصتی برای مرور مسائلی است که در دو روز پس از آن در جریان قرار خواهد گرفت.

عضو تیم مذاکره کننده ایران افزود: ‌با کمال جدیت و مصمم به این مذاکرات می‌رویم و برای دستیابی به هدفی مشخص که مورد قبول طرفین مذاکره باشد، اقدام خواهیم کرد. معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق خود برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای از جمله غنی سازی استفاده خواهد کرد، افزود: هیات مذاکره کننده ایرانی درصدد است طرح مشخصی را در این مذاکرات ادامه دهد تا مبنایی برای مذاکرات باشد و امیدواریم در فاصله زمانی معقول، نتایج حاصل شود. وی که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، درباره ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت‌: چون این مذاکرات در سطح معاونان وزیر خارجه انجام می‌شود، مسوولیت مذاکره با بنده خواهد بود، اما آقای ظریف در جلسه افتتاحیه درباره طرح ایران توضیح خواهد داد. عراقچی افزود‌: البته جمع‌بندی مذاکرات را در جلسه‌ای که آقای ظریف و خانم اشتون حضور دارند، ارائه می‌کنیم. معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برد ایران و برد طرف مذاکره در این مذاکرات چیست؟ افزود:‌ طرف مقابل همیشه مدعی بوده است که با انرژی صلح آمیز هسته‌ای در ایران مخالفتی ندارد، اما با سلاح هسته‌ای مخالف است و زمانی که ما در این مذاکرات به آنها اطمینان دهیم که ایران هیچ برنامه نظامی را در دستور کار ندارد برد آنها حاصل شده است.وی افزود: ‌برد ما هم در این مذاکرات این است که برنامه صلح‌آمیز خود را ارائه و بر برخورداری خود در زمینه غنی سازی تاکید کنیم.
جان کری با کاترین اشتون در لندن دیدار می‌‌کند
وزیر خارجه آمریکا در آستانه مذاکرات قدرت‌های غربی با ایران درباره موضوع هسته‌ای تهران قرار است با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: جان کری وزیر خارجه این کشور با کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لندن با یکدیگر دیدار می‌کنند. بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود دو طرف در این دیدار درباره موضوع برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند. جان کری همچنین قرار است با اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه دیدار و گفت‌وگو کند.
تمجید چین از حسن نیت ایران در حل موضوع هسته‌ای‌
یک مقام عالی رتبه‌ چینی، از حسن نیت، رویکرد سازنده و تداوم همکاری‌های ایران برای حل موضوع هسته‌ای تهران تعریف و تمجید کرد. یانگ جیه‌چی، مشاور حکومتی چین روز شنبه علاوه بر آن بر حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد و مخالفت کشورش با تحریم‌ها علیه ایران را ابراز داشت. به گزارش شبکه‌ خبری پرس‌تی وی، یانگ این اظهارات را در دیدار با مرتضی سرمدی، معاون وزیر امور خارجه‌ ایران در پکن بیان کرد. مشاور حکومتی چین گفت که سیاست پکن این است که روابط دوستانه با ایران را در سطح عالی حفظ کند. معاون وزیر امور خارجه‌ ایران نیز به نوبه‌ خود بر رویکرد مبتنی بر تعامل ایران با کشورهای جهان تاکید و ابراز امیدواری کرد که دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای گروه 1+5 در محیطی مبتنی بر همکاری و رویکرد برد- برد برگزار شود، تا راه حلی برای حل مشکلات به دست آید.
تداوم جو سازی‌های نتانیاهو علیه ایران در آستانه‌ مذاکرات هسته‌ای
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تداوم تلاش‌ها برای جوسازی علیه ایران در آستانه مذاکرات تهران و گروه 1+5 در ژنو با سران انگلیس و فرانسه تماس گرفت تا از آنها بخواهد تحریم‌ها علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران را کاهش ندهند.
به گزارش «ایسنا»، یک مقام رژیم صهیونیستی روز شنبه گفت که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه تماس تلفنی داشت تا در گفت‌وگو با آنها مدعی شود که تحریم‌ها به تحقق هدفشان نزدیک‌تر شده‌اند.

دنیای اقتصاد

رشد اقتصادی سه درصدی برای سال آینده
اصل 44 برای رد بدهی‌های دولت به کار گرفته شد
شش دلیل شتاب بورس تهران

کیهان

بانک جهانی:آمریکا وارد یک دوره بسیار خطرناک می شود
عراقچی: از حق هسته ای ذره ای کوتاه نخواهیم آمد
کلاهبرداری چند لایه با تحریف نظر امام ره
کارت اخطار برای عبور از خط قرمز نظام

جمهوری اسلامی

معاون وزیر نفت:محدودیتی برای حضور شرکت های امریکایی در صنعت نفت ایران وجود ندارد
بانک جهانی:آمریکا تنها چند روز با لحظه ای بسیار خطرناک فاصله دارد
طرح پیشنهادی جدید تهران برای ارائه به 1+5
رشد3 درصدی اقتصادی ایران در سال 93

مردم سالاری

گفت و گوی مستقیم ایران وآمریکا در حاشیه مذاکرات
خورشید را مقصر قطع ناگهانی مکالمات تلفنی بدانید
علی آبادی با انتقاداز عملکرد دولت دهم، مطرح کرد:دخـالت احمـدی‌نـژاد در فوتبـال
مدیرکل استاندارد تهران بازنشسته شد، چون حقیقت را گفته بود

شرق

«اوباما» برای دادن امتیازهایی به ایران مصمم است
طلبگی در حجره هایی با فناوری مدرن
گفت و گوی دو جانبه ایران و آمریکا
بیضایی:از خانه بسیار دورم

تهران امروز

آمریکا بحرانی دیگر در اقتصاد جهان خلق می‌کند؟
کسری هزار میلیارد تومانی یارانه مهرماه
اعلام خطوط قرمز ایران در مذاکرات ژنو
تبلیغات کاذب موسسات اعزام دانشجو

ایران

ایران و امریکا در ژنو جداگانه مذاکره می کنند
مواد غذایی وارداتی آلوده نیست
دیدن‏کنسرت دل‏شیر می‏خواهد
ناگفته های سفر نیویورک

خراسان

وزارت اقتصاد: شناسایی دهک های درآمدی در کارگروه تخصصی دولت آغاز شد
عراقچی: غنی‌سازی و خروج اورانیوم از کشور خط قرمز ماست
رویکردی که «اعتماد»، «شرق» و «بهار» هم گرفتارش شدند
دعوای دولت و مخابرات روی پهنای باند اینترنت بالا گرفت

جوان

تاجیک:دولت یازدهم در فقدان پایگاه اجتماعی جیره خوار کارگزاران و اصلاح طلبان شده است
سودهای پنهان در غذا، مردم را سر سفره سم می‌نشاند
جان بسیجی جوان بیماران نیازمند اهدای عضو را احیا کرد
ایران با 3 خط قرمزهسته‌ای به ژنو می‌رود

آرمان

مردم ماهانه 15 میلیارد تومان صدقه می دهند
ناطق نوری به بهارستان باز می گردد؟
دایی:احمدی نژاد از تیم ملی برکنارم کرد
خاتمی در آیینه خاتمی

آفرینش

اصلاحیه دفترچه راهنمای آزمون فراگیر ارشد پیام نور
دیدار معاون اول رییس جمهور با مدیران رسانه ها
پیشگیری از سرطان تخمدان در مراحل اولیه
حمایت اردوغان از اوباما

بهار

ریشه کنی بیسوادی جنبش اجتماعی نیاز دارد
کمبود 50 میلیون متر مکعب آب در شرق تهران
تنش زدایی رویکرد مشترک روحانی و خاتمی
صدای تهران در شب بخارا

رسالت

اظهارنظر هاشمی شخصی است وی مطلبی را به امام ره نسبت نداده است !
نوسازی 7 میلیون مترمربع فضای آموزشی در کشور
20 میلیون نیکوکار با کمیته امداد همکاری دارند
آمریکا توان استحاله انقلاب اسلامی را ندارد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها