افخم: دیدار مقامات تهران و واشنگتن در چارچوب مذاکرات 1+5 انجام می‌شود

دیدار ظریف و کری در دستور کار نیست

همزمان با گفت‌وگوهای فشرده هیات ایرانی حاضر در نیویورک با دیپلمات‌های بلندپایه کشورهای مختلف، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در تهران دیروز جزئیات بیشتری از این رایزنی‌ها را اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین آنها به دیدار قریب‌الوقوع وزرای خارجه ایران و آمریکا بازمی‌گردد که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره انجام این دیدار گفت: برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در دستور کار نیست و هرگونه دیداری در چارچوب مذاکرات 1+5 انجام می‌شود.
کد خبر: ۶۰۰۴۸۴

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری خود گفت: ما دنبال نفس دیدار نیستیم و ایران برای تامین اهداف خود چارچوبی دارد.

وی با بیان این‌که دیپلماسی ایران، دیپلماسی فعال است، افزود: نباید تحت تاثیر تبلیغات و برنامه‌هایی قرار بگیریم که می‌خواهند نفس یک دیدار را تعیین‌کننده جلوه دهند.افخم درباره دیدار دوجانبه کری و ظریف گفت: این دیدار باید مناسبت داشته باشد و زمان مناسب نیز برای آن فرا برسد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ارزیابی ما این است که هنوز زمان مناسب برای چنین دیداری فرا نرسیده است.

مذاکره برای مذاکره پذیرفته نیست

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به دیدار فردای وزرای خارجه گروه 1+5 با نمایندگان ایران، این دیدار را آغازی برای مذاکرات هسته‌ای در دوره جدید دانست و ابراز امیدواری کرد؛ در این مذاکرات شاهد عزم جدی طرف‌های خارجی برای رسیدن به یک راه‌حل در یک زمانبندی مشخص باشیم.وی درباره جزئیات مذاکرات روز پنجشنبه نیز گفت: مذاکره برای مذاکره پذیرفته نیست، در عین حال مذاکرات باید دارای محدوده زمانی باشد.وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد ادعای روزنامه زمان ترکیه درباره توافق ایران برای شرکت نکردن اسد در انتخابات سال 2014 این کشور در قبال رفع تحریم‌ها نیز افزود: این مطالب کاملا بی‌پایه و اساس است.

بررسی بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس

وی در ادامه این نشست خبری، دیدار وزرای خارجه ایران و انگلیس را یک قدم به جلو و سازنده ارزیابی کرد و افزود: این دیدار فرصتی شد تا دو طرف دیدگاه‌های خود را درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای مطرح کنند.

افخم با اشاره به جایگاه خاص و تاثیرگذار ایران در منطقه گفت: آقای ظریف در دیدار وزیر خارجه انگلیس، بر راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید و اعلام کرد، سرنوشت سوریه باید به دست مردم این کشور تعیین شود.

امیدواری نسبت به افزایش تعامل ایران و آلمان

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به انتخابات آلمان ابراز امیدواری کرد در فضای جدید، تعامل سازنده ایران و آلمان افزایش یابد.

افخم در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب مجدد مرکل به صدراعظمی آلمان و موضع جمهوری اسلامی ایران درباره آن و انتظارات از دولت جدید آلمان افزود: در سه ماه گذشته صحنه سیاسی ایران و آلمان شاهد انتخابات مهمی بوده است. دولت یازدهم در ایران کار خودش را آغاز کرده و دولت جدید آلمان نیز بزودی کارش را شروع می‌کند. امیدواریم با شرایطی که پیش آمده و در این فضای جدید، حرکت‌های واقع‌بینانه در مسیر افزایش تعامل سازنده میان دو کشور رخ دهد.

همواره بر همکاری منطقه‌ای تاکید داریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روابط ایران و روسیه را نیز متین، خوب و برابر دانست و گفت: مواضع ایران و روسیه درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل نزدیکی خوبی دارد و گفت‌وگوها و رایزنی‌های دو کشور در چارچوب خود ادامه خواهد داشت. افخم درباره روابط تهران با ریاض و قاهره و برخی اخبار درباره سفر رئیس‌جمهور به عربستان افزود: ما هم چنین خبری را شنیدیم و وزارت امور خارجه اطلاع بیشتری از آن دریافت نکرده، اما ما همواره نسبت به همگرایی و لزوم همکاری برای تامین منافع منطقه به عنوان راهکار و راهبرد تاکید داریم و در این باره نیز امیدواریم مناسبات خوب منطقه‌ای تحرک لازم خود را پیدا کند و نزدیکی دیدگاه‌های طرفین نسبت به موضوعات مختلف بیش از پیش اتفاق بیفتد که نیازمند خواست و اقدام متقابل نیز هست.

جهان، تحت تاثیر توطئه و نفاق قرار نمی‌گیرد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که با توجه به این که نتانیاهو اعلام کرده است طرحی را برای رویارویی با لبخند روحانی دارد، آیا ما هم طرحی برای رویارویی با تندروی‌های نتانیاهو داریم، افزود: عصبیت و شتابزدگی این رژیم در مواجهه با ایران نشان از حضور ملت ایران در صحنه و پیام انتخابات حماسی ایران و پیام صلح و دوستی ملت ایران است که به جهان عرضه کرده و این نوع واکنش‌های خصمانه و مبتنی بر دشمنی کاملا‌ طبیعی است.وی با اشاره به این‌که جهانیان عاقلانه با این رویدادها برخورد می‌کنند، افزود: جهان تحت تاثیر این تحرکات که مبتنی بر ایجاد نفاق و توطئه است، قرار نمی‌گیرد.

دفاع از مذاکرات سوری ـ سوری

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با دور شدن شبح جنگ از منطقه، راهکارهای سیاسی درباره سوریه تقویت شده است.

افخم در نشست خبری افزود: در موضوع سوریه، طرف‌های خارجی نباید راه‌حلی را به مردم سوریه تحمیل کنند و خواهان آن هستیم که مذاکرات سوری ـ سوری شکل بگیرد. وی بر آمادگی ایران برای حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت: این تاکید به منزله استفاده از ظرفیت خوب جمهوری اسلامی است و ما از هر حرکتی که کمک کند از طریق دیپلماسی موضوع سوریه حل و خواست مردم سوریه محقق شود، حمایت می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها