داستان اکسپو کم‌کم دارد به یک سریال لبریز از ماجرا تبدیل می‌شود. اکسپویی که قرار بود سال 90 و به منظور حمایت نهادهای دولتی از آثار تجسمی برگزار شود، در سال 91 برگزار شد.
کد خبر: ۵۹۶۴۲۴
ماجراهای دنباله‌دار اکسپو

از طرف دیگر قانونی که به موجب آن قرار بود اکسپو برگزار شود و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، فقط عمرش یک سال بود و سال بعد از آن هرگز در صحن مجلس مطرح نشد.

وقتی هم که با این همه بی‌برنامگی اکسپو برگزار شد، نص صریح قانون به منظور خرید نهادهای دولتی از محل یک دهم درصد فعالیت عمرانی‌شان، رعایت نشد و کمتر نهادی حاضر شد این پول را صرف خرید آثار هنری کند.

با همه این احوالات، یک سال و دو ماه بعد از برگزاری آن اکسپوی پایانی ـ که ناموفق هم بود ـ حالا خبر می‌رسد برخی هنرمندانی که آثارشان در آن اکسپو فروخته شده بود، هنوز پول خود را دریافت نکرده‌اند. از آن سو به برخی نهادهایی هم که پول خرید آثار هنری را تمام و کمال داده‌اند، هنوز اثری تحویل داده نشده است.

جواد صادقی، دبیر اجرایی اکسپو روز گذشته به مهر گفته بدهی‌های معاونت هنری هنوز هم به پایان نرسیده است. این در حالی است که معاون هنری ارشاد چندی پیش اعلام کرده ‌بود تمام بدهی‌های مدیریت متبوع خود را پرداخت می‌کند و بعد مدیریت خود را تحویل دولت بعدی می‌دهد.

صادقی گفته بخش اعظم بدهی‌های معاونت هنری که نزدیک به 600 میلیون تومان بود توسط موسسه توسعه هنرهای معاصر و با همکاری مدیر این موسسه پرداخت شد؛ ولی دو ماه پیش این موسسه اعلام کرد دیگر هیچ پرداختی نخواهد داشت.

به گفته دبیر اجرایی اکسپو، برخی نهادها یا افراد هستند که آثاری از اکسپو انتخاب کرده و پول آنها را هم به بنیاد رودکی داده‌اند در صورتی که بنیاد پول آنها را نه به هنرمندان و نه به تیم اجرایی داده است.

در حالی این صحبت‌ها مطرح می‌شود که بنیاد رودکی هنوز پول تیم برگزارکننده اکسپو معادل 45 میلیون تومان، پول تعدادی از هنرمندان معادل 42 میلیون تومان و نیز حق‌الزحمه شورای سیاستگذاری و اجرایی را نپرداخته‌ است.

از طرف دیگر به واقع تعداد نهادهایی که به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای خرید آثاری هنری احترام گذاشتند و سعی کردند متناسب با یک دهم درصد بودجه فعالیت‌های عمرانی خود، به خرید آثار هنری مبادرت ورزند، کم بودند اما همان‌ها هم انگار سرشان کلاه رفته است.

مثلا سازمان زندان‌ها یکی از ارگان‌های دولتی است که از اکسپو خرید انجام داد و پولش را هم تمام و کمال پرداخت کرد، اما هنوز هیچ اثری دریافت نکرده است.

اما شاهکار حرف‌های صادقی آنجاست که گفته: سازمان زندان‌ها 12 اثر خریده و آثار در اختیار تیم اجرایی اکسپو است؛ ولی من می‌دانم اگر آثار را به آنها بدهم با توجه به این‌ که بنیاد پول آنها را خرج کرده، هیچ پولی به هنرمندان داده نخواهد شد.

از این حرف می‌توان چنین نتیجه گرفت که چون بنیاد، پول نهادهای خریدار آثار هنری را خرج کرده، بنابراین تیم اجرایی آثار را گرو نگه داشته تا حق و حقوقش را بگیرد. حالا چون پولی در کاسه نیست تا به تیم اجرایی بدهند، چه چیز بهتر از گروگیری آثار هنری؟

سجاد روشنی‌ -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها