در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره مهمانان ویژه روز تحلیف منتشر شده است

رایزنی مجلس و نمایندگان رئیس‌جمهور منتخب درباره مهمانان روز تحلیف

در حالی که این روزها با نزدیک شدن به زمان مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی، اخبار متفاوتی درباره مهمانان داخلی و خارجی این مراسم منتشر می‌شود، ظاهرا قرار است مجلس و نمایندگان رئیس‌جمهور منتخب درباره انتخاب مهمانان این جلسه، نشست‌های مشترکی برگزار کنند.
کد خبر: ۵۸۱۱۲۱

مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه سیزدهم مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و مطابق همه دوره‌های ریاست جمهوری جمع زیادی از مهمانان داخلی و خارجی در این مراسم حضور خواهند یافت.

در روزهای گذشته پس از آن که جک استراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس برای حضور در تهران ابراز تمایل کرد، برخی رسانه‌ها از وی به عنوان یکی از مهمانان ویژه در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب نام بردند که البته صحت این موضوع تائید نشد.

جک استراو زمانی که حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بود به همراه دو نفر دیگر از وزیران اروپایی، مذاکراتی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در تهران داشت و اکنون که روحانی به رئیس‌جمهوری برگزیده شده است، اعلام کرده قصد دارد در شرایطی که روابط تهران و لندن قطع شده به ایران سفر کند.

بجز وزیر خارجه پیشین انگلیس از برخی چهره‌های دیگر نیز به عنوان مهمانان مراسم تحلیف نام برده می‌شود که اعلام نام هر یک از این مهمانان نیز با واکنش موافقان و مخالفان این چهره‌ها روبه‌رو می‌شود.

حال سوال اینجاست که مهمانان مراسم تحلیف چگونه و از سوی کدام نهاد دعوت می‌شوند؟ براساس روال دوره‌های مختلف تحلیف، با توجه به این ‌که مراسم تحلیف در مجلس برگزار می‌شود و مدیریت آن به‌عهده این نهاد است دعوت از مهمانان داخلی، عموما به عهده مجلس شورای اسلامی است.

به گفته عبدالرضا مصری، عضو هیات رئیسه مجلس، دعوت از مهمانان داخلی براساس پروتکلی است که وجود دارد و همیشه نیز رعایت می‌شود. طبق معمول در مراسم تحلیف علاوه بر رئیس‌جمهور منتخب و رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه، جمعی از مقامات لشکری و کشوری، روسای قوای سه‌گانه در دوره‌های گذشته، اعضای هیات دولت قبلی، سفرا و مسئولان دفاتر نمایندگی کشورهای خارجی، استانداران، برخی از ائمه جمعه، نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها، تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران ملی و جانبازان و خانواده‌های شهدا در این مراسم حاضر می‌شوند.

اما آن‌طور که مصری گفته است دعوت از مهمانان خارجی، عموما از سوی دولت منتخب و از طریق وزارت خارجه صورت می‌گیرد.

همکاری مجلس و دولت

البته ظاهرا فارغ از این عرف، مجلس و تیم کاری رئیس‌جمهور منتخب قرار است در جلسات مشترکی با یکدیگر درباره مهمانان مراسم روز تحلیف رایزنی کنند.

بر این اساس از سوی مجلس، وظیفه هماهنگی امور به سه ناظر هیات رئیسه یعنی عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه، سیدشریف حسینی نماینده اهواز و محمد آشوری نماینده بندرعباس واگذار شده و از سوی رئیس‌جمهور منتخب هم نمایندگانی برای این امر تعیین شده‌اند.

مصری در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌ که همکاری‌های خوب و فشرده‌ای با نمایندگانی که از سوی رئیس‌جمهور منتخب معرفی شده‌اند در حال برگزاری است گفت: ان‌شاءالله هماهنگی‌ها به شایستگی انجام خواهد شد.

وی گفت: این مراسم تحلیف، یکی از پرمهمان‌ترین مراسمی خواهد بود که برگزار شده است.

مصری همچنین در واکنش به برخی اخبار مبنی بر بعضی موانع برای حضور سیدمحمد خاتمی در مراسم تحلیف، گفت: طبق پروتکل از ایشان به عنوان رئیس‌جمهور سابق دعوت می‌شود و اگر بخواهند تشریف بیاورند مانعی نیست.

وی درباره مهمانان خارجی که از سوی دولت دعوت می‌شوند، گفت: دولت هر کسی را که بخواهد دعوت کند، مجلس می‌پذیرد.

سیدشریف حسینی هم در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: جلسات مشترکی میان برخی اعضای هیات رئیسه مجلس با نمایندگان رئیس‌جمهور منتخب و استانداری تهران برای تصمیم‌گیری درباره مهمانان داخلی و خارجی مراسم تحلیف رئیس‌جمهور برگزار شده است.

نماینده اهواز در مجلس ادامه داد: جلسات مشترک، در حال برگزاری است تا نظر دولت جدید برای مهمانان خارجی کسب شود و شخصیت‌های داخلی که باید در این مراسم شرکت کنند تعیین شوند.

حضور هیات‌هایی از کشورهای مختلف در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور

در همین حال خبرگزاری مهر گزارش داده که مقامات کشورهای همسایه از جمله عراق، کویت، امارات و پاکستان برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دعوت شده‌اند که برنامه‌ریزی برای حضور نمایندگان ارشد این کشورها در دست انجام است.

براساس این گزارش برخلاف شایعات منتشر شده هیچ برنامه‌ای برای حضور جک استرا و وزیر پیشین امور خارجه انگلیس در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب وجود ندارد. خبرگزاری فارس هم گزارش داد: شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر جدید قطر در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشورمان شرکت می‌کند.

اطلاعیه مجلس درباره مهمانان مراسم تحلیف

روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای طرح برخی گمانه‌زنی‌ها و اخبار درباره مهمانان ویژه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری یازدهم را نادرست خواند و از رسانه‌ها خواست از انتشار اخبار بدون منبع پرهیز کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از اداره اخبار مجلس شورای اسلامی، در توضیحات اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها در مورد مدعوین و مهمانان ویژه مراسم تحلیف تأکید شده است: این مراسم در سیزدهم مردادماه و طبق اصل 121 قانون اساسی برگزار خواهد شد و طبق معمول در مراسم تحلیف تعدادی از مقامات لشکری و کشوری، مدیران ارشد نظام، مقامات و سفرای کشورهای خارجی مقیم ایران حاضر می‌شوند.

در خصوص حضور مهمانان ویژه مراسم، هیچ‌گونه تصمیمی گرفته نشده و در این مورد ضمن مشورت با دفتر رئیس‌جمهور منتخب، برنامه‌ریزی لازم صورت خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها