چهار هفته در فرودگاه مسکو

پوتین «اسنودن» را به اوباما می‌دهد؟

منطقه ترانزیت فرودگاه مسکو این روزها به مهم‌ترین منطقه این کشور تبدیل شده است. نزدیک به یک ماه می‌شود که ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا از هنگ‌کنگ به این منطقه آمده و به دنبال دریافت پناهندگی از دیگر کشورهاست.
کد خبر: ۵۷۹۸۹۴
«اسنودن»؛ همچنان خبرساز

یک بار اسم کشورهای آمریکای لاتین همچون اکوادور و ونزوئلا به عنوان مقصد بعدی اسنودن اعلام می‌شود و یک زمان دیگر گفته می‌شود روسیه به صورت مشروط به او پناهندگی می‌دهد.

هنوز اخبار و حواشی درباره اسنودن در جریان است و آن طور که شواهد نشان می‌دهد به این زودی‌ها این مساله ختم به خیر نمی‌شود. در بحبوحه این تنش‌ها و بحث‌های دیپلماتیک، دیروز خبر جدیدی در مورد اسنودن در رسانه‌ها مخابره شد.

آن‌گونه که منابع خبری همچون ایسنا گزارش دادند استفان اسوالفورس، استاد جامعه‌شناس دانشگاه اومئو در سوئد روز گذشته نامه‌ای خطاب به کمیته نوبل در نروژ نوشت و از اعضای این کمیته خواست ادوارد اسنودن را به دلیل اقدام قهرمانانه و جسورانه‌اش نامزد دریافت جایزه صلح نوبل کند.

این استاد دانشگاه در نامه خود نوشت: این نامزدی برای اسنودن نمادین است، زیرا نشان می‌دهد افراد نیز می‌توانند برای حمایت از حقوق بنیادین و آزادی‌ها به پا خیزند.

این استاد دانشگاه یکی از افراد دارای صلاحیت است که می‌تواند اسامی کاندیداهای مورد نظر را به کمیته جایزه نوبل ارسال کند. البته به نظر می‌رسد زمان اعلام نامزدها تا حدودی دیر شده است اما اعلام این خبر خود می‌تواند موضوعی مهم به شمار آید.

البته به نظر می‌رسد رسیدن به این جایزه مسیر پر پیچ و خمی برای اسنودن باشد. دلیل سخت بودن این مسیر را آلکسی پوشکوف رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه اعلام کرد.

وی معتقد است به دلیل فشارهای آمریکا ممکن نیست اسنودن بتواند جایزه صلح نوبل دریافت کند.

پوشکوف در این رابطه در صفحه «توئیتر» خود نوشت: آمریکا به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را نخواهد داد. البته افشاگری اسنودن سزاوار بودن وی را برای دریافت جایزه صلح نوبل ثابت کرده است و اکنون بسیاری در غرب وی را «یک مبارز در راه دموکراسی» می‌دانند.ژ

حسین خلیلی - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها