شیوع اپیدمی وبا در مناطق شمالی افغانستان دامنه این بیماری را به مناطق مرزی ایران رسانده است

ابتلای 64 نفر به بیماری وبا در کشور

زنگ خطر وبا در کشور به صدا درآمده است. با وجود آن که هر ساله در فصل گرما، خبرهای پراکنده‌ای درباره ابتلای برخی شهروندان به بیماری وبا در کشور منتشر می‌شود، اما آن‌گونه که از آمارهای رسمی برمی‌آید، امسال شاهد افزایش شمار مبتلایان به این بیماری میکروبی هستیم.
کد خبر: ۵۹۴۲۱۰

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم خبر می‌دهد که تا این لحظه نزدیک به 64 نفر از مهاجران غیرقانونی که از کشورهای افغانستان و پاکستان به ایران آمده‌اند، بیماری وبا در آنها شناسایی شده است که اغلب این بیماران در شهرهای زاهدان، زابل، کرمان و مناطق اطراف این شهرها، دیده شده‌اند.

محمود نبوی توصیح می‌دهد: به دلیل شیوع اپیدمی وبا در مناطق شمالی افغانستان، شاهد هستیم که دامنه این بیماری، به مناطق مرزی کشور هم سرایت کرده است و تاکنون یک نفر در مرحله درمان در درمانگاه‌های کشور، فوت شده است و البته جسد مهاجر دیگری هم که به مراکز درمانی نرسید و بر اثر وبا فوت شده بود، شناسایی شد.

این گروه 64 نفری از مبتلایان به وبا که وزارت بهداشت به آنها اشاره کرده است، مهاجران غیرقانونی هستند که به طور خودخواسته و بر اثر فشار بیماری به مراکز درمانی در مناطق شرقی و جنوبی ایران مراجعه کرده‌اند و در واقع، شدت بیماری وبا در آنها به حدی بوده است که برای درمان بیماری، قید ماندن در ایران را زده‌اند و با مراجعه به درمانگاه‌ها، بازگشت اجباری به کشورشان را به جان خریده‌اند.

یعنی با این حساب معلوم نیست که ‌اکنون آمار مهاجران غیرقانونی که به وبا مبتلا هستند، اما جرات مراجعه به مراکز درمانی را ندارند، چه تعداد است و بی‌شک اگر تعداد این افراد ناشناخته را هم در نظر بگیریم، دور از ذهن نیست که آمار واقعی مبتلایان به بیماری وبا بین مهاجران غیرقانونی، بیشتر از آمار اعلام شده باشد.

وزارت بهداشت در آماده‌باش

مهم‌ترین عامل انتقال باکتری وبا در ایران، آب آلوده و سبزیجات غیربهداشتی است؛ اگرچه خوردن ماهی نپخته و برخی مواد خام دیگر نیز به عنوان عوامل فرعی انتقال این بیماری شناخته می‌شود.

نبوی معتقد است که در آب‌های لوله‌کشی و کلریزه شده در ایران، خطر ابتلا به وبا وجود ندارد، اما در آب‌های سطحی مثل رودخانه‌ها و همچنین در سبزیجات آلوده، خطر ابتلا به وبا وجود دارد و به همین دلیل شهروندان سایر استان‌ها برای مبتلا نشدن به این بیماری بهتر است حداقل تا چند ماه آینده، با دقت بیشتری سبزیجات را ضدعفونی کنند.

وی با اشاره به اقدام‌های وزارت بهداشت برای مقابله با‌خطر شیوع بیماری وبا تاکید می‌کند که همه مراکز درمانی کشور، حداقل تا ماه آبان در حالت آماده‌باش برای مقابله با بیماری وبا قرار دارند و البته این آماده‌باش از اردیبهشت شروع شده است و همچنین با توجه به آمادگی مراکز درمانی کشور و همه‌گیر نشدن این بیماری، می‌توانم بگویم که هم‌اکنون وبا در کشور در کنترل وزارت بهداشت است، اما با این حال از همه مردم می‌خواهیم که نکات بهداشتی را بیشتر از پیش رعایت کنند.

تاکنون بیمار ایرانی دیده نشده است

بسیاری از مهاجران غیرقانونی که به کشور افغانستان بازگردانده می‌شوند، از مرز منطقه‌ای به اسم «میلک» در نزدیکی شهر زابل عبور می‌کنند که البته پس از عبور مهاجران از این منطقه، معمولا دسترسی سریع آنها به امکانات درمانی وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که در صورت وجود بیماری وبا در آنها، بیماریشان درمان نشود.

نبوی در پاسخ به این ‌که در مرحله انتقال دادن به کشور مبدا، چه اقداماتی برای این گروه از مهاجران مبتلا به وبا انجام شده است، می‌گوید: چون این احتمال را می‌دهیم که مهاجر غیرقانونی نتواند در کشورش براحتی و با سرعت درمان شود، در مناطق مرزی مثل میلک، دو بار این مهاجران غیرقانونی، معاینه و در صورت ابتلا به وبا درمان شده و سپس به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان می‌کند که از 64 نفری که تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند، 34 نفرشان به وبای شدید مبتلا شده‌اند، اما وبا در سایر مهاجران غیرقانونی به صورت خفیف بوده است که پس از درمان نیز مرخص شده‌اند.مطابق اطلاعیه‌های وزارت بهداشت، تاکنون هیچ شهروند ایرانی در بین مبتلایان به وبا دیده نشده است، اما از آنجا که بیماری وبا هنوز در برخی کشورهای همسایه ایران کنترل نشده است و مرزهای کشور نیز به روی مهاجران غیرقانونی بسته نیست، بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت که تا پایان امسال و حتی در سال‌های آینده، بیماری وبا در ایران در‌کنترل کامل قرار دارد.

علائم بیماری وبا در انسان

وبا یک بیماری باکتریایی است که در زمره بیماری‌های مسری قرار دارد. مهم‌ترین عامل ابتلا به این بیماری، نوشیدن آب‌های آلوده اعلام شده است که البته این آب آلوده می‌تواند در سبزیجات و برخی محصولات کشاورزی نیز نفوذ کند و به همین دلیل، خوردن این محصولات نیز می‌تواند انسان را به بیماری وبا مبتلا کند.

اسهال شدید، مهم‌ترین نشانه ابتلا به وباست، اما هر اسهال شدیدی به معنی ابتلا به این بیماری نیست.

تشنگی شدید، خشک شدن زبان، انقباض ماهیچه‌های پا، نبض ضعیف و استفراغ از دیگر علائم مهم ابتلا به وباست که معمولا در کمتر از پنج روز از ورود این باکتری به بدن، این گونه علائم بروز پیدا می‌کند.

مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری، استفاده از آب آشامیدنی سالم، گرم کردن غذا و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات است که رعایت این نکات، احتمال ابتلا به وبا را کاهش می‌دهد.

بیماری وبا در صورت مراجعه سریع بیمار به مراکز درمانی قابل درمان است، اما در صورت تاخیر در معالجه می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود.

مراحل درمان وبا نیز به این شکل است که ابتدا باید فرد بیمار از دیگر افراد سالم جدا شود، سپس به بیمار آب و الکترولیت داده می‌شود و پزشک برای مهار این بیماری از آنتی‌بیوتیک‌های قوی نیز بهره می‌برد.

امین جلالوند ‌/ ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها