سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: اولین بار است که طبق امور مرسوم در سراسر جهان از مقامات همه کشورها بجز آمریکا و رژیم صهیونیستی برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر روحانی دعوت کرده‌ایم.
کد خبر: ۵۸۲۲۵۳

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ سیدعباس عراقچی که در نشست هفتگی‌اش با نمایندگان رسانه‌ها سخن می‌گفت، تصریح کرد: البته دعوت ما به صورت عام صورت گرفته ولی معمولا کشورهای همسایه، منطقه و آنها که دوستی نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند، شرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای تحلیف بخصوص از جانب کشورهای منطقه صورت گرفته که در حال جمع‌بندی هستیم و بزودی اسامی کشورهای شرکت‌کننده را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه با تأکید بر این‌که در دعوت از کشورهای اروپایی استثنایی قائل نشده‌ایم، گفت: قطعا در این مراسم که سیزدهم مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود هیأت‌هایی در سطوح بالا شرکت خواهند کرد.

مذاکرات هسته‌ای می‌تواند از طریق وزارت خارجه دنبال شود

عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال توافق جدید ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: هیچ توافق جدیدی صورت نگرفته و مذاکرات در چارچوب همکاری جدیدی که شروع شده بود نیز به سرانجام نرسیده است.وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در قالب تعهدات بین‌المللی و ان‌.پی.‌تی آماده همکاری بوده است و فراتر از آن را قبول ندارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه با رد انتقال پرونده هسته‌ای از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت امورخارجه گفت: تاکنون در این باره هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است البته رئیس‌جمهور منتخب این اختیار را دارد که پیگیری پرونده را به هر نهادی واگذار کند، اما همواره تصمیم‌گیری درباره این پرونده و پرونده‌های دیگر مهم و امنیتی در شورای عالی امنیت ملی خواهد بود؛ اگر چه مذاکرات می‌تواند از طریق دبیرخانه یا وزارت امورخارجه پیگیری شود.

وی درباره تغییر جهتگیری حماس و نزدیکی بیشتر این جنبش به ایران پس از اتفاقات اخیر در ترکیه، مصر و تغییر زمامدار قطر گفت: طی دو سال گذشته موضوع سوریه و فتنه‌ای که در آن کشور شروع شده برخی دوستان ما را در تشخیص مرزهای دقیق دوستی و دشمنی دچار اشتباه کرد و آنها را از توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا منحرف ساخت که تحولات چند هفته اخیر موجب شد ذهن‌ها بازتر شود.سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با حماس همواره روابط خوبی بوده و ما این جنبش را به عنوان عنصر خوبی در مقابله با صهیونیست‌ها به رسمیت شناختیم. با وجود همه این تحولات روابط دوستانه ادامه داشته است؛ گر چه برخی مسائل ممکن است بعضا سوء‌تفاهماتی ایجاد کند، اما این مسائل در حال رفع شدن است و علایق دو طرف برای حفظ ارتباط مستحکم‌تر شده است.

اقدام کنگره آمریکا می‌تواند گامی در جهت کاهش تنش‌ها باشد

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر تاخیر در تصویب لایحه تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این اقدام می‌تواند به کاهش تنش‌ها و شروع فضای جدید کمک کند. سیدعباس عراقچی با اشاره به این‌که ملاک ما گفتار و سخنان زیبا نیست بلکه تغییر در رویکرد و رفتار باید مدنظر باشد، اضافه کرد: مردم آمریکا طی سال‌های متمادی گذشته، هزینه سیاست مخرب دولت و گرایش‌های تندرو کنگره این کشور را بارها پرداخته‌اند که امیدواریم این کار با اقدامی عملی همراه باشد.

تبریک به ملکه انگلیس

خبرنگاری نیز در این جلسه درباره تولد نوه ولیعهد انگلیس و ارتباط آن با برقراری مجدد روابط تهران ـ لندن پرسید که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: من این موضوع را خدمت ملکه و ولیعهد انگلیس تبریک عرض می‌کنم، وی سومین فردی است که در فهرست رسیدن به سلطنت انگلیس قرار دارد، با این حال روابط ایران و انگلیس بسیار پیچیده‌تر از آن است که چنین موضوعی بتواند در برقراری ارتباط میان دو کشور ایفای نقش کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ضرب و شتم یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حین اجرای مراسم عمره به دست یکی از ماموران امنیتی سعودی، آن را کاری غیرقابل قبول دانست و گفت: ما عربستان را مسئول حفظ امنیت همه زوار ایرانی می‌دانیم که باید به این موضوع هم هرچه سریع‌تر رسیدگی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها