معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛

کمبود 63 قلم دارو در کشور

یارانه داروی بیماران خاص در گیر و دار بدقولی

با هر بار نوسان ارزی در بازار، دل بیماران خاص و صعب‌العلاج هم می‌لرزد. این روزها تامین داروی بیماران خاص برای خانواده‌های این گروه از بیماران، زمان بر و پرهزینه شده است و در این بین، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت که هفته قبل وعده داد برای کمک به رفع مشکلات بیماران خاص، مابه‌التفاوت قیمت داروهای آنان را به حسابشان واریز می‌کند، هنوز هیچ مبلغی به حساب آنها نریخته است.
کد خبر: ۵۸۱۵۸۰
یارانه داروی بیماران خاص در گیر و دار بدقولی

هفته قبل، شمسعلی رضازاده، معاون داروی سازمان غذا و دارو وعده داد که تا دو روز آینده به شماره حساب آن دسته از بیماران خاص و صعب‌العلاجی که از بیست و پنجم اردیبهشت تا هجدهم تیر دارو خریده‌اند، مابه‌التفاوت قیمت دارو واریز می‌شود.

پرداخت این مابه‌التفاوت قیمت داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج، برای جبران تفاوت قیمت ارز در این بازه زمانی بود که بیمه تامین اجتماعی، این اختلاف قیمت دارو را پوشش نداد و قرار بود که این مابه‌التفاوت به حساب یارانه‌های این گروه از خانواده‌های افراد بیمار واریز شود، اما پیگیری‌های جام‌جم نشان می‌دهد که تاکنون هیچ کدام از این بیماران نتوانسته اند این مابه‌التفاوت قیمت دارو را دریافت کنند.

این خلف وعده وزارت بهداشت، در حالی به مشکلات دارویی بیماران خاص دامن زده است که یارانه‌های دارویی بسیاری از این بیماران نیز تحت عنوان معوقه، پرداخت نشده و داروخانه‌های 13‌ آبان در پایتخت و داروخانه‌های هلال‌احمر در سایر شهرها، مملو از بیماران خاص و صعب‌العلاجی است که در نبود حمایت‌های فراگیر دولتی با کمبود و گرانی دارو، دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکل از کجا آب می‌خورد؟

هفته گذشته می‌توانست هفته خوبی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج باشد، اما بدقولی وزارت بهداشت در پرداخت مابه‌التفاوت قیمت دارو، امیدواری آنها را به یاس تبدیل کرد.

حال پرسش اینجاست که وقتی به‌هر دلیلی امکان پرداخت این مابه‌التفاوت قیمت دارو در زمان اعلام شده وجود ندارد، چرا مسئولان سازمان غذا و دارو به این گروه از بیماران، امید واهی می‌دهند؟

شمسعلی رضازاده، معاون داروی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: ما فکر می‌کردیم که بتوانیم در هفته قبل، مابه التفاوت قیمت داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج را پرداخت کنیم، اما برخی اشکال‌هایی که در زمینه تهیه فهرست شماره‌حساب‌های بیماران به‌وجود آمد، موجب شد که این کار تا این لحظه عملی نشود.

این مقام مسئول تاکید می‌کند: در تلاش هستیم که خیلی سریع این فهرست شماره‌حساب‌ها را آماده کنیم و گمان می‌کنم تا ظرف یک هفته تا 10 روز آینده، مابه‌التفاوت قیمت داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج پرداخت شود.

اگر مطابق گفته‌های رضازاده پیش برویم، تاخیر در پرداخت مابه التفاوت قیمت دارو به یک مشکل اداری ختم می‌شود، اما رئیس سازمان غذا و دارو، روایت دیگری از این مشکل را بیان می‌کند.

عباس حاجی‌آخوندی، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم از مشکلات مالی وزارت بهداشت سخن می‌گوید و در عین حال تاکید می‌کند که وظیفه سازمان غذا و دارو، تامین اعتبار برای حل مشکلات دارویی بیماران خاص نیست، بلکه این سازمان وظیفه دارد که اطلاعات موثق بیماران نیازمند به کمک مالی را در اختیار بخش مالی وزارت بهداشت قرار دهد و بخش مالی وزارت بهداشت هم موظف است که این اعتبار مورد نیاز را تامین کند.

این مقام مسئول با تائید این مشکل که هنوز بیماران خاص و صعب‌العلاج نتوانسته‌اند مابه‌التفاوت قیمت دارو را دریافت کنند، مشکلات مالی این وزارتخانه را هم در به وجود آمدن تاخیر در پرداخت‌های مابه‌ التفاوت قیمت دارو دخیل می‌داند.

حاجی‌آخوندی، علت پرداخت نشدن معوقات یارانه داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج را نیز به مشکلات مالی گره می‌زند و پرداخت این معوقات را منوط به امضای مشترک وزیر بهداشت و وزیر رفاه و از همه مهم‌تر، تامین اعتبار می‌داند.

با وجود این‌که آمارها می‌گوید در سال 92، بودجه‌های بخش سلامت و درمان، پنج درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است، می‌توان گفت که بیماران خاص و صعب‌العلاج، از جمله اولین گروه‌هایی هستند که چوب این بودجه‌های ناکافی وزارت بهداشت و البته چوب مدیریت ناصحیح در توزیع نامتوازن اعتبارات موجود را خورده‌اند.

آیا این بار، مابه‌التفاوت پرداخت می‌شود؟

سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان برای پوشش اختلاف قیمت ایجاد شده بر اثر تغییر نرخ ارز، ماهانه 30 میلیارد تومان درخواست کرده‌اند و 50 میلیارد تومان هم هزینه ماهانه داروهای یارانه‌ای وزارت بهداشت است و در مجموع باید ماهانه 110 میلیارد تومان از محل اعتبار کمکی دولت در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد، بنابراین جبران افزایش قیمت همه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج از طریق بیمه تامین خواهد شد.

این حرف به این معناست که اگر وزارت بهداشت، ماهانه 110 میلیارد تومان در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دهد، بیمه‌ها با گلایه و شکایت کمتری، داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار می‌دهند و در نتیجه مشکلات این گروه از بیماران نیز تعدیل خواهد شد، اما آن‌گونه که از گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت برمی‌آید، بخش مالی این وزارتخانه برای تامین این اعتبار با مشکل جدی مواجه شده است و به نظر می‌رسد که تا رفع نشدن این مشکلات مالی، این بار نیز خیلی نمی‌توان به قول اعطای مابه‌التفاوت قیمت دارو و معوقه‌های یارانه دارو در 10 روز آینده حساب باز کرد.

امین جلالوند‌ -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حوری باغبان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
۰
۰
باسلام: اینجاب ازمورخه 92/5/5بامراجعه به دكترهای متخصص ازجمله پروفسور عزیزی متخصص فوق غددبنا به دستور ماهانه باید یك امپول sand0statin lar 20 mg تزریق شود تاخرداد92 بادفترچه مبلغ8665000ریال می خریدیم ولی ازخرداد باافزایش سرسام اوردرتیر92 بادفترچه با17446500ریال خریداری نمودم خودم كارمند درجهادكشاورزی شهرستان هستم باحقوق ماهانه زیرحكم 9720000ریال بعدازكسورات خالص پرداختی مبلغ4450000ریال دریافت میكنم پنج میلیون تومان وام گرفته بودم تمام شد باید چند سالی اقساط بپردازم؛دیگرتوان مالی ندارم

نیازمندی ها