مقاله خاتمی در روزنامه گاردین:

فرصتی استثنایی برای ایران و غرب

محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران، با نگارش مقاله ای در روزنامه انگلیسی گاردین با عنوان «غرب به دیپلماسی ایران پشت نکند» گفته است که انتخاب حسن روحانی، به عنوان رئیس جمهور، فرصتی استثنایی برای ایران و غرب پدید آورده است.
کد خبر: ۶۰۰۲۸۱
فرصتی استثنایی برای ایران و غرب

خاتمی در این مقاله نوشته است: رأی مردم ایران به دکتر روحانی و برنامه‌های تحول‌طلبانه‌اش در هر دو عرصه‌ سیاست خارجی و داخلی فرصتی استثنایی و شاید تکرارنشدنی، برای ایران، غرب و همه‌ قدرت‌های محلی و منطقه‌ای فراهم آورده است تا با سیاست خارجی گفت‌و‌گو محور و مبتنی بر رضایت، تکریم و عدالت از قلب خاورمیانه، از جمله با حل‌و‌فصل دیپلماتیک پرونده‌ هسته‌ای ایران که کاملا قابل حل است اگر حسن نیت و انصاف در کار باشد، شاهد دنیایی بهتر برای شرق و غرب عالم باشیم.

این مقاله عصر روز دوشنبه اول مهر (۲۳ سپتامبر) در وب سایت این روزنامه منتشر شد و امروز( سه شنبه) در نسخه چاپی هم به عنوان سرمقاله منتشر شد.

این نخستین مقاله آقای خاتمی در یک روزنامه انگلیسی زبان چاپ بریتانیا است.

آقای خاتمی با یادآوری مذاکرات اتمی ایران با سه کشور اروپایی در سال های پایانی ریاست جمهوری نوشته است «فرصت حل‌وفصل دیپلماتیک مسائل ایران و غرب، از جمله مسأله‌ هسته‌ای ایران سال‌ها پیش در دوران ریاست جمهوری من فراهم آمد و از دست رفت.»

جنگ سرد آمریکا و روسیه در میدان سوریه

مسکو نگاه استرات‍‍یکی به دمشق دارد و پیشنهاد اغواگرانه بندر بن سلطان به پوتین هم نتوانست گشایشی در این زمینه ایجاد کند. روسها و بوی‍‍ژه پوتین که برنامه خاصی برای کشورش دارد، آینده خود را در گرو سوریه می بینند و تحلیل گران بین المللی نیز سوریه را دروازه مسکو قلمداد می کنند؛ بدین لحاظ به نظر نمی رسد روسها آینده بلند مدت و استرات‍ژیک خود را فدای مصالح کوتاه مدت کنند.

به گزارش سایت «فردا»؛ ابتکار عمل روسیه در بحران سوریه این کشور را در مرحله برتری نسبت به آمریکا قرار داد. چه اینکه آمریکایی ها درصدد این بودند که بحران حمله شیمیایی در سوریه را با راه حل نظامی حل و فصل کنند اما روس ها با راه حل سیاسی و ورود به موقع توانستند گام موثری در این زمینه بردارند و حتی توانستند آمریکایی ها را ازمخمصه ورود به جنگی که به آتش زدن انبار باروت می ماند و ممکن بود آتش آن کل منطقه و حتی جهان را فراگیرد، خارج کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تازه ترین اظهارات خود آمریکا را متهم به «باج خواهی» در زمینه مساله سوریه کرده است.

لاوروف به تلویزیون دولتی روسیه گفت که آمریکا تهدید کرده اگر روسیه با قطعنامه سخت‌گیرانه علیه سوریه موافقت نکند، از همکاری بر سر برنامه خلع سلاح شیمیایی رژیم اسد دست خواهد کشید.

آمریکایی ها اینک مانند شاگرد زرنگی می مانند که از سوی یک دانش آموز تنبل تحقیر شده است و همین موضوع سبب شده است که در اقدامی انفعالی فشار برای صدور قطعنامه جدید را آغاز کنند و چون خوب می دانند که در این زمینه روسها و شریک دیگر آنها یعنی چین با وتو سد راه آنان خواهند شد درصدد آن هستند که با تهدید روسیه را سر به راه کنند.

طرح احتمال لغو تحریم‌ها

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: منابع فرانسوی اعلام کرده اند اولاند در دیدار با روحانی درخواستی در سطح بالا از تهران خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این خبرگزاری نوشت: فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی اش علاوه بر تاکید بر موضع قاطع خود درباره پرونده سوریه قصد دارد رئیس جمهور میانه رو جدید ایران را هم محک بزند.

منابع فرانسوی همچنین اعلام کردند فرانسه درخواستی در سطح بالا از تهران خواهد داشت و با چنین شروطی پاریس احتمال دارد تحریمهای بین المللی علیه تهران را لغو نماید.‌ اولاند و روحانی به همین صورت درباره ثبات لبنان نیز مذاکره خواهند کرد. افغانستان که قرار است نیروهای آمریکایی تا اواخر سال 2014 از آنجا خارج شوند از جمله مواردی است که اولاند و روحانی درباره آن گفتگو خواهند کرد.

روحانی، لبخند و غنی‌سازی

در حالی که این روزها، احتمال جدی بهبود روابط میان ایران و آمریکا در مرکز توجه بین المللی قرار گرفته است، مقامات رژیم اسرائیل ضمن احساس خطر از این موضوع، به تلاش خود برای جلوگیری از وقوع این امر ادامه می دهند. روزنامه «واشنگتن پست» به نسخه ای از تحلیل های دولتی این رژیم درباره ایران دست یافته که همین موضوع را تأیید می کند.

به گزارش «تابناک»، ارزیابی های دولتی رژیم اسرائیل حکایت از آن دارد که به اعتقاد مقامات این رژیم، دولت جدید ایران سیاستی مبنی بر «لبخند و غنی سازی» را آغاز کرده تا در حالی که به پیشبرد برنامه هسته ای خود اقدام می کند، توجه بین المللی را از این موضوع منحرف نماید.

در این تحلیل که نسخه ای از آن به دست روزنامه «واشنگتن پست» رسیده، ادعا شده که طی هفته های پیش رو، ایران تلاش خواهد کرد تا از طریق ترکیبی از فعالیت های دیپلماتیک و دادن امتیازات «نمایشی» در موضوع هسته ای، زمینه کاهش تحریم ها علیه خود را فراهم کند. با این حال، ایران هرگز با تغییری معنادار در برنامه هسته ای خود موافقت نخواهد کرد.

تدوین کنندگان این گزارش معتقدند روحانی یک دهه پیش و در هنگام خدمت به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران نیز از همین سیاست لبخند و غنی سازی استفاده می کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها