دفاع واعظی از برنامه‌های خود

افزایش پهنای باند اینترنتی

پس از پایان سخنان مخالفان و موافقان درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری ، محمود واعظی به دفاع از برنامه های خود پرداخت.
کد خبر: ۵۸۷۷۲۴
افزایش پهنای باند اینترنتی

به گزارش واحد مرکزی خبر،  وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که توفیق عطا فرمود که در سایه دولت تدبیر و امید و با استعانت از روح امام و شهدا و رهنمودهای مقام معظم رهبری در پیشگاه رای اعتماد نمایندگان ملت قرار گیرم و در صورت کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس تداوم بخش راه برادر شهیدم، دکتر محمود قندی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشم.

واعظی در فرصت پاسخ گویی خود به دیدگاه‌های نمایندگان افزود : جمع بندی کوتاه از سیاستهای من این است که توسعه آی تی و آی سی تی منجر به ارائه انواع خدمات ارزش افزوده و ارتقاء بهره وری، کاهش هزینه ها؛ کاهش بوروکراسی و رفت و آمدهای زاید شهری و بین شهری و بهبود شاخصهای محیط زیستی و رفاه عام جوامع و مردم گردیده و سبب خلق کسب و کارهای نوین و ایجاد اشتغال گسترده ، دانش پایه و ارتقاء نظام نوآوری و مدیریت دانش و علوم و افزایش دانایی علوم اجتماعی می شود.

وی افزود: در جهان امروز توسعه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از شاخصهای کلیدی سنجش میزان رشد و توسعه یافتگی کشور ها محسوب می شود و برای اینکه برنامه خود را به طور خلاصه تقدیم کنم آنرا به چهار بخش تقسیم کرده ام که اولین بخش آن تامین حقوق ملی و مطالبات مردم است.

واعظی گفت: بنا داریم در این بخش، اعمال حاکمیت ملی حفاظت از حقوق شهروندان و پاسخگویی به مردم را در اولویت برنامه های خود قرار دهیم و تقویت کنیم فضای رقابتی در لایه های دسترسی به شبکه تلفنهای ثابت و از سوی دیگر حضور فعال داشته باشیم.

وی افزود: باید با حضور در مجامع بین المللی و منطقه ای و ارتقاء و تدوین و تنظیم نظام نامه حاکم بر فضای کسب و کار و تبیین  روابط بین ارائه دهندگان خدمات با مردم و ایجاد توازن خدمات در حوزه ملی مرزی و روستایی از حداکثر توانایی و ظرفیت خود استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه ، تکمیل و توسعه زیر ساخت و شبکه را محور دوم برنامه خود بیان کرد.

واعظی تأمین زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات و افزایش پهنای باند اینترنتی ، توسعه متوازن شبکه ، افزایش ترافیک به منظور فراهم کردن خدمات مورد نیاز به صورت ایمن ، پایدار و با کیفیت مطلوب ، تدوین برنامه جامع و تأمین زیرساخت های مورد نیاز به منظور ایجاد شبکه ملی اطلاعات و پیاده سازی دولت الکترونیک و توسعه شبکه های مرزی و اتصال به شبکه های کشورهای مجاور به منظور ترانزیت و تبدیل شدن ایران به عنوان هاب منطقه را از بخش های محور دوم برنامه خود برشمرد.

وی محور سوم برنامه خود را توسعه صنعت مخابرات و تحقیقات بیان کرد و گفت:‌ ساماندهی جایگاه نهادی ، حمایت و تقویت مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان اصلی ترین نهاد پژوهشی کشور در حوزه آی سی تی، تعریف و اجرای طرح های پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فناوری فضایی با مشارکت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی داخلی و بین المللی ، حمایت از تولید ملی و بنگاه های بخش خصوصی مبتنی بر تحقیقات و نوآوری های بومی و شرکت های دانش بنیان از بخش های این محور برنامه است.

وی تقویت پارک های آی سی تی به منظور تأمین نیازهای ملی و صادرات خدمات فنی مهندسی ، نرم افزار و تجهیزات در جهت مقابله و کاستن از اثرات تحریم ، استفاده بهینه و مطلوب از فناوری های نوین به عنوان نیروی پیش برنده توسعه اقتصادی کشور و افزایش سهم آی سی تی در تولید ناخالص داخلی با استفاده از ظرفیت های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه اشتغال در حوزه فضای مجازی و الکترونیکی و فراهم کردن بستر مناسب جهت دستیابی به علوم ، زیرساخت ها و صنایع پیشرفته فضایی با حداکثر استفاده از توان ملی ، منطقه ای و بین المللی به منظور ارتقاء اقتدار ملی و توسعه کاربردها و خدمات فضایی از دیگر بخش های محور توسعه صنعت مخابرات و تحقیقات است.

واعظی گفت: محور پایانی برنامه ام در ارتباط با توسعه و ارائه خدمات به شهروندان است که در این محور بخش هایی مانند افزایش پهنای باند و تأمین دسترسی پر سرعت دستگاه های اجرایی ، بنگاه های اقتصادی ، پژوهشگران و خانواده ها به شبکه ملی اطلاعات و افزایش خدمات الکترونیکی شامل دولت الکترونیک ، تجارت الکترونیک ، سلامت الکترونیک و آموزش و فراگیری الکترونیکی با توجه به پیوست های فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی ساماندهی و گسترش خدمات متنوع ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد رقابتی برای همه نقاط کشور به ویژه مناطق روستایی و نواحی کمتر توسعه یافته به مناطق مرزی به منظور کاهش شکاف دیجیتالی ، فراهم سازی دسترسی روستاهای کشور به شبکه ارتباطات براساس خدمات تکلیفی یو اس او ، ارتقاء ظرفیت و تنوع خدمات نوین شبکه پستی و ساماندهی زیر بخش پست با استفاده از ظرفیت های الکترونیکی به منظور افزایش رضایت ذینفعان و ساماندهی اپراتورهای پستی و توسعه خدمات پست بانک در روستاهای کشور و افزایش تعداد ، تنوع و کیفیت خدمات با رویکردهای توسعه بانکداری الکترونیکی از دیگر بخش های محور توسعه خدمات در برنامه ام است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فن آوری اطلاعات در دفاعیات خود با قدردانی از مجلس شورای اسلامی گفت : مجلس هفته گذشته فرصت خوبی در اختیارم گذاشت تا در فراکسیون ها وکمیسیون های مختلف با نظارت ودیدگاههای آنها آشنا شوم و تلاش می کنم نکاتی که آموختم و داشتم در برنامه های آینده در صورت رای اعتماد قرار بدهم .

واعظی همچنین با قدردانی از مجلس  شورای اسلامی برای رای 92 درصدی  با اصلاح ماده 53 برنامه پنجم برای جلوگیری از ادغام وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت : این نشان از عنایت مجلس به وزارتخانه ارتباطات و فن آوری اطلاعات است .

وی به تصویب کلیات لایحه دولت برای سرمایه گذاری در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات اشاره کرد و گفت امیدوارم با تصویب این لایحه عقب افتادگی فعلی را جبران کنم .

واعظی افزود : تصویب کلیات طرح جامع ارتباطات و فن آوری اطلاعات می تواند برای آینده یک نقشه راه باشد .

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فن آوری اطلاعات به سوالاتی درباره جدایی از مخابرات در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه تخصص اصلی و تحصیلی بنده مخابرات الکترونیک است همواره در این دوره در هر  فرصتی سعی کرده ام از تخصص خودم دور نباشم و با مطالعه مقالات عملا در ارتباط بوده ام و با آخرین تحولاتی که در این حوزه اتفاق می افتاد دور نمانم .

واعظی افزود:بنده با توجه به تجربه ای که داشتم تخصصم را پیش می بردم و اتفافاً تغییر نسلی که در این حوزه رخ می داد مرتب پیگیری می کردم.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت : در سطح این وزارتخانه باید مدیریت کلان کنیم و در کمتر وزارتخانه ای در کشور ودنیا پیدا می شود که وزیر پیشنهادی به تمام تخصص های آن وزارتخانه اشراف داشته باشد .

وی افزود : زمانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و در مخابرات مدیر شدم وظیفه ما این نبود که در مرکز تحقیقات مخابرات بروم و کار تحقیقاتی کارشناسی انجام بدهم .

واعظی گفت : آنچه که اتفاق افتاد این است که با تخصص و مبنا بتوانیم از کارشناسان خوب استفاده کنیم و در تصمیم گیری ها بکار بگیریم .

وی افزود : امروز در این وزارتخانه با 4 تخصص مواجه هستیم که این تخصص ها شامل مخابرات ، آی تی ، فضایی و پست است .

واعظی گفت : آنچه که می توانیم ادعا کنیم این است که یک زبان مشترک با متخصصان مخابرات کشور برقرار کنیم و مشکلات را حل کنیم .

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود در مجلس گفت: مطلب دیگری که اینجا به طور جدی هم امروز و هم در کمیسیون های مختلف به آن اشاره شد جدایی یا واگذاری شرکت مخابرات براساس اصل 44 بود ؛ این که آیا این کار به درستی انجام شده یا اشکالاتی در پیش بوده است این قضاوت را به عهده متولیان این کار می گذاریم.

واعظی افزود: من امروز در جایگاهی نیستم که قضاوت کنم کار درست انجام شده باشد ولی اصولاً تفکر بنده با واسپاری و خصوصی سازی موافق است ، معتقدم اگر اصل 44 برای خصوصی سازی درست انجام بشود این به نفع کشور و در راستای شکوفایی و توسعه کشور است و اما نمایندگان مسائلی را در ارتباط با مسئله مخابرات مطرح کردند که به نظر من مطالبی که آقای نعمتی از روی دلسوزی مطرح کردند و به بخشی از آنها اشاره می کنم.

وی اضافه کرد:آقای نعمتی مطرح کردند بحث توجه به مطالبات مردم به ویژه مناطق محروم و روستایی مطالبه درستی است و این را می پذیرم که وظیفه ماست وقتی در مسئولیت قرار می گیریم فقط شهرهای بزرگ و شهرهای برخوردار را نبینیم وظیفه ما این است که به مناطق محروم کمتر توسعه یافته و مرزی و روستاها توجه  ویژه ای داشته باشیم.

واعظی اضافه کرد : عملکرد بنده در دورانی که در مخابرات بودم گواه بر این است که باجدیت و با همت آقای مرتضی نبوی که عنایت ویژه ای داشتند در آن دوران برای آن که بتوانیم به مناطق محروم و روستاها توجه کنیم و همواره ما این کار را انجام می دادیم و حتماً در برنامه من وجود دارد  که اگر در برنامه ای که تنظیم کردم به تفصیل است و این کار قطعاً خواهد شد.

وی افزود : پاسخگو بودن مخابرات هم به نمایندگان مجلس و هم به مردم مناطق مختلف جزء برنامه های من است؛ درآمد مخابرات باید هزینه نگهداری و توسعه مخابرات شود و این کار مورد توجه است.

واعظی گفت: زیر ساخت های دسترسی برای توسعه باید در اختیار دولت قرار گیرد و دولت باید اعمال حاکمیت کند و ما باید توجه ویژه ای کنیم به این مجموعه از قشر متدین روستایی که امروز به عنوان کارگزاران روستایی مطرح هستند.

وی افزود: خوشبختانه مجلس محترم در سال گذشته بودجه ای هم دیده و امیدواریم این کار را با سه وزارتخانه مأمور این کار با مخابرات به توافق برسیم.

واعظی گفت: بنای من بر این است تا مسائلی را که در ارتباط با مخابرات است  اول از طریق گفتگو حل کنم و خوشبختانه بخشی از مخابرات که خریداری شده توسط ستاد اجرایی فرمان است که در رأس این ستاد دکتر مخبر قرار دارد .

وی افزود: دکتر مخبر خود متعلق به خانواده مخابرات است و با شناخت 30 ساله ای که از ایشان دارم فردی بسیار دلسوز و به دنبال این است تا به نوعی مسائل را حل کند.

واعظی گفت: مخبر خود در ستاد اجرایی طرح برکت برای رسیدگی به مناطق محروم را ابداع کرد و دنبال می کنند و لذا ما می توانیم با کمک هم این کار را انجام دهیم.

نعمتی:برنامه‌های واعظی دارای نقاط ضعف جدی است

پیش از سخنان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری بهروز نعمتی به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : مخالفت بنده با دکتر واعظی مخالفت با همه وزرای پیشنهادی دولت نیست.

بهروز نعمتی با بیان اینکه  این مخالفت از نوع سیاسی و جنجالی که متأسفانه این روزها مطرح می شود هم نیست بلکه به عنوان عضو کمیسیون صنایع، مخالفت کارشناسی با برنامه های ایشان است ،  افزود: برنامه هایی که دکتر واعظی برای این وزارتخانه ارائه کرده اند دارای نقاط ضعف جدی است که باید مورد نقد و تجدید نظر قرار گیرد.

وی گفت: نخستین سؤال من از دکتر واعظی این است که شما یک دیپلمات شناخته شده در مجامع بین المللی و داخل کشور هستید و شناختی که  در دهه 60 از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتید با امروز متفاوت است و ما فکر می کنیم باید به گونه ای رفتار شود که تحولات اساسی و جدی که در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری ایجاد شده است آنها را مد نظر قرار دهید.

وی افزود: شما بعد از دورانی که از وزارت ارتباطات جدا شدید در دانشگاه تهران و همچنین در دانشگاه ورشو در رشته علوم سیاسی، فوق لیسانس و دکتری گرفتید یعنی از این مجموعه جدا شدید و این از جمله سؤالاتی است که باید پاسخ بدهید.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بحث بعدی که بنده در برنامه های شما ضعیف دیدم این است که اکنون مرکز پژوهش و تحقیقات وزارت ارتباطات به عنوان یک مکان پژوهشگری و  یک مجموعه پر پتانسیل و توانمند و قانونی از مجموعه وزارت ارتباطات جدا شده است؛ مجموعه ای که می تواند عصای دست شما باشد و به عنوان یک مبدأ تحول در یکی از اساسی ترین وزارتخانه های زیربنایی کشور مد نظر قرار گیرد در حالی که شما در برنامه های خود به این مسائل هیچ گونه اشاره ای نکردید.

نعمتی افزود: اگر قرار است تحولی در یکی از مجموعه های زیربنایی و زیرساختی کشور ایجاد شود قطع به یقین در مرکز پژوهش های این وزارتخانه است.

وی گفت: مطلب بعدی بحث سازمان فضایی است که مجلس شورای اسلامی به صورت قانونی به این مجموعه رأی داده است که زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری باشد و به عنوان یک مجموعه سیاست گذار باید مطرح باشد در حالی که شما در برنامه های خود به این مباحث هیچ گونه اشاره ای نکردید.

نعمتی ادامه داد: آیا یک مجموعه با این پتانسیل و ظرفیت که می تواند بخش عظیمی از برنامه های پیشنهادی شما را متحول کند  نباید در برنامه هایتان به آن توجه کنید؟

نماینده اسدآباد همدان در ادامه گفت: حتی سود آن هم باید برگردد. شما یک ریال از مردم گذشت نکردید و در برنامه های شما اشاره ای به آن نشده است.

نعمتی با اشاره به موضوع اپراتورهای تلفن همراه در کشور با بیان این که آیا به توسعه معتقد هستید یا نه؟ آیا شیوه اداره حاکمیتی است و یا ما می خواهیم تصدی امور را به عهده بگیریم؟ گفت: اگر قرار است شیوه حاکمیتی باشد قطعاً نیازمند حضور اپراتورهای دیگری هستیم البته با نظارت دولت.

وی افزود: امروز اپراتورهای تلفن همراه در کشور به شکل لجام گسیخته کارشان را انجام می دهند و هیچ گونه نظارتی بر آنها وجود ندارد اما برای ساماندهی این موضوع هیچ اشاره ای در برنامه نشده است.

نماینده اسدآباد همدان گفت: آیا شرکت مخابرات را محق واگذاری می دانید و اگر این گونه است اعلام کنید.

وی همچنین با بیان پرسش دیگری افزود: آیا سهامی که به عنوان سهام مدیریتی در اختیار شماست و سهام ممتازه می باشد در اختیار کسانی که به دنبال کاسبی هستند قرار می دهید یا از آن دفاع می کنید؟

نعمتی گفت: اگر نیاز باشد به شکل خصوصی اسم این افراد را خدمت شما ارائه خواهم داد.

وی با بیان این که بنده با برنامه های آقای واعظی مخالفم نه با کل دولت افزود: اگر جایی ایرادی وجود داشته باشد آن را بررسی و برطرف خواهیم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی نحوه سرمایه گذاری های بعدی شرکت مخابرات را از محل درآمدها، یکی از موضوعاتی برشمرد که در برنامه به آن پرداخته نشده است و اینجاست که باید شرکت مخابرات اعمال کند.

نعمتی گفت: شرکت مخابرات از محل درآمدهایی که مردم برای آنها ایجاد می کنند اقساط را پرداخت می کند اما هیچ اشاره ای در برنامه ها به این درآمدها نشده است.

وی در ادامه گفت: اگر قرار است در مخابرات کاری انجام دهد باید در روستاها به کارهای توسعه ای بپردازد نه این که از محل درآمدها این گونه هزینه کند.

نعمتی خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سهم کشور ما از فرصت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه های پیشنهادی شما چگونه ارزیابی شده است؟

نماینده اسدآباد همدان در ادامه گفت: حتی سود آن هم باید برگردد. شما یک ریال از مردم گذشت نکردید و در برنامه های شما اشاره ای به آن نشده است.

نعمتی با اشاره به موضوع اپراتورهای تلفن همراه در کشور با بیان این که آیا به توسعه معتقد هستید یا نه؟ آیا شیوه اداره حاکمیتی است و یا ما می خواهیم تصدی امور را به عهده بگیریم؟ گفت: اگر قرار است شیوه حاکمیتی باشد قطعاً نیازمند حضور اپراتورهای دیگری هستیم البته با نظارت دولت.

وی افزود: امروز اپراتورهای تلفن همراه در کشور به شکل لجام گسیخته کارشان را انجام می دهند و هیچ گونه نظارتی بر آنها وجود ندارد اما برای ساماندهی این موضوع هیچ اشاره ای در برنامه نشده است.

نماینده اسدآباد همدان گفت: آیا شرکت مخابرات را محق واگذاری می دانید و اگر این گونه است اعلام کنید.

وی همچنین با بیان پرسش دیگری افزود: آیا سهامی که به عنوان سهام مدیریتی در اختیار شماست و سهام ممتازه می باشد در اختیار کسانی که به دنبال کاسبی هستند قرار می دهید یا از آن دفاع می کنید؟

نعمتی گفت: اگر نیاز باشد به شکل خصوصی اسم این افراد را خدمت شما ارائه خواهم داد.

وی با بیان این که بنده با برنامه های آقای واعظی مخالفم نه با کل دولت افزود: اگر جایی ایرادی وجود داشته باشد آن را بررسی و برطرف خواهیم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی نحوه سرمایه گذاری های بعدی شرکت مخابرات را از محل درآمدها، یکی از موضوعاتی برشمرد که در برنامه به آن پرداخته نشده است و اینجاست که باید شرکت مخابرات اعمال کند.

نعمتی گفت: شرکت مخابرات از محل درآمدهایی که مردم برای آنها ایجاد می کنند اقساط را پرداخت می کند اما هیچ اشاره ای در برنامه ها به این درآمدها نشده است.

وی در ادامه گفت: اگر قرار است در مخابرات کاری انجام دهد باید در روستاها به کارهای توسعه ای بپردازد نه این که از محل درآمدها این گونه هزینه کند.

نعمتی خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سهم کشور ما از فرصت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه های پیشنهادی شما چگونه ارزیابی شده است؟

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه من با برنامه های آقای واعظی مشکل دارم نه با کابینه پیشنهادی گفت: با توجه به فرصت های صنعتی قوی که در این وزارتخانه وجود دارد و می توان با برنامه ریزی دقیق به اشتغال و کاهش ارزبری رسید، متاسفانه آقای واعظی برنامه ای در این زمینه ارائه نکرد.

نعمتی افزود: در بخش سرمایه گذاری ارتباطاتی به شدت آسیب دیده ایم و نتوانسته ایم حتی حداقلی را برای مردم تهیه کنیم که جنابعالی در این زمینه نیز برنامه ای نداشتید.

وی با تاکید بر اینکه کشور در شرایطی دارد که بسترهای اجتماعی و اقتصادی قابلی برای ظرفیت سازی بخش ارتباطات در آن وجود دارد و می توان با بسترسازی مناسب قدرت حاکمیت را نیز بالا برد، گفت: در اجرای ماده 88 قانون بودجه که مختص به رسیدگی به حقوق کارگزاران است، متاسفانه سال های سال حق کارگزاران روستایی خورده شد.

نعمتی افزود: این کارگزاران روستایی که هم حکم قضایی دارند و هم بارها در مقابل مجلس تجمع کرده اند نتوانسته اند هیچگاه به حقوق خود دست یابند.

وی از وزیر پیشنهادی سئوال کرد آیا در زمان شما نیز حق روستائیان از بین خواهد رفت یا خیر؟

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: بخش صنعت داخلی مخابرات و بخش تحقیقات در حال فراموشی است و در مواردی مانند صنایع مهم از جمله سوئیچ داخل شهری و بین شهری و این که مناطق ویژه الکترونیکی در برخی نقاط کشور از جمله منطقه ویژه الکترونیکی فارس باید ایجاد شود، تدبیر شما چیست؟

نعمتی افزود: راهکارهای مدیریتی شما درباره تداخل بوجود آمده با وظایف شورای عالی فضای مجازی که به نوبه خود به معضل جدی تبدیل شده است چیست؟

وی گفت:‌ در بحث اصلاح ساختار واگذاری های انجام شده که بیشتر به صورت خصولتی بوده است و من درخواستم این است که رئیس جمهور هم به این موضوع توجه کند امروز بسیاری از واگذاری های انجام شده در بخش های مختلف به ویژه در بخش مخابرات و صنایع وابسته به آن متأسفانه به صورت خصولتی است در حالی که باید به افراد حقیقی آن هم از طریق بورس اوراق بهادار واگذار می شد. این موضوع در مخابرات هم باید ساماندهی شود و برنامه شما در این باره چه خواهد بود؟

نماینده مردم اسدآباد افزود: درخصوص اپراتور سوم یعنی رایتل و مشکلات فراروی این اپراتور توضیحات خود را ارائه دهید.

نعمتی گفت: با توجه به برخی کج رفتاری ها و بد رفتاری هایی که دیروز اتفاق افتاد شرمنده مردم هستیم فکر می کنم اگر سیاست بر این است که افراد را تخریب کنیم و معنی سیاست این است که عزیزانی را که برای خدمت آمده اند زیر پای خود له کنیم نفرین و ننگ بر این سیاست.

زارعی:تخصص واعظی روابط بین‌الملل است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه های آقای واعظی را در چند محور باید بررسی کرد.

آقای زارعی با بیان اینکه دکتر واعظی حدود هفت سال یعنی از سال 58 تا 65 در مخابرات فعالیت می کرد، افزود: نکته مهم اینجاست که وی از سال 65 تا امروز یعنی 27 سال دور از رشته کارشناسی خود بوده است.

وی گفت: تخصص آقای واعظی در رابطه با صنایع مخابرات و الکترونیک به پیش از انقلاب بر می گردد، زمانی که ترانزیستورهای لامپی وجود داشت.

زارعی افزود: آقای واعظی از سال 65 تاکنون در رشته روابط بین الملل فعالیت کرده است و از حیث مبانی الکترونیک و مخابرات نیز امروزی نیست.

وی تاکید کرد به همین علت فعالیت آقای واعظی در عرصه مدیریت عالی این صنعت صلاح نیست، چرا که امروز مبانی مختلفی چون امنیت مخابراتی ، رمزنگاری مخابراتی و الکترونیکی ، مخابرات فضایی و مخابرات ماهواره ای به وجود آمده است.

زارعی با بیان اینکه از حیث تجربه کاری نیز آقای واعظی تجربه کافی در عرصه مخابرات ندارد، گفت: آشنایی با صنایع الکترونیک و مخابراتی کشور ،‌ اعتماد به نخبگان الکترونیک و مخابرات، تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک نیز از جمله عرصه هایی است که به نظر من آقای واعظی با آن ها بیگانه است و برنامه های وی هم ناقص می رسد.

نماینده مردم تهران در ادامه سخنان خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:‌ در دو صفحه آخر برنامه آقای واعظی بیشتر تحلیل شاخص های ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان داده و سیاست های کلان مطرح شده است و یکسری عناوین این برنامه را نیز گفته اند.

علی اصغر زارعی افزود: در جدولی که در برنامه قید شده از سال 2007 در برخی از شاخص ها که ایران هم در آن قید شده تفاوت های قابل توجهی با قبل مشاهده می شود یعنی اگر در شاخص توسعه آی سی تی با دنیا و منطقه بخواهیم خود را مقایسه کنیم اگر در سال 2002 ،  یک و 93 صدم بودیم در سال 2007 به دو و  94صدم رسیدیم در واقع از سال 86 که این شاخص ها اصلاح شد و ارتقاء یافت علت آن این بود که مدیران متخصصی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کردیم یا حداقل یکی از عوامل موثرش می تواند این باشد.

زارعی گفت: مگر می شود وزیری در عرصه ای تسلط و احاطه نداشته باشد مبانی را کامل بلد نباشد و کارها عمدتاً به کارشناسان واگذار شود؟ همین شاخص ها نشان می دهد مدیران عالی هر چقدر درست انتخاب شوند تأثیر آنها در اصلاح شاخص های توسعه خود را نشان خواهد داد.

وی افزود: امروز در کشور حوزه های مصرف داخلی ، تجهیزات الکترونیک و مخابرات متأسفانه بیشتر بازار مصرفی برای تولیدات کشورهای خارجی است هر زمانی که به عنوان حاکمیت  وزرای ما مدیریت کردند و تولید داخل را در این عرصه تقویت کردند هم تولید کنندگان داخلی راضی بودند و هم توانستیم در این عرصه ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کنیم.

زارعی اضافه کرد: امروز زیر ساخت های مخابراتی کشور وابسته به برخی از تجهیزات خارجی است حتی اگر زیر ساخت ها را نگوییم در برخی از تجهیزات این وابستگی را داریم که آقای واعظی حتی با بازارهای مرتبط با این عرصه ها آشنایی ندارد هر چقدر دلتان بخواهد وی به مسائل سیاسی منطقه و دنیا تسلط دارد.

وی گفت: نکته ای که نقل از وی شد در فضای مجازی هم بود که آقای واعظی به عنوان  امور خارجه متکفل مسئولیت هایی خواهد بود.

نماینده تهران در ادامه نطق خود در مجلس در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فنآوری اطلاعات گفت: ‌آقای واعظی هنگامی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شدند هم برای خودشان و هم برای جامعه متخصصان کشور تعجب داشت.

زارعی افزود: در برنامه های آقای واعظی که در دو صفحه آخر برنامه هایشان به آن پرداخته شده فقط چند جمله آن هم از آنچه که در برنامه پنجم توسعه وجود دارد مشاهده می شود، در صورتیکه در برنامه ایشان باید راهکارهای اجرایی اعلام شود که به علت آشنا نبودن ایشان به این حوزه مطرح نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث خصوصی سازی کارهایی در کشور صورت گرفته اما به موازات آن توسعه مخابرات روند نزولی داشته است، در صورتیکه مسئولیت طرح های توسعه ای با وزیر ارتباطات است که باید برای اجرایی شدن آن برنامه ای وجود داشته باشد.

زارعی ادامه داد: ارتباطات و فن آوری اطلاعات از جمله صنایعی است که درآمد زایی فراوانی دارد اما در برنامه های آقای واعظی اشاره ای به آن نشده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری نکردن در زیرساخت ها یکی از مشکلات کشور است افزود: در موضوع شبکه ملی اطلاعات که در برنامه پنجم به آن اشاره شده است و یکی ازمطالبات کشور است آقای واعظی برنامه ای ارائه نکردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: شورای عالی مجازی با توجه به اهیمت اش در کشور ایجاد شد در صورتیکه در برنامه آقای واعظی به آن پرداخته نشده است.

زارعی گفت: در مرکز ملی فضای مجازی نباید به دنبال تصدی گری باشیم، در حالیکه این شورا هم طراز شورای عالی امنیت ملی است و باید بر فضای کلان کشور از نظر اینترنت و ارتباطات نظارت داشته باشد.

وی افزود: آنطورکه شنیده شده احتمالا برخی از آقایان مخصوصا جهانگرد و ابقری به عنوان معاونان آقای واعظی برای پوشش ضعف ایشان در حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات معرفی خواهند شد که البته این کار اقدام صحیحی نمی باشد زیرا که وزیر باید خود تبحر و تخصص کافی داشته باشد.

زارعی در پایان از واعظی خواست با توجه به اینکه شخصیتی سیاسی است راجع به وقایع پس از انتخابات سال 88 مواضع اش را شفاف تر بیان کند.

حسینی:برنامه های واعظی منطبق بر برنامه پنج ساله توسعه است

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدا درباره مباحث پیش آمده روز گذشته در مجلس عذر خواهی کرد و گفت: باید دست به دست هم دهیم که دولت هر چه سریعتر تکلیفش روشن شود تا برای حل مشکلات کشور گام بردارد.

سید باقر حسینی افزود: بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات مشتمل بر زیر بخش های پست،ارتباطات، فناوری اطلاعات فضایی و صنایع مربوط است که وزارت ارتباطات به عنوان نهاد متولی این بخش وظیفه کلان سیاستگذاری، هدایت و مدیریت و نظارت آن را عهده دار است.

وی گفت: نمایندگان مجلس به نیکی می دانندکه رهبر معظم انقلاب در یک دهه گذشته تاکنون  مفهوم جدیدی را در پیشرفت و عدالت کشور مطرح کردند و موکدا به بهره گیری از ظرفیت فناوری اطلاعات که امروز فعالیت قالب زندگی را تشکیل می دهد به همگان توصیه کردند.

حسینی افزود: از طرفی رویکرد پیشرفت از الگوی منبع بنیان به الگوی دانش بنیان تغییر جهت یافته ولی شاخصه های آمادگی الکترونیکی جامع در حد مناسب نیست و ما باید جامع اطلاعاتی هوشمند و توانمند با امکانات ارتباطاتی پرسرعت برای ایجاد اشتغال مناسب و کاهش هزینه های عمومی و ملی کشور برای نیل به اهداف فرهنگی را ساماندهی کنیم.

وی گفت: آقای دکتر محمود واعظی دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی خودش را در رشته الکترونیک و مخابرات به اتمام رساندند.

این نماینده مجلس  افزود: ایشان از سال 58 در دوران محمود قندی به فعالیت های زیادی در این زمینه مشغول شدند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای واعظی پس از پیوستن به خانواده بزرگ مخابرات در سمت های مختلف تخصصی و مدیریتی مانند معاون مخابراتی، وزیر پست و تلگراف و تلفن، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال 60 تا 65 بوده است.

حسینی در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: آقای واعظی در مدت حضور مؤثرش در مخابرات کشور با عبور از چالش خروج دو هزار نفر از کارشناسان و مدیران آمریکایی و مستشاران خارجی با استفاده از کارشناسان و مدیران برجسته مخابرات و استادان دانشگاهی، توانست شورای برنامه ریزی مخابرات را تشکیل دهد.

وی، سرمایه گذاری مؤثر در آموزش و تحقیقات به ویژه برگزاری برنامه های آموزشی فوق مهندسی برای تربیت مدیران جدید در زمان تعطیلی دانشگاه ها، بازسازی مرکز تحقیقات مخابرات ایران با تعریف مأموریت های جدید، تأمین هزینه های تحقیقاتی از طریق منابع شرکت مخابرات ایران و هدایت و حمایت از صنایع تولیدی مخابرات را از دیگر عملکردهای واعظی برشمرد.

حسینی گفت: او در سخت ترین شرایط سیاسی کشور در دوران جنگ تحمیلی به ارائه سرویس و خدمات مناسب و پشتیبانی از فعالیت های مورد نیاز جنگ پرداخت و در همان دوران برنامه گذار از شبکه آنالوگ به دیجیتال تدوین شده است.

وی افزود: آقای واعظی در وزارت امور خارجه در سمت های مهمی مانند معاونت اروپا- آمریکا و معاونت اقتصادی و نیز در جایگاه معاونت بین الملل و سیاست خارجه مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت داشته است.

حسینی گفت: تجربه و شناخت بسیار خوب آقای واعظی از تحولات و رخدادهای جهانی فرصتی است تا با پرداخت به مسائل بین المللی و حضور مؤثر در مجامع و مراکز تصمیم گیری بین المللی از حقوق کشور دفاع کنیم.

وی افزود: از این فرصت می توان برای تخصیص منابع نادر و کمیاب مانند فضای فرکانسی، مدارات ماهواره ای و منابع اینترنتی استفاده کرد و امید است با تعامل بین المللی در این زمینه جایگاه کشور در این زمینه در جهان ارتقاء یابد و موجب کسب سهم بیشتری از بازارهای جهانی خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات شود.

حسینی همچنین با اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نمایندگان می دانند که وزرا باید طبق برنامه پنج ساله توسعه عمل کنند و برنامه های آنان نیز باید حتماً مبتنی بر این برنامه باشد.

وی افزود: برنامه های آقای واعظی منطبق بر برنامه پنج ساله توسعه است و نماینده مخالفی که گفت برنامه های او ضعف دارد باید این موضوع را مد نظر قرار دهد که وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نمی تواند خارج از برنامه پنج ساله عمل کند.

حسینی، توجه به ضرورت توسعه زیرساخت ها، توسعه تحقیقات و صنایع بومی، ارتقای سطح آموزشی مردم در دسترسی بیشتر و مطلوبتر آنان به فضای ارتباطات و فناوری اطلاعات را از مهمترین برنامه های واعظی برشمرد.

حسینی در ادامه سخنانش در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از محورهای مهم برنامه های وزیر پیشنهادی توسعه صنعت و تحقیقات و توسعه صنعت بر مبنای فناوری داخلی است.

وی افزود: درخصوص بومی سازی و حمایت از تولید داخلی با انجام سیاستگذاری مشخص به منظور حمایت از صنعت و تولیدات داخلی و توجه به توسعه شبکه برمبنای تجهیزات بومی و برنامه ریزی صحیح وی برای افزایش حضور بخش خصوصی در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و حمایت از تشکل های صنفی در حوزه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، دکتر واعظی برنامه های خوب و روشنی ارائه کرد.

نماینده مردم زابل در مجلس اضافه کرد: من به عنوان یک دانشگاهی می گویم که ارائه مقالات علمی و شرکت در سمینارها و نمایشگاه های تخصصی برای یک فرد کفایت می کند و میزان علاقه و توانمندی دکتر واعظی را در آن حوزه نشان می دهد.

کاتب:واعظی دو ویژگی تخصص و تجربه در الکترونیک و دیپلماسی را داراست

نماینده مردم گرمسار در موافقت با وزیر پیشنهادی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  گفت: آقای واعظی دو ویژگی تخصص و تجربه در الکترونیک و دیپلماسی با دنیا را داراست.

کاتب با بیان اینکه بیایید با خدای خود عهد ببندیم براساس حجت شرعی و واقعیت های جامعه به کابینه رای دهیم افزود: آنچه در خصوص مباحثی که در مورد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط برادر نعمتی بیان شد خوشبختانه چالشهای جدی بود که در سنوات گذشته به جهت تغییرات پی در پی مدیریتی و ساختاری اتفاق افتاد و اگر این تغییرات ساختاری و مدیریتی پی در پی اتفاق نمی افتاد امروز این وزارتخانه اینقدر مظلوم واقع نمی شد.

وی افزود: مجبورم به سوالاتی که آقای نعمتی فرمودند پاسخ دهم؛ گفتند دکتر واعظی یک دیپلمات است و شناخت ایشان بر مخابرات مربوط به دهه 60 است.

کاتب ادامه داد: امروز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از بزرگترین شاخصه اش برای اینکه بتواند به توسعه فضایی کشور دست یابد و برای حفظ و توسعه حقوق ملت از منابع فضایی مشترک بین المللی استفاده کند لازمه اش این است که وزیر انتخابی دو ویژگی داشته باشد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفت: تخصص و تجربه در بحث الکترونیک اولین ویژگی و دیپلماسی با دنیا بعنوان دومین ویژگی است که خوشبختانه امروز هر دو ویژگی را دکتر واعظی در خود دارد، در دهه اول انقلاب از پایین ترین سطح هرم تا بالاترین سطح هرم مدیریتی در وزارت مخابرات سابق مسئول بوده و فعالیت داشته است.

موافق وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: رئیس مرکز مایکروویو کشور، مدیرکل تلگراف و تلکس کشور، مدیر کل خدمات تلفن شهری، معاون مخابرات وزیر پست و تلگراف و مدیر عامل شرکت مخابرات ایران از سوابق کاری ایشان است .

کاتب گفت: 10 سال سابقه اجرایی در مجموعه وزارت مخابرات سابق، آیا برای یک شخصی که میخواهد امروز تصدی وزارت ارتباطات را داشته باشد کافی نیست، افتخار ایشان داشتن دو مدرک در  رشته الکترونیک و مخابرات و رشته روابط بین الملل است که هر دو اینها در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیاز است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت: ‌ایرادی که دوستان مخالف در بخشهای مختلف می گیرند این است که وزیر مدیریت عالی کشور را بر عهده دارد که دو ماموریت دارد؛ یک ماموریت تخصصی در داخل وزارتخانه و یک ماموریت در درون کابینه بعنوان هم گام با دولت در جهت رفع مشکلات دولت است.

کاتب افزود: امروز که کشور ما بزرگترین مشکل دیپلماسی جهانی را دارد، فردی که بیشترین تجربه دیپلماسی را داراست می تواند کمک یار دولت باشد و این می تواند نوید هم دلی و هم یاری در درون دولت باشد.

وی ادامه داد: همچنین مطرح شد که دکتر واعظی چه برنامه ای برای توسعه  ارتباطات روستایی دارد،‌ در حالیکه اگر به برنامه های ایشان دقت می شد در بخش برنامه های اجرایی وی یک سر فصل مستقل برای توسعه ارتباطات روستایی مناطق محروم از طریق روستا مطرح شده است.

کاتب گفت: این در حالی است که ما دیگر در روستا ها مشکل ارتباطات تلفن نداریم و این مشکلات حل شده است، بلکه امروزه ما به دنبال آن هستیم که به روستاها اینترنت ببریم و ارتباط مجازی را دایر کنیم و این در برنامه های دکتر واعظی به صراحت آمده است.

وی افزود: نکته دیگر که در بحث مناطق محروم می خواهم بیان کنم این است که اگر به تاریخچه توسعه روستاها توجه شود، نخستین بار در سال 1358  مجوز خط انتقال روستاها توسط مخابرات ایران در دوران تصدی دکتر واعظی از مجلس گرفته شد و در سال 1359 این کار شروع شد و این نشانه آن است که وی بحث توسعه روستایی را در ابتدای دوران خدمتش به عنوان یک ماموریت اصلی قلمداد می کرد.

کاتب گفت: امروز نزدیک به 16 دفتر مخابراتی در تمام کشور داریم که بر اساس قانون و برنامه توسعه کشور تکلیف شده است.

وی افزود: در بحث انتقال مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان فضایی ایران نیز باید بگویم این بزرگترین ظلمی بود که به وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات انجام شد و هر دوی این موارد خلاف قانون مجلس شورای اسلامی انجام شده است و هر دو تای این ها باید به وزارت ارتباطات برگردد و این حرف درستی است.

وی ادامه داد: همچنین در بحث اپراتورها مطرح شد که دکتر واعظی چه برنامه ای دارند؛ خوشبختانه اگر برنامه دکتر واعظی بررسی شود در برنامه وی توجه ویژه ای به گسترش استفاده از شبکه های اپراتوری آمده است.

سبحانی‌فر:برنامه‌ریزی واعظی حول محور سند چشم‌انداز و برنامه توسعه ارائه شده است

سبحانی فر نماینده سبزوار به  موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از وزارتخانه های زیر بنایی و زیر ساختی است و خدمات دهی آن در بخش های مختلف جامعه بی نظیر است.

سبحانی فر افزود: افراد مختلف اعم از بازاری ، تجار ، کسبه ، کشاورز ، زنان خانه دار ، کودکان ، پیر و جوان از خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده می کنند.

وی با بیان این که هم اکنون بیش از 30 درصد از جمعیت کشور از اینترنت استفاده می کنند و تلفن همراه نیز در نقاط مختلف کشور در دسترس افراد قرار دارد گفت: فردی باید  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد که آشنایی کافی و وافی با تکنولوژی و صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشد.

سبحانی فر افزود: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید از اعضای این وزارتخانه باشد و همچنین ساختار سازمانی و نیروی انسانی این وزارتخانه را به خوبی بشناسد و از ظرفیت های آن استفاده کند.

وی گفت: آقای دکتر واعظی از نیروهای متخصص ، متدین ، موثر و پرتلاش در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است.

سبحانی فر افزود: همچنین آقای واعظی از پیشتازان بازسازی و پیشرفت مخابرات ایران از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است.

وی گفت: در شرایطی که برنامه ریزی و مدیریت مخابرات ازجانب کارشناسان آمریکایی و کشورهای غربی اداره می شد ، آقای واعظی به بخش مخابرات وارد شد.

وی اضافه کرد: آقای واعظی با تخصص و تحصیل در رشته های برق ، الکترونیک ، مخابرات و همچنین بکارگیری و تربیت نیروهای متدین و متخصص داخلی دوره جدیدی در مخابرات را آغاز کرد.

سبحانی فر با بیان این که وی توسعه زیر ساخت ها و ارائه خدمات مخابراتی به تمام نقاط کشور را آغاز کرد ، افزود: همچنین وی در دوران جنگ تحمیلی، مدیریت پر تلاشی در مناطق جنگی داشت تا بتواند رسالت حیاتی و نیازهای ارتباطی در مناطق جنگی را به خوبی انجام دهد.

وی گفت: تعداد بسیاری از همکاران مومن و متخصص آقای واعظی در دوران جنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت و یا جانبازی نائل شدند.

نماینده سبزوار در ادامه سخنان خود در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن مجلس گفت  : از اقدامات دیگر آقای واعظی توجه به محرومیت زدایی در آن مقطع و توسعه روستاها و گسترش صنایع داخلی ارتباطی است که توانست نیاز به سوییچ های شهری و بین شهری را به صورت متوازن در سراسر کشور توسعه دهد .

سبحانی فر افزود : آقای واعظی تحول اساسی در شیوه نگرش به بخش تولید و توسعه سوییچ و انتقال تکنولوژی انالوگ به دیجیتال ایجاد کردو تحول شایسته و شتابان به این بخش داد و موجب ارائه خدمات ارتباطی وسیع به همه احاد مردم و سازمان ها شد .

سبحانی فر با بیان اینکه در این بخش از سخنانم باید به برخی از سوالات مخالفین که می گویند آقای واعظی تخصص و تحصیلاتش در زمانی بوده که ما main frame  داشته ایم ، بله شما در ان زمان main frame داشتید  و آقای واعظی طراحی دیجیتال را در ان مقطع داشتند؛ عزیران استان فارس می دانند صنایع الکترونیکی شیراز itmcو  iti در زمانی وی طراحی و انجا بنیانگذاری شد که بیش از 5 هزار نفر در ان اشتغال داشتند.

موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود : می گویند در این هشت سال رشد داشتیم ، من در دو ماه گذشته با اعضای کمیسیون صنایع از این صنایع مخابراتی در شیراز  بازدید کردم، شرکت صنایع مخابراتی که 3 هزار نفر تا قبل از 84 در آنجا اشتغال داشتند امروز 500 نفر مشغولند و این افراد صندوق صدقات تولید می کنند که حقیقتا جای تاسف است ، توسط آقای واعظی ان زمان بحث دیجیتال طراحی شد و سوییچ ها در این دو   شرکت تولید می شد و امروز این دو شرکت تعطیل شده است .

نماینده مردم سبزوار در ادامه گفت: در این راستا با شناخت عمیقی که آقای دکتر روحانی از وی (آقای واعظی) با تلفیق تحصیلات و تخصص و شناخت وی از روابط بین الملل برای این مسئولیت مهم و حیاتی کشور دارد و آقای واعظی را برای این مسئولیت به مجلس معرفی کرده است، تشکر و قدردانی می کنیم.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: من نکات مهمی از برنامه آقای واعظی را به لحاظ ضیق وقت عرض می کنم و به پاسخ سئوالات مخالفان می پردازم.

وی اضافه کرد:آقای دکتر واعظی شناخت کافی در این بخش دارد و به خوبی کاستی ها و چالش ها و راه حل ها را در برنامه خود پیش بینی کرده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: برنامه ریزی آقای واعظی حول محور سند چشم انداز و برنامه توسعه ارائه شده است.

وی افزود: ایجاد شبکه ملی اطلاعات در صدر برنامه های وی آمده است که به خوبی به این موضوع پرداخته است.

سبحانی فر بر ضرورت ایجاد شبکه ملی اطلاعات برای استفاده از مراکز داده امن اطلاعات داخلی کشور اشاره و اضافه کرد: این شبکه باید تا پایان سال گذشته انجام می شد و این امر مهم معطل مانده یا حداقل بخشی از آن اجرا شده است.

نماینده مردم سبزوار گفت: توجه به پهنای باند و در دسترس قرار دادن اینترنت پر سرعت با استفاده از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی با نظارت و کنترل حاکمیت در این برنامه آورده شده است.

وی افزود: ارائه خدمات اینترنت به فضای کسب و کار و خانوارها و دستگاه هایی اجرایی کشور و تکمیل چرخه دولت الکترونیک، توسعه و سرمایه گذاری در بخش زیر ساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توان مشارکت بخش خصوصی و فروش اوراق مشارکت از دیگر رئوس برنامه های آقای واعظی است.

وی افزود: اعتباری که در اختیار این وزارتخانه گذاشتیم کافی نیست و باید بخش خصوصی باید در این عرصه سرمایه گذاری کند.

سبحانی فر اضافه کرد: ما در گذشته بخش خصوصی را وارد نکردیم اما آقای واعظی به صراحت در برنامه وارد کرده است.

وی گفت: توجه به ارائه خدمات پستی پایه و یو اس او ها و گسترش خدمات پست بانک در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته مورد توجه وی است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: در بسیاری از شهرهای کوچک هم اکنون بانک نداریم، بانک مرکزی کد نمی دهد و پست بانک به عنوان خدمات پایه در این شهرها باید این خدمات را ارائه دهد و مردم از این خدمات دهی بهره مند شوند که در برنامه وی بر این موضوعات تاکید شده است.

وی به دیگر شاخص های برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره و اضافه کرد: توجه به حقوق ملی و مطالبات مردم در برابر اپراتورها که پاسخ ندادن به مطالبات موجب نارضایتی مردم شده است که اعمال قانون و ارائه پیشنهادهای قانونی و اصلاح ساختار و نظارت در برنامه وزیر پیشنهادی پیش بینی شده است.

نماینده مردم سبزوار گفت: برای رفاه حال شهروندان در این برنامه توجه ویژه به ارائه خدمات الکترونیکی شده است مبتنی بر پروتکل اینترنتی همچون بانکداری الکترونیک، دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک و سلامت الکترونیک همراه با خدمات نوین پستی آمده است.

نماینده مردم سبزوار گفت: حضور مؤثر و فعال در مجامع منطقه ای و بین المللی در حوزه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، پست و فضایی برای حفظ و توسعه حقوق و منافع ملی از جمله فعالیت های این حوزه است.

سبحانی فر افزود: در چند ماه گذشته، سازمان wsis جلسه ای گذاشته بود که حضور کمرنگ عزیزان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات جای تأسف بود.

وی با بیان اینکه این حوزه باید در مجامع بین المللی ارتقاء یابد، گفت: حفظ حقوق استفاده کنندگان از خدمات فناوری اطلاعات در برنامه، ارتقاء تدوین و تنظیم نظام نامه حاکم بر فضای کسب و کار ارائه دهندگان خدمات و تبیین روابط بین ارائه دهندگان خدمات و مردم به صراحت آمده است.

سبحانی فر افزود: توجه به رسیدن به سهم دو درصد تولید ناخالص داخلی در برنامه که امروز در حد صفر هستیم، ضروری است.

وی گفت: رسیدن به این میزان در برنامه وزیر پیشنهادی، از طریق توسعه صنعت و تحقیقات مؤثر دانسته شده است.

سبحانی فر افزود: در همین راستا به تحقیق و توسعه داخلی و توسعه فناوری و صنایع پیشرفته در داخل کشور با بکارگیری توانمندی های داخلی که می تواند سهم قابل توجهی از واردات اقلام صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات تولید کند، توجه شده است.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی ، حمایت از تولید ملی و بنگاه های بخش خصوصی مبتنی بر تحقیقات و نوآوری بومی، شرکت های دانش بنیان و تقویت فناوری اطلاعات برای تأمین نیازهای ملی و صادرات خدمات فنی و مهندسی، نرم افزار و تجهیزات و در راستای مقابله و کاستن از اثرات تحریمی توجه شده است.

سبحانی فر افزود: همچنین کسب سهم قابل توجه از بازار ترانزیت داده و محصولات، با ایجاد هاب مخابراتی و پستی منطقه از دیگر اقدامات وی عنوان شده است.

وی گفت: ما موقعیت بسیار استراتژیکی در منطقه داریم، اما متأسفانه از این موقعیت استفاده نکرده ایم.

سبحانی فر افزود: کشورهای همسایه به سراغ ما آمده اند و می گویند که شما هاب منطقه شوید، اما متأسفانه به لحاظ اینکه مشارکت بخش خصوصی را نداشته ایم و اعتبار لازم را تخصیص نداده ایم و برنامه ریزی درستی نشده است، در حال از دست دادن این فرصت هستیم.

وی درباره مخالفت با مرکز تحقیقات که آقای نعمتی مخالف نخست آن بود، گفت: مرکز تحقیقات از طریق مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و مصوبه قبل از انقلاب دارد و بعد نیز شورای انقلاب آن را تصویب کرده است.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بعد از آن نیز در همان مصوبه مقرر شد، انتزاع آن باید از طریق مجلس شورای اسلامی انجام شود.

سبحانی فر گفت: در مصوبه اخیر نیز تصویب شد که برگردد و سازمان فضایی نیز همین گونه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
۰
۰
خداراشكر ازمیان243 كشور ما از آخر اول شدیم وكشور ما نمونه شد خودش افتخاری است!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها