باشگاه پرسپولیس از محسن قهرمانی شکایت کرد

انگشت اتهام به سوی داوری اشتباه

متاسفیم از این‌که قضاوت بحث‌برانگیز یک داور باعث می‌شود مسائلی مطرح شود که به هیچ‌وجه زیبنده ورزش و فوتبال ما نیست.
کد خبر: ۵۹۹۴۳۷
خدشه به جایگاه داوری فوتبال

این‌که سرمربی پرسپولیس بگوید داور به سمت تیم مقابل غش کرده یا وی شماره حساب داور بازی را نداشته است و مدیر عامل باشگاه پرسپولیس نیز اعلام کند که یک داور مبلغ 60 میلیون تومان از وی خواسته است، همه این بحث‌ها به جایگاه داوری فوتبال ایران ضربه‌های مهلکی وارد می‌کند و حتم داریم اگر مسئولان فدراسیون فوتبال بزودی به این موضوع رسیدگی نکنند، در این فوتبال سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

این در حالی است که همیشه قضاوت‌های محسن قهرمانی حاشیه‌ساز بوده و او طوری در زمین رفتار کرده و سوت زده است که همواره واکنش‌های تقابلی را متوجه عملکرد خود کرده است.

هر چند همیشه گفته شده داوری خالی از اشکال نیست و هر داوری می‌تواند اشتباه کند، اما مشکلی که در رابطه با «قهرمانی» وجود دارد، این بوده که او همیشه در قضاوت‌هایش ژستی خاص به خود گرفته و با اخم و غضب مانع از این شده که کسی به قضاوت‌هایش کوچک‌ترین اعتراضی کند.

این درست که هر داوری باید در زمین اقتدار داشته باشد، اما قطعا این اقتدار به معنای اخم کردن نیست. در حقیقت هر داوری در کنار اقتدار در تصمیم‌گیری، می‌تواند لبخند بر لب داشته باشد تا با واکنش انفعالی بازیکنان و مربیان مواجه نشود. موردی که از سوی قهرمانی کمتر شاهدش بوده‌ایم. تازه او زمانی هم که متوجه اشتباهات خود شده، زبان عذرخواهی نداشته است تا همین موضوع در رابطه با قضاوت‌های او کلی حاشیه ایجاد کند.

در بازی اخیر تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در فولادشهر، او در همان ابتدای بازی دچار اشتباهی فاحش شد؛ به طوری که هم به اشتباه مدافع پرسپولیس را اخراج کرد و هم یک پنالتی به ضرر تیم مهمان گرفت.

سوت بحث‌برانگیزی که نتیجه بازی را تحت تاثیر قرار داد تا علی دایی و محمد رویانیان در پایان بازی بشدت مقابل او موضع بگیرند. هر چند کمیته داوری با پذیرش اشتباه صورت گرفته، اعلام کرده است با محسن قهرمانی برخورد خواهد شد، اما یقینا این برخورد سلبی باید به گونه‌ای باشد که به کاهش اشتباهات بینجامد.

معتقدیم برخوردهای بازدارنده در گذشته به گونه‌ای نبوده که داوران را متوجه مسئولیت خطیر و حساس‌شان کند. هر چند ما به هیچ‌وجه منکر تلاش‌های جامعه داوری نیستیم، اما معتقدیم کوچک‌ترین شک و شبهه‌ای نسبت به عملکرد یک عضو از جامعه داوری به همان اندازه مهم و حساس است که همه را به واکنش وادارد.

حجت‌اله اکبرآبادی - دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها