روحانی در مجلس شورای اسلامی خطاب به غرب:

با زبان تکریم با ایران سخن بگویید نه با زبان تحریم

روزنامه انگلیسی گاردین:

تصور تسلیم ایران با تحریم‌ها بدترین قضاوت است

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: یک جریان فکری‌ در محافل تصمیم‌ساز آمریکا و اروپا وجود دارد که تصور می‌کند اگر تحریم‌ها تشدید شود، ایران تسلیم می‌شود و از این بدتر نمی‌توان قضاوت کرد. جنبش گسترده ضدتحریم در ایران شکل گرفته است. این جنبش شامل اصلاح‌طلب‌ها و محافظه‌کاران است و روحانی در تلاش برای لغو تحریم‌ از جانب همه در ایران حرف می‌زند.
کد خبر: ۵۸۵۸۹۱
تصور تسلیم ایران با تحریم‌ها بدترین قضاوت است

این روزنامه افزود: مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید در ایران فرصتی برای ارسال پیام است و حسن روحانی این فرصت را از دست نداد. او در سخنرانی تحلیف به آمریکا گفت که اگر پاسخ مناسب ایران را می‌خواهد نباید با زبان تحریم حرف بزند.

 این روزنامه انگلیسی در سرمقاله روز دوشنبه با اشاره به تاکید روحانی بر این که دولت وی دولت تدبیر و امید است، به دعوت از شخصیت‌های برجسته خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف اشاره کرد و افزود: باعث تاسف است که از اروپا فقط خاویر سولانا این دعوت را پذیرفت.

گاردین هم‌چنین نوشت: روحانی اصلاح‌طلب نیست. او یک فرد میانه‌رو است که ارتباط خود را با مراکز قدرت در حال رقابت در ایران حفظ کرده است.

این روزنامه افزود که در حالی که روحانی در رقابت‌های انتخاباتی خود از زبان اصلاح‌طلب‌ها استفاده کرد، اما به صراحت وفاداریش به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران را نیز اعلام کرد.

گاردین انتخاب محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه را گامی در مسیر صحیح توسط روحانی دانست و به حضور ظریف در سازمان ملل به عنوان نماینده ایران و نیز حضورش «در مذاکرات دوجانبه سری با آمریکا» و آن چه علاقه دیپلمات‌های آمریکایی به او خواند، اشاره کرد.

این روزنامه افزود: این که روحانی موفق می شود یا خیر فقط به مراکز قدرت در حال رقابت در ایران بستگی ندارد. یک جریان فکری‌ در محافل تصمیم‌ساز آمریکا و اروپا وجود دارد که تصور می‌کند ظهور روحانی به عنوان یک میانه‌رو را محصول فشار و تحریم‌های بین‌المللی می‌داند و (تصور می‌کند) اگر تحریم‌ها تشدید شود، همان طور که مجلس نمایندگان آمریکا هم تلاش کرد این کار را انجام دهد، ایران تسلیم می‌شود و به این ترتیب این فرضیه پیش می‌رود. از این بدتر نمی‌توان قضاوت کرد. جنبش گسترده ضدتحریم در ایران شکل گرفته است. این جنبش شامل اصلاح‌طلب‌ها و محافظه‌کاران است و روحانی در تلاش برای لغو تحریم‌ از جانب همه در ایران حرف می‌زند.

در این سرمقاله با ذکر این که فقط مشاهده حرکت ایران در جهت حل مساله غنی‌سازی برای لغو تحریم کافی نیست، آمده است که لغو تحریم‌ها نیازمند اراده سیاسی و صرف هزینه سیاسی است.

گاردین با اشاره به واکنش کاخ سفید به سخنان روحانی در مراسم تحلیف این واکنش را خوب توصیف کرد و افزود: اما باراک اوباما باید بر جنگ طلبی کنگره غلبه کند. اگرچه کاخ سفید علاقه‌ای به طرح قانونی مجلس نمایندگان نداشت، اما برای اصلاح آن وقتی صرف نکرد.

در ادامه این سرمقاله با اشاره به پذیرش تعلیق غنی‌سازی در دوران مذاکرات تیم روحانی نوشت که این اتفاق «نتوانست اقدام متقابل دولت بوش را به دنبال خود داشته باشد و امروز تعلیق کامل دیگر مطرح نیست» و افزود که «درسی که اوباما باید بگیرد این است که برای بار دوم زیر پای روحانی را خالی نکند.»

در انتهای این سرمقاله با اشاره به شرایط خاورمیانه آمده است که « اگر قرار است معامله‌ای با ایران صورت گیرد، باید از این فرصت استفاده شود.»(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
United States
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
۰
۰
هزینه تحریمها را مردم پرداخت می كنند نه آقایان و آقازادگان

نیازمندی ها