رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: طبق نتایج یک مطالعه، جوانان در پذیرش یا نفی پدیده «ازدواج موقت» دچار تعارض و سردرگمی هستند، زیرا ۸۴/۵ درصد از جوانان مورد مطالعه در حالی موافق این امرند که ۶۲ درصدشان از ترس آبروی خود از آن اجتناب می‌کنند.
کد خبر: ۵۹۱۵۳۱

به گفته محمدتقی حسن‌زاده، طبق پژوهشی که مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۳۸۷ در بین ۳۰۰۰ نفر از جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله در ۱۴ شهر کشور انجام داده است، ۶۲/۹ از جوانان جامعه آماری از ترس آبروی خود از ازدواج موقت اجتناب می‌کنند و آن را نوعی هنجارشکنی به شمار می‌آورند.
به گزارش جام جم سرا به نقل از ایسنا- وی تصریح کرد: جوانان درباره ازدواج موقت دچار ابهامند به شکلی که نظرات ۶۸ درصد از جوانان مورد مطالعه این است که ازدواج موقت مانعی برای تصمیم‌گیری عجولانه در ازدواج است و در ‌‌نهایت موجب تشویق به ازدواج دایم می‌شود؛ اما از سوی دیگر در پرسشی دیگر ۷۷/۳ درصد نیز بر این عقیده‌اند که ازدواج موقت مضراتی دارد و به طور پنهانی تهدیدی برای خانواده تلقی می‌شود.
وی افزود: این آشفتگی تا آنجا ادامه می‌یابد که در ‌‌نهایت ۷۴/۳ درصد از جامعه آماری، فرهنگ‌سازی را لازمه پیش درآمد طرح ازدواج موقت می‌شناسند و معتقد هستند که فرهنگ‌سازی می‌تواند مشوقی برای ازدواج دایم باشد.

* اعتقاد ۶۰ درصدی جوانان به اثر ازدواج موقت در کاهش میزان تجاوز به عنف

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اعلام اینکه ۶۰ درصد از جوانان جامعه آماری ازدواج موقت را کمکی برای کاهش مشکلات جنسی جامعه می‌دانند و آن را برای جلوگیری از تجاوز به عنف و قتل موثر می‌دانند، اظهار کرد: پاسخگویان صحبت کردن مسئولان جامعه از ازدواج موقت را بیانگر فشار جامعه می‌دانند که هراز گاهی سرباز می‌کند و موجب می‌شود تا مسئولین له یا علیه آن وارد گفت‌وگو شوند.

* پذیرش ازدواج موقت بین دیپلمه‌ها، بیش از گروه‌های دیگر

حسن‌زاده افزود: بر اساس این پژوهش در مقایسه میزان اثربخشی جنسیت، سن، سطح تحصیلات و وضعیت تاهل مشاهده شد که تنها در این میان سن به عنوان عامل خنثی و بی‌اثر بر روی نگرش به ازدواج موقت مطرح است و می‌توان ادعا کرد از نظر جوانان جامعه آماری، مردان، مجردین و دیپلمه‌ها بیش از سایر گروه‌های همتای خود، پذیرای ازدواج موقت هستند.

* گرایش بیشتر طبقه مرفه

وی با اشاره به اینکه ازدواج موقت در بین تمام اقشار جامعه دیده می‌شود، تصریح کرد: اما جوانان معتقدند گرایش طبقه مرفه به ازدواج موقت به نسبت سایر اقشار بالا‌تر بوده است. بر اساس این پژوهش مردان گرایش بیشتری به ازدواج موقت دارند و به نظر جوانان، ازدواج موقت در میان افرادی که از لحاظ مذهبی در سطح متوسطی هستند، بیشتر از سایرین وجود دارد.

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
۰
۰
راستش را بگویید، ازدواج موقت غیر از بالا رفتن سن ازدواج دائم و عدم مسئولیت پذیری مردان در بر عهده گرفتن بار یك زندگی چه نتیجه ای می تواند داشته باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
معضل عذم شكل گیری نهاد خانواده، همان چیزی كه ما آن را در غرب نكوهش می كنیم. حال از راه هر چند شرعی اما با الویت بسیار پایین و در موارد خاص همان را در جامعه مان در حال پیاده كردن هستیم؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
۰
۰
سلام باید جلوی رفتارهای خارج از شرع پسر و دختر ها با یكدیگر گرفته شود تا وقتی كه جنس مخالف در اختیار مرد و زن به راحتی قرار گیرد وضعیت به همین منوال است . ازدواج موقت می شود یك عامل برای از بین رفتن انگیزه به ازدواج دایم
هما
United States
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
۰
۰
آقای محمد شما یا خوابید یا خودتون رو به خوا ب زدید دلیل از بین رفتن انگیزه ازدواج و حتی بچه دار شدن گرانی و ناامید بودن از آینده شغلی و رفاهی است. همسر من یكی از دلایلی كه اصرار م برای بچه دار شدن را رد می كند نامطمئن بودن از همین جنبه است. ما به سختی ازدواج كردیم هنوز زیر بار قرضهای آن هستیم. ای كاش مسئولان توجه می كردن
یك خانم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
۰
۰
خانم هما درست است كه ازدواج خرج دارد ولی اگر هر كسی به اندازه وسع مالی خودش برای ازدواجش خرج كند و زندگی اش را برای چشم مردم پر زرق و برق نكند و كمی هم برای دل خودش قدم بردارد هیچگاه زیر بار قرض نخواهد رفت . صد در صد با نظر آقای محمد موافق هستم
من
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
۰
۰
من دانشجوی كارشناسی ارشد در یكی از دانشگاههای معتبر هسم،4ساله دختری رو دوس دارم اما چون پول ندارم نمیتونم برم جلو خیلیای دیگه هم مثل من هستن. حالا شما بگید مانع ازدواج كاره یا مسولیت گریزی!!!!

نیازمندی ها