انفجارهای عراق کسی را استثنا نمی‌کند

عراق شاهد افزایش چشمگیر خشونت و هجوم‌های خونین طی ماه‌های گذشته بوده و همین امر نگرانی‌های فراوانی را برانگیخته است. در ماه جولای گذشته، عراق شاهد خونین‌ترین انفجارها طی پنج سال گذشته بود که در مجموع کشته شدن 1057 نفر از مردم بی گناه این کشور را در پی داشت.
کد خبر: ۶۰۳۱۱۹
انفجارهای عراق کسی را استثنا نمی‌کند

در ماه آگوست نیز به گزارش سازمان ملل متحد 916 نفر از شهروندان عراقی به قتل رسیده و در ماه سپتامبر نیز 4600 نفر از مردم عراق به کام مرگ کشیده شدند. بیشتر این قربانیان شهروندان عادی و غیرنظامی ساکن در سرزمین دجله و فرات بودند.

تروریسم در عراق همه جا را هدف قرار داده و فقط به یک منطقه منحصر نمی‌شود. پیش از این حملات انتحاری و اقدامات تروریستی در مناطقی همچون الانبار، دیاله و صلاح‌الدین بود اما در ادامه این روند به مناطق جنوبی عراق نیز کشیده شد و اکنون در مناطق شمالی و استان‌های کردنشین نیز به چشم می‌خورد.

منطقه کردستان عراق پیش از این آرامش نسبی را در طول هفت سال گذشته تجربه کرده و خود را از درگیری‌های قومی و مذهبی عراق دور نگاه داشته بود، اما بتازگی چند انفجار در منطقه اربیل رخ داد و خودروهای بمبگذاری شده در نزدیکی اطلاعات مرکزی اربیل منفجر شد و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. این اولین سلسله انفجارهایی است که پس از ماه می 2007 در این منطقه رخ می‌دهد. در انفجارهای چند روز پیش 14 نفر کشته شدند.

برخی از تحلیلگران و مسئولان محلی بغداد و منطقه کردستان عراق عقیده دارند که این انفجارها به بحران سوریه مرتبط است.

از این رو گفته می‌شود این انفجارها ناشی از درگیری میان کردها و تروریست‌های مسلح فعال در سوریه (بویژه جبهه النصره) است.

اما برخی دیگر چنین تحلیل می‌کنند که این تحرکات تروریستی به دلیل نفوذ تروریست‌ها به داخل اراضی سوریه است.

تعدادی از مسئولان کردستان عراق نیز عقیده دارند این انفجارها پاسخی به انتخابات موفقی بود که اخیرا در کردستان عراق برگزار شد.

اما به طور کلی باید گفت انفجارها در تمامی مناطق عراق گواه اوضاع ناگوار سیاسی در این کشور است. کشوری که پس از ده سال از اشغال توسط آمریکا به این روز افتاده است.

تروریست‌هایی که از مردم عراق قربانی می‌گیرند ـ چه با نام جهادی خود را معرفی کنند و چه شبه‌نظامی ـ هیچ تفاوتی میان مردم عراق و هدف‌های خود نمی‌گذارند و هیچ احترامی برای اماکن مقدس (از جمله مساجد) قائل نیستند. حمله به اماکن مقدس و عبادی (اعم از وابسته به شیعه یا سنی بودن) با کمربند‌های انفجاری صورت می‌گیرد و بین اینها هیچ تمایزی نمی‌گذارند.

سوالی که در آخر باید پرسید این‌که آیا تروریست‌های به اصطلاح جهادی یا شبه‌نظامی هنگامی که مسجدی را هدف اقدامات کورکورانه خود قرار می‌دهند، امید رفتن به بهشت را دارند یا می‌خواهند از جهنمی که با اقداماتشان بر جای گذاشته‌اند، فرار کنند؟ یا شاید هم از ناکارآمدی دولت، مجلس‌ و احزاب سیاسی خسته شده‌اند که به این جنایات جنون‌آمیز دست می‌زنند؟

منبع: القدس العربی 
مترجم: محمد جواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها