به گفته یک متخصص روان‌شناسی بالینی، مربی‌ها و والدین بویژه مادران باید آموزش‌های لازم جنسی، جسمی، و مراقبت از بدن خود را پیش از رسیدن دخترانشان به بلوغ کامل به آنها بیاموزند.
کد خبر: ۵۹۸۰۱۹


به گزارش جام جم سرا به نقل از ایسنا- دکتر روجا لاریجانی گفت: به دختران باید فرصت تعامل اجتماعی داده شود بویژه در شهرستان‌ها که فضای شهر کوچک است، دختران باید در ارتباط با همسالان و همجنسان خود قرار گرفته و در محیط‌های رقابتی سالم همچون فضاهای شغلی، ورزشی و گروه‌های خیریه، خارج از محدوده خانواده به فعالیت بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: این قشر آسیب پذیر در داخل خانه بیش از هرجای دیگری مورد خشونت جسمی و جنسی قرار می‌گیرند. محافظت از دختران در فضاهای خشونت آمیز امری ضروری است که باید توسط خانواده‌ها یا افراد آگاه و توانمند درخصوص ارائه مددکاری و روان‌شناسی از طریق راه‌های قانونی نسبت به آن‌ها اعمال شود. تبعیض قائل نشدن بین فرزندان دختر و پسر یکی از ضروری‌ترین موارد به منظور حفظ سلامت روحی و روانی دختران در محیط خانواده به شمار می‌رود. در حال حاضر با وجود رشد چشمگیر تحصیلی و شغلی همچنین موفقیت‌های قابل توجه دختران در عرصه‌های مختلف می‌توان گفت این افراد آن قدر توانمند هستند که با عملکردهای مشابه با پسران و‌گاه حتی بیش از آن‌ها بتوانند در فرصت‌های برابر با پسران واقع شده بطوریکه بدون اغماض و تبعیض با آن‌ها رفتار شود.
وی با اشاره به اینکه ازدواج‌های اجباری و سنتی هنوز در برخی شهرستان‌ها و اقوام دیده می‌شود، گفت: موارد خودسوزی که‌ گاه شاهد وقوع آن بویژه در غرب کشور هستیم در اکثر موارد تبعات مربوط به این نوع سنت‌های اشتباه است. ازدواج اجباری به وضعیت روانی دختر‌ها آسیب بسیاری وارد کرده و قطعا خانواده‌ای که از وجود این زن شکل گرفته و فرزندانی که از دامان این مادر پا به عرصه می‌گذارند، شرایط روحی و روانی طبیعی نخواهد داشت.
دکتر لاریجانی بر لزوم مراقبت جسمی و جنسی دختران از خود تاکید کرد و افزود: مربی‌ها و والدین بویژه مادران باید دختران را پیش از رسیدن به بلوغ کامل در این خصوص مورد آموزش قرار داده و اطلاعات لازم در رابطه با لزوم مراقبت از بدن خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. به طوری که با داشتن عزت نفس بالا اجازه انواع سوءاستفاده‌ها را به دیگران نداده و در برابر چنین مواردی قاطعانه برخورد کنند. چنانچه دختران چشم و گوش بسته و آموزش ندیده وارد اجتماع شوند با مشکلات فراون مواجه شده و به جای اینکه اطلاعات درست را از خانواده یا معلمین خود دریافت کنند با یکسری دانسته‌های غلط و اشتباه از سوی سایت‌های اینترنتی یا دوستان خود روبرو خواهند شد. امروزه اضطراب دختر‌ها در رابطه با زیبایی و تناسب اندام بسیار افزایش یافته، تا جایی که این توجه، شکلی غیرطبیعی به خود گرفته است به همین دلیل، تقویت عزت نفس دختران از جانب خانواده بخصوص شخص پدر اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها