سایه تحولات سوریه بر سر نشست سران گروه 20

پوتین و اوباما دیدار ندارند

نشست گروه 20 تحت تأثیر تحولات سوریه و تهدید نظامی آمریکا امروز در حالی برگزار می‌شود که اوباما به همین خاطر دیدارش را با پوتین لغو کرده است.
کد خبر: ۵۹۴۳۵۵
پوتین و اوباما دیدار ندارند

قرار بود رئیس جمهور آمریکا قبل از ورود به سن پترزبورگ ، در مسکو پایتخت روسیه با همتای روس خود دیدار کند که به دلیل اختلافات دو کشور این دیدار از طرف اوباما لغو شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از مسکو ، سران 26 کشور و روسای 7 سازمان بین المللی برای شرکت در نشست گروه بیست وارد سن پترزبورگ روسیه شدند.

این نشست به ریاست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مدت دو روز برگزار می شود .

سران کشورها در نشست سن پترزبورگ مهمترین چالش های اقتصادی ، ثبات مالی ، اشتغال زایی و مبارزه با بیکاری ، تشویق به سرمایه گذاری و گسترش تجارت چند جانبه و همکاری بین‌المللی تجاری را مورد توجه قرار می دهند .

قرار است سران کشورهای گروه بیست در پایان نشست دو روزه خود بیانیه ای صادر کنند که در آن تمایل و ابزارهای تشویق هر چه بیشتر رشد اقتصادی متوازن منعکس خواهد شد .

آمریکا ، فرانسه ، آلمان ، چین ، روسیه ، اندونزی ، ترکیه ، آرژانتین ، هند ، آفریقای جنوبی ، انگلیس ، ژاپن ، ایتالیا ، عربستان ، استرالیا ، برزیل ، کانادا ، کره جنوبی ، مکزیک و اتحادیه اروپا اعضای گروه بیست هستند .

سهم کشورهای گروه بیست از تولید ناخالص در جهان 90 درصد و سهم این گروه در تجارت جهانی 80 درصد برآورد می شود .

اما تشدید اختلافات روسیه به عنوان رئیس این نشست و آمریکا درباره تجاوز احتمالی آمریکا به سوریه ، فضای نشست گروه بیست را تحت تاثیر قرار داده است.

قرار بود رئیس جمهور آمریکا قبل از ورود به سن پترزبورگ ، در مسکو پایتخت روسیه با همتای روس خود دیدار کند که به دلیل اختلافات دو کشور این دیدار از طرف اوباما لغو شد .

پیش از این وزیر خارجه روسیه با اشاره به ماهیت اقتصادی دستور کار نشست گروه بیست  اعلام کرد موضوع سوریه در دستور کار اصلی این نشست نیست اما کارشناسان پیش بینی می کنند سران روسیه و چین از این فرصت برای اعلام مخالفت جدی خود با هر گونه حمله نظامی به سوریه استفاده کنند .

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد : ولادمیر پوتین و باراک اوباما در حاشیه نشست گروه 20 دیدار جداگانه نخواهند داشت.

دمیتری پسکف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت «برنامه ریزی برای دیدار جداگانه» ولادمیر پوتین و باراک اوباما روسای جمهور روسیه و آمریکا صورت نگرفته است؛ اما دو مقام با شرکت در جلسات گوناگون گروه 20 فرصت گفتگو با یکدیگر را خواهند داشت.

اوباما قرار است ساعت یک و 50 دقیقه بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت مسکو وارد سن پترزبورگ شود. نشست کشورهای عضو گروه 20 ساعت چهار بعد از ظهر به وقت مسکو برگزار خواهد شد.

پوتین در آستانه نشست گروه 20 اعلام کرد مذاکرات با همتای آمریکایی خوب و خوشایند خواهد بود.

پوتین با اشاره به این که موضع اوباما قابل درک و همکاری با وی خوشایند است، گفت: «مطمئنم که در صورت دیدار ما در نشست گروه 20 و یا در حاشیه آن، این دیدار نتیجه‌بخش خواهد بود. مسائل بسیاری بین ما وجود دارد که باید حل شوند و از نمونه آنها می‌توان به خلع سلاح هسته‌ای، مسائل مرتبط با توسعه اقتصاد جهانی، کره شمالی، ایران و مبارزه با تروریسم اشاره کرد.»

پوتین در عین حال اذعان داشت گفتگو با اوباما ساده نخواهد بود.

وی تصریح کرد: «می‌دانیم که دولت آمریکا از موضع‌گیری روسیه در خصوص مسائل خاصی، ناخشنود است. اما نمی‌توان در این زمینه کاری کرد. فکر می‌کنم صبر و تلاش برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات، مفید باشد.»

اوباما نیز اعلام کرد آمریکا و روسیه اختلاف‌نظرهایی در خصوص مسائل مرتبط با سوریه، دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
۰
۰
ملاقاتی انجام شد یا خیر اقای اوما بایستی وضع اقتصادی و سیاسیو اجتمایی كشورش را در نظ ربگیر د وتحت تاثیر افراد خود خواه قرار نگیر د استفاده از عقل باعث سلامت جامعه خواهد شد اقای اوما نبایستی تحت تاثیر خواسته عربستان و یا تركیه و حتی اسرائیل قرار گیرد وانها خط مش برای اوما تعیین كنند امیداست بفكر مردم وسلامت انها از نظر اقتصادی و روحی وروانی ملت خود باشد

نیازمندی ها