آیین سنتی مذهبی قالیشویان فردا همزمان با دومین جمعه مهر با حضور خیل عظیمی از زائران در جوار بارگاه امامزاده علی ابن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.
کد خبر: ۶۰۳۱۷۸
برگزاری آیین سنتی قالیشویان در مشهد اردهال

در آستانه برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشویان ، کاروان عزاداران فین کاشان امروز پیاده عازم آستان مقدس امامزاده علی بن محمد باقر (ع) در مشهد اردهال شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مسوول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان گفت: این کاروان عزاداری که به روال هر سال در آستانه برگزاری آیین قالیشویان به حرکت در می آید، مسیر50 کیلومتری کاشان به مشهد اردهال را با عزاداری می پیماید.

احترامی شمار شرکت کنندگان در این کاروان عزاداری را حدود  2 هزار نفر برشمرد و افزود: اعضای این کاروان با شرکت در آیین سنتی مذهبی قالیشویان با نوحه خوانی ، مرثیه سرایی و عزاداری ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان می دهند و مانند نیاکان خود صحنه کمک به شهید اردهال را به نمایش می گذارند.

آیین سنتی مذهبی قالیشویان فردا همزمان با دومین جمعه مهر  با حضور خیل عظیمی از زائران در جوار بارگاه امامزاده علی ابن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

در این آیین هزاران نفر از چوب به دستان فینی قالی مقدس را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده تحویل می گیرند و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می‌برند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) باپاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای یاحسین یاحسین به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.

حضرت  علی ابن امام محمدباقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال 113هجری قمری به دعوت اهالی فین کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ‌ایران ماموریت یافت که پس از سه ‌سال تلاش و مجاهدت ، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27جمادی الثانی سال 116هجری قمری حدود 55 سال پس از واقعه کربلا در خطه اردهال کاشان شهید شد.

مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

newsQrCode
برچسب ها: مشهد اردهال
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها