مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال خبر داد:

حذف نام همسر اول با ثبت ازدواج دوم در شناسنامه

ازدواج با شناسنامه های سپید

نکاح بدون زناشویی، در المثنای شناسنامه نوشته نمی شود

هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه شورای عالی سازمان ثبت احوال کشور را که بر اساس آن، ننوشتن وقایع ازدواج و طلاق غیرمدخوله در شناسنامه زوج را صرفا برای بار اول امکان‌پذیر دانسته است، باطل کرد.
کد خبر: ۵۸۱۲۳۰
نکاح بدون زناشویی، در المثنای شناسنامه نوشته نمی شود

 در این ماجرا، ‌شاکی اعلام کرده بود که مصوبه شورای عالی سازمان ثبت احوال کشور برای درج نشدن وقایع ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه زوج، مغایر با ماده ۳۳ قانون ثبت احوال است که در آن تصریح شده این نوع ازدواج و طلاق در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد.

بر این اساس هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بررسی خواهان را در این زمینه محق دانست و مصوبه شورای عالی سازمان ثبت احوال کشور را ابطال کرد.

 بهمن کشاورز، وکیل دادگستری درباره بخشنامه ابطال شده و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به جام جم آنلاین توضیح می دهد که به موجب ماده 33 قانون ثبت احوال، در صورتی که زوجه پس از ازدواج غیر مدخوله باشد، یعنی ارتباط زناشویی با همسرش برقرار نکرده باشد، اگر به دلیلی نیاز به المثنای شناسنامه داشته باشد واقعه ازدواج در المثنا درج نمی شود اما بخشنامه ابطال شده ، قید « فقط یک بار » را به این حکم قانونی اضافه کرده بود حال آن که ماده مذکور مطلق است و مقید به عدد نیست.

او می افزاید : منظور از مطلق بودن و مقید به عدد نبودن ماده مذکور این است که  ننوشتن واقعه نکاح دختر غیر مدخوله ، در شناسنامه المثنای او نباید فقط یک بار قابل اجرا باشد بلکه اگر مثلا دختر خانمی، دو یا سه بار ازدواج کرد و بدون این که با همسرش ارتباط زناشویی داشته باشد، طلاق گرفت و بعد نیاز به المثنای شناسنامه پیدا کرد هرچند این اتفاق بیش از یک بار افتاده اما به هر حال هیچ یک از این دو یا  سه مورد در المثنای شناسنامه اش نباید درج شود.

دیدگاه کشاورز نسبت به ابطال این بخشنامه مثبت است. به گفته این حقوقدان با توجه به ویژگی های فرهنگی جامعه ما ، ممکن است ننوشتن این سابقه در شناسنامه مرد  یا نوشتن آن، تفاوت چندان و تاثیر زیادی ، در زندگی و ازدواج بعدی او نداشته باشد. اما درباره دختران این مساله اهمیت خاص دارد و چون نوشتن نکاح حتی اگر زوجه غیر مدخوله باشد به هر حال باعث وجود شائبه در زندگی آتی اش می شود، این رای اصولا مثبت ارزیابی می شود. با این حال به نظر می رسد به همان دلایل فرهنگی ، دخترخانم یا آقایی که چنین وضعیتی دارند باید حتما واقعیت را به طرف خود بگویند.

کشاورز در پاسخ به این پرسش که آیا با ابطال بخشنامه سازمان ثبت احوال کشور، امکان سوء استفاده از المثنای شناسنامه در کشور افزایش پیدا نمی کند، تصریح می کند: به هر حال امکان سوء استفاده  همیشه وجود دارد و اصولا رابطه زناشویی که از قدم اول مبتنی بر پنهان کاری و دروغ باشد همواره در معرض خرابی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها