با ورود نوزاد به کانون گرم خانواده، زندگی زن و شوهر وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. آن‌ها از این به بعد فقط همسر یکدیگر نیستند؛ بلکه در برابر فرزندشان به عنوان پدر و مادر نیز وظایفی دارند. خانواده‌هایی که فرزند پسر دارند،‌گاه درباره تربیت کودکشان نگرانی‌هایی دارند که ما در این مطلب شما را با توصیه‌های تربیتی در این باره آشنا می‌کنیم.
کد خبر: ۵۸۶۵۰۴

 

 
 
۱ - به او کمک کنید تا احساساتش را بروز دهد
 
 مامان‌ها معمولا بیشتر با دخترانشان صحبت می‌کنند. در نتیجه، به طورکلی پسر‌ها دیر‌تر صحبت کردن را یاد می‌گیرند و قدرت کلامی پایین تری از دختر‌ها دارند. 
آن‌ها دوست دارند که احساسات را در دل خود نگه دارند. درمواقع ناراحتی، دختر بچه‌ها گریه می‌کنند و پسر‌ها دعوا و کتک کاری را انتخاب می‌کنند. باید او را از سنین خیلی پایین تشویق کرد که درمورد هیجانات درونی صحبت کند، از سکوت و خاموشی بیرون بیاید و عکس العملش را با سخن گفتن نشان دهد. 
 
۲ - بیش از حد از او انتقاد نکنید
 
 پسر کوچولوی شما دربرابر انتقاد‌ها بسیار حساس است؛ خصوصا در مورد مسائلی که به رفتارش مربوط می‌شود. کارهای نادرست و بد را به او خاطر نشان نمایید اما افراطی رفتار نکنید. به عنوان مثال در تربیت او ازگفتن جملاتی مانند «خواهر کوچولوی تو هیچ وقت از این کار‌ها نمی‌کند! تو مامان را کلافه و خجالت زده می‌کنی...» بپرهیزید. 
 
۳ - زبان مناسب را انتخاب کنید
 
 «مردان مریخی، زنان ونوسی» شاید همه ما این عبارت را شنیده‌ایم و حتما گوینده آن دلیل روشنی برای این ادعا دارد. در اصول تربیتی مسلما شیوه رفتاری با هر جنس متفاوت است. وقتی با پسر‌ها صحبت می‌کنید، جملات واضح، روشن، منطقی و به دور از هر توضیح اضافی وحاشیه را انتخاب کنید. 
 
۴ - نیمه دیگرشخصیت او را نیز درنظر بگیرید
 
 به او بیاموزید که در لباس پوشیدن مرتب باشد و رنگ‌ها را با هم ست کند، به آرایش مو‌هایش برسد، مراقب سلامت و ظاهر خود باشد... این‌ها مسائلی است که شاید همه پدران به آن توجه نداشته باشند. چنین شرایطی برای او بسیار مفید است؛ چرا که او بعدا مردی خواهد شد و به این ترتیب می‌تواند نظر دیگران را به خود جلب کند. از اینکه احساس «زنانه» پیدا کند نترسید. احساس مرد بودن از والد هم جنس خودش به او منتقل می‌شود. 
 
۵ - محدودیت وضع کنید
 
 از آنجا که مادر جذابیت وشیفتگی بیشتری برای پسرش دارد و به علاوه اینکه نمی‌تواند خیلی با او صمیمی باشد، برقراری ارتباط این دو، پیچیدگی‌های خاصی دارد. اما به هر حال، اعمال برخی محدودیت‌ها لازم و غیر قابل اجتناب است. 
 
۶ - همه کار‌هایش را انجام ندهید
 
 دلیلی ندارد که زیپ شلوار و دکمه‌هایش را ببندید، در حالی که خودش می‌خواهد این کار را انجام دهد. او را ترغیب کنید که خودش لباس‌هایش را بپوشد، دوش بگیرد و به کارهای شخصی‌اش برسد. بپذیرید که روزی ازشما دور خواهد شد. نکته تربیتی مهم دیگر این است که احساس نیازی که به شما دارد را بیش از حد تقویت نکنید. 
 
۷ - یک نمونه «اجتماعی» برای او باشید
 
امروزه مادر علاوه بر جایگاه مهم خود می‌تواند مدلی برای شناخت هویت اجتماعی فرزندش باشد. او می‌تواند پسرش را به سمت اهدافش سوق دهد. بسیار رایج است که پسر بچه‌ها می‌گویند «می‌خواهم درآینده شغل مادرم را داشته باشم!»
 
>> قانون آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها