مراسم سنتی - مذهبی قالیشویان فردا در کاشان با برنامه‌هایی ویژه‌ برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۰۲۹۵۹

آیین قالیشویان یکی از رسوم سنتی مذهبی و قدیمی در منطقه مشهد اردهال است که هرسال در دومین جمعه مهر انجام می‌شود.

قالیشویان تنها مراسم مذهبی است که به تاریخ هجری شمسی انجام می‌شود، تمام مناسبت‌های ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) و فرزندان آنان به تاریخ هجری قمری محاسبه و برگزار می‌شود.

بخشدار نیاسر کاشان درباره برگزاری مراسم امسال قالیشویان به ایرنا گفت: به منظور برگزاری باشکوه این مراسم 9 کمیته تشکیل شده است تا از جنبه‌های مختلف پوشش آیین بی‌عیب و نقص باشد. ‌سیدحسین رضوی افزود: پشتیبانی و خدمات، امنیتی انتظامی و ترافیک، فرهنگی و تبلیغات، احیای امر به معروف و نهی از منکر، ساماندهی بازارچه و اصناف، حمل و نقل، بهداشت و درمان، سقایت و آبرسانی و ایمنی از جمله کمیته‌های تشکیل شده است.

وی نظارت بر بهداشت منطقه و توزیع اغذیه و تامین آب مورد نیاز زائران از طریق تانکرهای سیار و تکمیل منبع‌های ذخیره آب، هماهنگی برای جابه‌جایی مسافران از طریق اتوبوس و تاکسی‌های ویژه و نظارت ماموران انتظامی برای تامین امنیت زائران را از جمله اقدامات این کمیته‌ها برشمرد.‌ رئیس ستاد هماهنگی برگزاری مراسم سنتی - مذهبی قالیشویان تصریح کرد: این آیین امسال با پیش‌بینی حضور بیش از نیم میلیون زائر از صبح جمعه دوازدهم مهر آغاز می‌شود و روضه‌خوانی و عزاداری و سخنرانی دکتر علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه بخشی از این آیین است.

در این مراسم که برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن‌امام محمد‌باقر‌(ع) برگزار می‌شود. هزاران نفر از چوب‌به‌دستان فینی ‌قالی مقدس را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم(ع) از خادمان امامزاده سلطان علی‌بن امام محمد‌باقر(ع) تحویل گرفته و بر دوش خود حسین‌حسین‌گویان به طرف چشمه آبی می‌برند.

عزاداران (چوب به‌دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب‌ها روی دست گرفته و با ندای یاحسین یاحسین به سمت مرقد بازمی‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.

حضرت سلطان علی‌بن امام محمدباقر(ع) برادر حضرت امام صادق(ع) سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی فین کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ‌ایران ماموریت یافت که پس از سه ‌سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر همراه جمعی از یارانش در بیست و هفتم جمادی‌الثانی سال 116 هجری قمری حدود 55 سال پس از واقعه کربلا در خطه اردهال کاشان شهید شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها