شهاب عباسی نویسنده بازیگرو کارگردان برنامه خنده بازارگفت: این طبیعی است که شبکه ای مثل شبکه طنز تا یک سال اول به قول معروف از جیب بخورد و از آرشیو برای سرگرم کردن مخاطب استفاده کند
کد خبر: ۶۰۲۳۹۹
وزیدن « نسیم» در طوفان بی پولی/ گزارشی از راه اندازی شبکه تلویزیونی طنز در گفت و گو با هنرمندان

چندی پیش «علی دارابی» معاون سیما در حاشیه نشست شورای نظارت سازمان صداوسیما، از راه اندازی شبکه‌ای به نام «نسیم»با کاربرد طنز خبر داد.

طبق گفته دارابی، شبکه نسیم، شبکه‌ای است که می‌خواهد شادی، نشاط و لبخند را به خانه‌های مردم بیاورد. فعالیت این شبکه با چهار ساعت برنامه تولیدی در روز و تکرار این چهار ساعت در طول شبانه‌روز آغاز شده اما در آینده فعالیتش 24 ساعته خواهد شد. به انگیزه راه اندازی این شبکه با تنی چند از هنرمندان و دست اندرکاران به گفت و گو نشسته ایم که از نظرتان می گذرد:


استفاده از چهره های تازه


خشایار راد یکی از بازیگران پیشکسوت طنز است که سالهاست در این عرصه فعالیت می کند. وی با ابراز رضایت از راه اندازی این شبکه گفت:من با نفس عمل هیچ مشکلی ندارم، اما اگر قرار باشد مثل شبکه های دیگری که هرروز رشد می کنند، بدون اینکه خوراک فرهنگی مناسبی برای مخاطبشان داشته باشند، راه اندازی نشود، بهتر است.
وی ادامه داد:جامعه ما در حال حاضر به تأسیس یک چنین شبکه ای نیاز مبرم دارد و با توجه به وجود شبکه های تخصصی چون مستند،ورزش،سلامت و .... بجاست که شبکه اختصاصی طنز هم داشته باشیم، به شرط اینکه این شبکه به روز عمل کند و با مخاطبش رو راست باشد.
راد در پاسخ به اینکه آیا شبکه طنز ظرفیت ارائه یک شبکه بیست و چهار را دارد، گفت: متأسفانه تلویزیون ما با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر با آن دست به گریبان است، توانایی اداره و ارائه برنامه آن هم برای ساعتهای طولانی را ندارد.همین الان هم بخشی از این بار بر دوش بخش خصوصی است.
این بازیگر افزود:این نمی شود که نه تلویزیون بودجه بدهد نه بخش چندان خصوصی فعالیتی داشته باشد، اگر هم یکی پیدا می شود که با بودجه خودش می خواهد برنامه ای بسازد، کلی اما و اگر برایش بیاوریم!پس حداقل با وجود این مشکلات دیگر سنگ اندازیهایمان را کمترکنیم.
متأسفانه مخاطب ما دیگر از دیدن کارهای تکراری خسته شده است، ما با پخش سریالهای دهه پنجاه و شصت داریم کم کم همین مخاطب اندک را هم که پای تلویزیون می نشینند، ازدست می دهیم.
وی گفت: اگر قرار باشد این شبکه تازه تأسیس هم بخواهد مثل شبکه های دیگر سریالهای تکراری پخش کند، چه لزومی برای تأسیسش وجود دارد.البته بله این شبکه حداقل در ماههای اول راه اندازی‌اش نمی تواند بدون تکرار برنامه های قدیمی شروع به کار کند، به شرط اینکه این قضیه دیگر ادامه دار نباشد.


باید از جیب بخورند


شهاب عباسی نویسنده بازیگرو کارگردان برنامه خنده بازارگفت: وقتی می گویند که قرار است یک شبکه طنز راه بیفتد مخاطب ما فکر می کند که این شبکه باید صبح تا غروب مرتب و پشت سر هم برنامه طنز تازه و نو پخش کند، در حالی که در حال حاضر شبکه هایی مثل تماشا و نمایش و آی فیلم که چند سالی از تأسیسشان می گذرد، هنوز هم نتوانسته اند از این قابلیت برخوردار باشند و تازه کم کم دارند مخاطب خاص خودشان را پیدا می کنند.
عباسی ادامه داد:این طبیعی است که شبکه ای مثل شبکه طنز تا یک سال اول به قول معروف از جیب بخورد و از آرشیو برای سرگرم کردن مخاطب استفاده کند و با توجه به موقعیت فعلی تلویزیون نباید انتظار داشته باشیم که حالا حالا سریال جدیدی از این شبکه ببینیم.
در حال حاضر اگر شبکه ای با استاندارد های به روز حرکت کند، مردم استقبال می کنند، چون برنامه ها مقایسه می شود و اگرشبکه ای مؤلفه های ذهنی مخاطب را نداشته باشد، نا خودآگاه پس زده می شود.این شبکه باید تمام سعی خود را بکند تا از افراد متخصص و طناز برای تأمین برنامه این شبکه استفاده کند.


موقعیت فعلی صدا و سیما کمدی است!


کاظم راست گفتار کارگردان فیلمهای سینمایی طنزی چون عروس خوش قدم،چک و .... ضمن ابراز نارضایتی از وضع موجود تلویزیون گفت: به نظرم اگر می خواهند در یک چنین شبکه ای مردم را بخندانند و شاد کنند، بهتر است دوربین را بردارند و بروند یک برنامه زنده از راهروهای شبکه های مختلف تلویزیون واز موقعیت فعلی تلویزیون فیلمبرداری بکنند.
این کارگردان افزود:چرا باید یک سازمان عریض و طویلی چون تلویزیون با این میزان بدهی سرسام آور و کلی پروژه متوقف شده به خاطر نبود بودجه بیاید و به فکر تاسیس یک شبکه دیگر بیفتد، وقتی خودش می داند توانایی تأمین خوراک فرهنگی برای مخاطبش را ندارد؟!
وی ادامه داد: متأسفانه الان حجم شبکه ها بالا رفته، در حالی که حجم کیفی برنامه ها پایین آمده است.ما سالها پیش از این فقط دو تا شبکه داشتیم و همین دو شبکه که تازه بیست و چهارساعته هم نبودند به راحتی می توانستند جوابگوی مخاطبان باشند، در حالی که الان هفده هجده کانال داریم، اما هنوز نمی توانیم مخاطب را پای تلویزیون نگه داریم!
راست گفتاراضافه کرد: ما به تأسیس یک چنین شبکه ای نیاز داریم، اما احساس نیازش وجود ندارد. من می خواهم بدانم آیا شبکه هایی که پیش از این تأسیس شده است کارایی لازم را دارند؟آیا می توانند مخاطب گریز پا و سخت گیر تلویزیون را برای خودشان نگه دارند؟آیا ما اینقدر طنز پرداز و کمدین داریم که بتوانیم یک شبکه اختصاصی برای مخاطب تأمین کنیم؟یا قراراست باز این شبکه هم تکرار مکررات باشد؟
نمی دانم شاید اگر این شبکه بیاید و نیروهای کارآمد این شبکه را سازماندهی بکند شاید بتوانیم مخاطب را با تلویزیون آشتی دهیم.


تکرار ممنوع!


مهران رجبی بازیگر طناز سینما و تلویزیون ضمن ابراز خوشحالی از راه اندازی یک شبکه طنز و با اشاره به نیاز تلویزیون برای تأسیس آن گفت: اگر قرار باشد این شبکه هم بخواهد به مانند شبکه های دیگر از سریالهای طنز تکراری استفاده کند، قطعا راه اندازی اش لذت بخش نخواهد بود، اما اگر قرار است با برنامه ریزی، شبکه ای راه اندازی شود ویک بودجه جداگانه را برای تامین برنامه هایی با تعریف این شبکه بگذارند، یک چیزی!چون تلویزیون ما و ازهمه مهمتر مخاطب ما به داشتن یک چنین شبکه ای نیاز دارد.
رجبی ادامه داد:با توجه به موقعیت فعلی تلویزیون بعید می دانم این شبکه بتواند کارجدیدی انجام دهد و اصلاً دست اندرکاران و مسؤولان بتوانند بودجه مناسبی را به آن اختصاص بدهند، اما اگر قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد، چه لزومی برای راه اندازی یک شبکه دیگری داریم؟ اما اگر فقط می خواهیم تعداد شبکه ها را اضافه کنیم که هیچ وگرنه راه اندازی نکنند بهتر است، چون همین الان هم شبکه های نمایش و تماشا دارد سریالهای طنز را پخش می کند دیگر!چه لزومی دارد که بخواهیم برای تکرارپخش سریالهای دهه شصت این همه بریزو بپاش کنیم!؟


سخن پایانی....


با توجه به همه گفته ها و وجود مشکلات مالی تلویزیون که بر هیچ کس پوشیده نیست و لزوم برخورداری مخاطب از برنامه های طنز مناسب و تازه و شناخت ظرفیتهای این شبکه به عنوان یک شبکه تخصصی و میزان توقع مخاطبان از این شبکه ،باید دید آیا تلویزیون با وجود خط قرمز های دست و پا گیر باز هم می تواند شبکه باب میل و مناسب با استانداردهای روز ارائه دهد!؟

روزنامه قدس/ تکتم بهاردوست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها