سینماگران معتقدند اولویت معاون سینمایی آینده از میان بردن جو بی‌اعتمادی میان سینماگران است

نگرانی شمقدری از «ارائه اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور»

ضیافت افطار سازمان سینمایی با حضور جواد شمقدری و همراهی مدیران سینمایی‌اش همچون مهدی عظیمی میرآبادی، سیداحمد میرعلایی، جلیل عرفان‌منش، سعید رجبی‌فروتن، شفیع آقامحمدیان، هاشم میرزاخانی و عباس اسداللهی دوشنبه شب در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد و رئیس سازمان سینمایی با دفاع از عملکرد دوران مدیریت خود و مجموعه اش گفت: در دیداری که با آقای روحانی داشتم به دوستان ایشان تأکید کردم که مبادا در مورد شورای عالی و سازمان سینمایی به شما اطلاعات غلط بدهند.
کد خبر: ۵۸۶۲۱۵

به گزارش جام‌جم، شمقدری تشکیل سازمان سینمایی را اتفاقی بسیار مبارک و مثبت دانست و گفت: در دیداری که با آقای روحانی داشتم به دوستان ایشان تاکید کردم که شورای عالی سینما تاثیرات بسیار خوبی دارد و حتی سال گذشته که بسیاری از مراکز بودجه‌شان کاهش پیدا کرد به برکت شورای عالی سینما توانستیم 50 درصد از بودجه مصوب خود را دریافت کنیم.

یکی از مهم‌ترین سخنان شمقدری در مراسم مذکور به دفاع او از فیلم‌های سال گذشته جشنواره فیلم فجر بخصوص آثار تولید شده در بخش دولتی اختصاص داشت، به طوری که کیفیت برگزاری آن را در حد جشنواره‌هایی چون کن و برلین دانست. وی دراین ارتباط گفت: بهترین جوایز جشنواره سال گذشته فیلم فجر را فیلم‌هایی دریافت کردند که تحت مدیریت و حمایت فارابی و مرکز سینمای تجربی ساخته شده بود.

اظهارات شمقدری با واکنش کارشناسان و صاحب‌نظران سینما مواجه شده است؛ به طوری که بسیاری دوران معاونت سینمایی او در ارشاد و ریاست سازمان سینمایی را دوره چندان موفقی ارزیابی نمی‌کنند.

رجوع به واقعیت و چند پرسش

علیرضا داوود نژاد، کارگردان سینما درخصوص اظهارات شمقدری به جام‌جم گفت: این‌که عده‌ای این سو بایستند و بگویند این مدیریت خیلی بد بوده و عده‌ای دیگر از آن دفاع کنند، شبیه بگومگوهای کودکانه سر کوچه است. باید با مراجعه به واقعیت و آنچه در عمل اتفاق افتاده، ارزیابی کارشناسی و علمی کرد. با ادعا نه چیزی نفی و نه چیزی اثبات می‌شود. بهتر است به جای مدح و ذم به واقعیت مراجعه کنیم و از خود بپرسیم که در این سال‌ها سرمایه در سینما چقدر دارای امنیت بوده؟ ظرفیت‌های نمایشی چقدر افزایش پیدا کرده؟ بازار قانونمند کالاهای فرهنگی چقدر در این سالیان تقویت شده؟

کارگردان «کلاس هنرپیشگی» درباره دفاع شمقدری از آثار بخش دولتی نیز توضیح داد: آثاری که با سرمایه‌های دولتی تامین و تهیه شده چقدر بیانگر معضلات و نقاط کور و مسائل جامعه بوده و اصلا چقدر از سوی مردم استقبال شده است؟ به‌هرحال پاسخ این پرسش‌ها می‌تواند بیانگر وضعی باشد که در این سال‌ها برای سینما پیش آمده است.

از میان بردن جو بی‌اعتمادی

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما نیز درخصوص صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی گفت: یکی از اقدام‌های آقای شمقدری که نتایج بدی داشت تضعیف بخش خصوصی سینما بود؛ در حالی که اصل سینما و فرهنگ متکی به بخش خصوصی است.

موسوی گفت: آقای شمقدری ناخواسته ضربه‌های سنگینی به بخش خصوصی و بدنه سینما وارد کرد و حالا باید در دوره جدید به فکر احیای بخش‌هایی باشیم که در این سال‌ها در سینما متضرر شدند.

این تهیه‌کننده بخش خصوصی درباره اظهار نگرانی شمقدری از ارائه اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور درخصوص شورای عالی سینما نیز توضیح داد: به نظر من شورای عالی سینما کار چندان مثبتی انجام نداد و مهم‌ترین مطلب این‌ است که شورای عالی واقعی نبود، چون باید ابتدا مورد تصویب مجلس قرار بگیرد. اما بحث اصلی دیگر اینجاست که شورای عالی سینما برنامه ریزی مناسبی نداشت.

تهیه‌کننده سینما در پایان گفت: اکنون نوعی جو بی‌اعتمادی میان هنرمندان دیده می‌شود که معاون سینمایی آینده باید با اتخاذ برنامه‌هایی کوتاه‌مدت و میان‌مدت نسبت به جلب اعتماد هنرمندان اقدام کند.

جدی گرفتن شورای عالی سینما

با وجود این صحبت‌ها، احمد نجفی و از بازیگران شناخته شده کشورمان معتقد است؛ رئیس‌جمهور اگر می‌خواهد به سینما کمک کند، باید شورای عالی سینما را جدی بگیرد.

وی افزود: کارهای بزرگی در شورای عالی سینما انجام شده که به نظر من اگر اجرا شود، خیلی از مسائل ما در سینما حل خواهد شد. من نمی‌خواهم از دولت قبلی دفاع کنم، اما وقتی آقای احمدی‌نژاد درباره مسائل مربوط به سینما از ساعت 20 تا 24 بدون خوردن یک شیرینی جلسه می‌گذارد، یعنی مساله سینما و شورای عالی سینما مهم است.

این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: شورای عالی سینما یک سازمان قانونی است و تمام کارها و اسناد و مدارک آن موجود است. حقوق، مسائل صنفی، نوع کمیت و کیفیت حمایت طی دو سال در شورای عالی سینما مورد بحث قرار گرفته است. چند مورد از آنها اجرا شده که امیدوارم آنها را حمایت کنند و مواردی را که اجرا نشده اجرا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها