پدیده کودکان کار و خیابان که تقریبا در همه شهرها و استان‌های کشور به چشم می‌خورد،‌ در استان قزوین هم وجود دارد، اما آنچه این استان را متمایز می‌کند این است که قزوین به دلیل شاهراه ارتباطی بودن میان چند استان، پذیرای خانواده‌های آسیب‌پذیر و کودکان آنها از دیگر مناطق بویژه کشورهای خارجی همچون افغانستان و پاکستان است.
کد خبر: ۶۰۵۱۶۰

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به تعریف کودکان کار و خیابانی می‌گوید: کودکانی که به دلیل فقر شدید خانواده مجبورند در طول روز کار کنند و شب‌ها برای خوابیدن پیش خانواده به منزل بروند، به عنوان کودکان کار شناخته می‌شوند.

بهاره رحمانی در گفت‌وگو با فارس می‌افزاید: اما کودکان خیابانی، کودکانی هستند که به دلیل نداشتن خانه و خانواده بی‌سرپناه هستند و با جذب شدن در خیابان‌ها یا باندهای خلافکار زندگی می‌کنند، به همین دلیل بیشتر این کودکان کارهایی مانند تکدیگری، دستفروشی یا شیشه پاک‌کنی در خیابان‌ها را انجام می‌دهند.

وی با بیان این که کودکان خیابانی نسبت به کودکان کار، بمراتب بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، در تشریح علل اصلی وجود کودکان کار در قزوین خاطرنشان می‌کند: بیش از 80 درصد کودکان کار و خیابان در این استان غیرایرانی و تابع پاکستان و افغانستان هستند.

معاون بهزیستی استان قزوین یادآور می‌شود: از آنجا که استان قزوین شاهراه ارتباطی چند استان و همجوار با استان‌های آسیب‌خیز است، این موضوع موجب شده تا افراد آسیب‌دیده به‌صورت خانوادگی و دسته‌جمعی به این استان مهاجرت کنند.

به گفته رحمانی مهاجرت افراد آسیب‌دیده به استان قزوین از مهم‌ترین مشکلات این استان است و اداره کل یاد شده، به کودکان کار و خیابانی ایرانی و غیرایرانی که از کارت تردد قابل تاریخ برخوردار باشند، خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد.

این مسئول با بیان این که نابسامانی خانواده‌ها، فقر اقتصادی و فرهنگی از عوامل پررنگ ایجاد کودکان کار است، عنوان می‌کند: زمانی که کودکان و خانواده‌های آنان در سنین پایین عادت کردند که از روش‌های نادرست درآمد کسب کنند، خارج کردن آنان از این شرایط برای دستگاه‌های اجرایی سخت و دشوار است.

رحمانی با بیان این که کودکان کار و خیابان درآمد بیشتر از 200 هزار تومان در ماه کسب می‌کنند، تصریح می‌کند: برخی افراد عنوان می‌کنند ماهانه با پرداخت مستمری در قالب بسته‌های حمایتی به مبلغ 30 تا 40 هزار تومان به این کودکان می‌توان آنان را از انجام این کار باز داشت، ولی کودکانی که 200 هزار تومان ماهانه درآمد دارند، به درآمد 40 هزار تومان بسنده نمی‌کنند و به کار خود ادامه می‌دهند.

وی یادآور می‌شود: در برخی مواقع حمایت کوچک از کودکان کار و خیابان می‌تواند آنها را از معضلی نجات دهد و بر این اساس اداره کل بهزیستی استان قزوین از آنها حمایت‌های مالی کرده و به آنها خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها