کد خبر: ۵۸۴۱۷۱
حسن اکلیلی، بازیگر مجموعه هشت بهشت: تولیدات استانی به بودجه مناسب نیاز دارد

حسن اکلیلی متولد سال ۱۳۳۲ در اصفهان است. وی تاکنون در فیلم، سریال و تئاترهای زیادی بازی کرده و در مقام کارگردانی و تهیه‌کنندگی آثار متعددی را ساخته است. وی اکنون سریال هشت بهشت را از شبکه شما در حال پخش دارد. جمشید و ایرج دو برادر هستند که خانه‌ای قدیمی را به ارث برده‌اند. ایرج سهم‌الارث جمشید را پرداخته و خانه را تبدیل به هتل کرده است. مسافرانی از قومیت‌های مختلف ایرانی به عنوان مسافر به این هتل می‌آیند و ماجراهایی را رقم می‌زنند. با اکلیلی به مناسبت حضورش در سریال هشت بهشت گپ کوتاهی انجام دادیم.

از ویژگی‌های مجموعه هشت بهشت استفاده از بازیگران با لهجه‌های گوناگون است. استفاده از بازیگران فارس، بلوچ، آذری و اصفهانی را در این مجموعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استفاده از بازیگران بومی استان‌های مختلف و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بومی مانند لهجه و آداب و سنن ایده خوبی بود. بازیگران شناخته شده و همچنین تازه کاری در این مجموعه بازی می‌کنند که هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. به نظرم بازی‌ها عموما روان و خوب است. بازیگران تلاش کردند که متناسب با حس و حال صحنه و ضرباهنگ دیالوگ‌ها بازی کنند. مهم این است که بیننده شخصیت‌ها را بپذیرد و با آنها ارتباط برقرار کند.

بسیاری از هنرمندان شهرستانی برای ادامه فعالیت حرفه‌ای‌شان به تهران سفر می‌کنند، اما شما هر چند در کارنامه هنری‌تان کارهای زیادی دارید، اما همچنان در اصفهان مانده‌اید و به تهران نیامد‌ه‌اید. هیچ‌وقت وسوسه نشدید به تهران بیایید؟

من 20 سال است در حوزه تلویزیون فعالیت دارم و در چند مسابقه تلویزیونی هم به عنوان مجری حضور داشته‌ام. رشته اصلی من تئاتر است و حدود 40 سال است که این رشته را دنبال می‌کنم.

البته بارها پیشنهاد شده که به تهران بیایم و در سینما و تلویزیون فعالیت کنم، اما من نپذیرفتم چون احساس کردم شهر خودم به من نیاز دارد. من زندگی در اصفهان را دوست دارم و در این شهر یکسری کارهای عام‌المنفعه و مردمی هم انجام می‌دهم.

نظر شما درباره تولید مجموعه‌های نمایشی در شهرستان‌ها چیست؟

این بسیار خوب است که در شهرستان‌ها آثاری با بودجه کم تولید می‌شود که برخی آنها از شبکه‌های سراسری هم به نمایش در می‌آیند. اگر سرانه فرهنگی هر استانی به خودش تعلق گیرد، قطعا کارهای خوبی در شبکه‌های استانی تولید می‌شود. این را هم در نظر بگیرید ما در شبکه‌های استانی شاید با 10 درصد بودجه آثاری که در تهران ساخته می‌شود کار را تولید کنیم. اگر بودجه تولیدات استانی افزایش یابد، قطعا کارهای باارزش‌تری در مراکز استان تولید خواهد شد.

به نظرتان پخش آثار شبکه‌های استانی از شبکه‌های سراسری تلویزیون تا چه اندازه می‌تواند در معرفی و شناسایی فرهنگ‌های مختلف کشورمان موثر باشد؟

پخش تولیدات مراکز استان از شبکه‌های سراسری اقدام ارزشمندی است. ما همه ایرانی هستیم که زیر یک پرچم واحد زندگی می‌کنیم، اما هرکدام تاریخ و تاریخچه خاص خودمان را داریم. وقتی این فرهنگ به نمایش گذاشته شود و نقاط مشترک آنها یافت شود، زندگی ایرانی شکل می‌گیرد. ناگفته نماند استفاده از همه فرهنگ‌ها در آثار تلویزیونی باعث ایجاد وحدت در میان مردم می‌شود.

هنرمندان و برنامه‌سازان اصفهانی در مقطعی آثار طنز خوب و جذابی تولید می‌کردند، اما مدتی است که در این زمینه کم‌کار شده‌اند، دلیل خاصی دارد که در این حوزه برنامه‌سازی نمی‌کنید؟

مردم امروز بیش از هر زمان دیگری به خنده نیاز دارند. متاسفانه اکنون امکان برنامه‌سازی مناسب نیست، ما طرح‌های مختلف و متعددی داریم، اما منتظریم تا موقعیت خوبی به وجود بیاید تا بتوانیم اثری قابل قبول را برای مخاطبان تهیه و تولید کنیم.

در آینده چه کارهایی از شما خواهیم دید؟

اکنون مجموعه تماشاخانه را که به صورت تله‌تئاتر است برای تلویزیون تولید می‌کنم که قرار است از یکی از شبکه‌های سراسری پخش شود. در تله‌فیلم 21 مسأله اساسی که پسرم آن را کارگردانی کرده، نقشی را بازی کرده‌ام که بزودی پخش خواهد شد. قرار است در مجموعه همسایه‌ها به کارگردانی اکبر خواجویی هم بازی کنم که در مرحله پیش‌تولید است.

فرشید شکیبا / گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نیكی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
۰
۰
لطفانام بازیگر نقش گرشا رابنویسید

نیازمندی ها