رئیس رسانه ملی به کاخ سعدآباد رفت تا از نزدیک در جریان تولید و تصویربرداری سریال «معمای شاه» به‌کارگردانی محمدرضا ورزی قرار گیرد.
کد خبر: ۶۰۳۰۹۵
مهندس ضرغامی: سریال «معمای شاه» به تاریخ وفادار است + گزارش تصویری

در این بازدید علی دارابی، معاون سیما و مهدی فرجی، مدیر شبکه یک، رئیس سازمان صداوسیما را همراهی کردند.

 

/Media/Image/1392/07/11/635163560160470871.jpg

 

به گزارش جام‌جم، در این مراسم و پس از پخش قسمت‌هایی از سریال، مهندس ضرغامی گفت: این تصاویر نشان داد کار از کیفیت بالایی برخوردار است. وی افزود: پخش این قسمت‌ها نشان داد گروه سازنده که همگی از پیشکسوتان این عرصه هستند، تلاش بسیار زیادی کرده‌اند. امیدوارم این سریال تا پایان با همین جدیت و انگیزه بالا ادامه یابد.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به تولید و پخش مجموعه‌های تاریخی در دیگر کشورهای جهان اظهار کرد: از شبکه‌های ماهواره‌ای سریال‌های تاریخی مختلفی پخش می‌شود که در برخی از کشورها مخاطب زیادی هم دارد، اما این سریال‌ها با واقعیت منطبق نبوده و سندیت تاریخی ندارد. بیشتر آنها برای سرگرمی تولید می‌شود و به اسم تاریخ مطالبی عنوان می‌شود که در واقعی بودن آنها تردید وجود دارد.

 

/Media/Image/1392/07/11/635163563266227911.jpg

 

 

ضرغامی با ذکر این نکته که سختی تولید سریال‌ تاریخی در ایران این است که تمامی کار سندیت تاریخی دارد، اظهار کرد: سریال‌سازی تاریخی کار بسیار دشواری است؛ ولی خوشبختانه هنرمندان ما بخصوص در صداوسیما بخوبی ازپس آن برآمده‌اند.

وی با اشاره به سریال «معمای شاه» گفت: این سریال بخش بسیار مهمی از تاریخ کشور را روایت می‌کند که واقعه‌ای بزرگ چون انقلاب اسلامی را در خود جای داده است. این سریال می‌تواند یک کتاب درسی باشد و در مدارس و دانشگاه‌ها به‌عنوان مرجع استفاده شود، چرا که کاملا به تاریخ وفادار بوده و در عین حال جذابیت دراماتیک هم دارد. در هیچ جای دنیا چنین کاری انجام نمی‌شود و حتی در هالیوود هم آنچه به اسم فیلم و سریال تاریخی ساخته می‌شود، بیشتر زاییده ذهن خیال‌پرداز عده‌ای خاص است. فقط در ایران است که با ظرافت و دقت سال‌ها پیرامون یک موضوع تحقیق می‌شود و سرانجام یک مجموعه تلویزیونی تولید می‌شود.

 

/Media/Image/1392/07/11/635163563428530311.jpg

 

ضرغامی افزود: به گروه سازنده این مجموعه تبریک می‌گویم که با انگیزه و جدیت بالا کار را پیش می‌برند. قطعا تولید چنین سریال‌هایی بخصوص برای جوانان که دوران انقلاب را به چشم ندیده‌اند، بسیار ضرورت دارد. به هر حال مهم‌ترین ویژگی انقلاب ما ضدامپریالیستی بودن آن است و این موضوع باید بخوبی در این آثار تصویری نمایش داده شود.

 

/Media/Image/1392/07/11/635163563576231111.jpg

 

باید این حقیقت که « معمای شاه» چه بود برای نسل جدید روایت شود، آن وقت است که ارزش کار و مجاهدت امام(ره) را متوجه می‌شویم.رئیس رسانه ملی تصریح کرد: در دنیای کنونی که بی‌هویتی بیداد می‌کند و دشمنی وسیعی علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته، به تصویر کشیدن عظمت این انقلاب کار بزرگی است که سال‌های زیادی ماندگار می‌شود.

 

/Media/Image/1392/07/11/635163563695430711.jpg

 

مهندس ضرغامی تاکید کرد: از این که این سریال تلویزیونی این‌گونه با سرعت پیش می‌رود بسیار خوشحالم. در چنین فضایی یک کار ارزشمند می‌تواند در تمام حوزه‌ها خوراک فرهنگی خوبی برای مردم بوده و ماندگار شود.

 

/Media/Image/1392/07/11/635163563812103111.jpg

 

وی با تجلیل از ورزی، کارگردان جوان این سریال وی را سرمایه ارزشمندی برای کشور و رسانه ذکر کرد.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به شبیه‌سازی نقش حضرت امام خمینی(ره) در این مجموعه گفت: قطعا خدا توفیق ویژه‌ای به آقای شکرخدا گودرزی داده که نقش امام خمینی(ره) را در این مجموعه بازی کند. بدون تردید این نقش سالیان سال ماندگار خواهد شد و همان‌گونه که اکنون همه مردم مختار را با چهره عرب‌نیا در ذهن دارند این نقش نیز چنین خواهد شد.

روایت دراماتیک از تاریخ معاصر

در این مراسم محمدرضا ورزی، نویسنده و کارگردان سریال «معمای شاه» در سخنانی با اشاره به روند تولید این سریال اظهار کرد: «معمای شاه» روایت مقطعی از تاریخ ایران از سال 1317 یعنی سه سال پیش از آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی تا زمان مرگ وی است. سعی کردیم در این مجموعه تمامی اتفاقات مهم تاریخی به صورت یک درام جذاب تصویر شود.

در این مراسم محمدرضا ورزی، نویسنده و کارگردان سریال «معمای شاه» در سخنانی با اشاره به روند تولید این سریال اظهار کرد: «معمای شاه» روایت مقطعی از تاریخ ایران از سال 1317 یعنی سه سال پیش از آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی تا زمان مرگ وی است.

وی افزود: این سریال از دی سال گذشته رسما کلید خورد و این در حالی است که حدود دو سال صرف تحقیق و نگارش آن شده است. فیلمنامه مجموعه چند بار بازنویسی شد و حدود 9 ماه پیش‌تولید آن طول کشید. این نشان می‌دهد ما تاکید زیادی بر کیفیت کار و ارائه یک اثر کم‌نقص داشته‌ایم.

وی افزود: لوکیشن‌های متعددی داشتیم که می‌توان به مجموعه کاخ‌های سلطنتی، شهرک غزالی و خیابان‌های قدیمی تهران از جمله میدان منیریه و محله پامنار اشاره کرد. بیشتر لوکیشن‌ها را در شهرک سینمایی غزالی بازسازی کرده و حتی روستای نوفل‌لوشاتو، محل زندگی حضرت امام(ره) در این مجموعه بازسازی شد.

وی با اشاره به بازیگران این مجموعه گفت: حدود 600 بازیگر و 150 نفر عوامل پشت دوربین به صورت فشرده و شبانه‌روزی این مجموعه را تولید می‌کنند. تاکنون 60 درصد تصویربرداری انجام شده و هزار دقیقه تصویر ضبط شده است.

کارگردان «معمای شاه »افزود: تمام تلاش گروه این است که سریال را تا پایان امسال و در پنجاهمین سالگرد نهضت بزرگ امام خمینی(ره) آماده پخش کنیم.

وی درخصوص دشواری‌های تولید مجموعه گفت: بزرگ‌ترین سختی و دشواری ما انتخاب بازیگران مناسب و شبیه‌سازی چهره‌های آنها به شخصیت‌های واقعی تاریخی بود. به همین دلیل بازیگران گریم‌های بسیار سنگینی دارند.

ورزی تاکید کرد: بدون شک اگر حمایت ویژه آقای دارابی، معاون سیما نبود این کار به این مرحله نمی‌رسید و ایشان در حق این سریال پدری کرده‌اند.

کارگردان «معمای شاه» درخصوص سندیت تاریخی این مجموعه اظهار کرد: از ابتدای نگارش فیلمنامه، محققان و تاریخ‌نویسان زیادی به عنوان مشاور در سریال فعالیت کرده و سعی کردیم تا قصه و مضمون آن کاملا با واقعیات تاریخی منطبق باشد. منابع ما بیشتر اسناد تاریخی مربوط به آن دوران است و روایت قصه متکی بر همین اسناد شکل گرفته است. امیدوارم این مجموعه که در قالب 50 قسمت 50 دقیقه‌ای تولید می‌شود،‌ مورد پسند مردم قرار گیرد.

در پایان این مراسم، رئیس و مسئولان سازمان صداوسیما با حضور در لوکیشن این مجموعه در یکی از اتاق‌های کاخ سعدآباد، سکانس دیدار ایادی(حسین محب‌اهری) پزشک بهایی شاه با او تصویربرداری شد. همچنین از عکس‌های گریم گودرزی، بازیگر نقش امام خمینی(ره) در سریال «معمای شاه»رونمایی شد.

سریال «معمای شاه» از آثار فاخر تلویزیون است که دی سال گذشته کلید خورد و در آن زندگی محمدرضا پهلوی از زمان بازگشت از سوئیس تا زمان مرگ وی به تصویر کشیده‌می‌شود.

برخی از بازیگران« معمای شاه» عبارتند از: احمد نجفی(رزم‌آرا)، حمید منوچهری(آیت‌الله کاشانی)، اصغر معینی‌صالح(دکتر مصدق)، جمشید جهانزاده(هژیر)، بهزاد خداویسی(پرویز ثابتی)، قطب‌الدین صادقی(شاپور ریپورتر)، سیامک اطلسی(شاپور بختیار) مهراوه شریفی‌نیا(ثریا)، داریوش کاردان(امیرعباس هویدا)، امیرمهدی کیا(شاه میانسال)، ساغر عزیزی(فرح)، حدیث فولادوند(فوزیه)، حسین محب‌اهری(سپهبد عبدالکریم ایادی)، رضا فیاضی(ارتشبد فردوست)، امیرحسین صدیق( ژنرال گاست)، چنگیز جلیلوند(ژنرال هایزر) و... .

سریال «معمای شاه» را علی لدنی تهیه می‌کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
چرندابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
۰
۰
بایدبه اقای ورزی احسن گفت
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها