تولید بیودیزل با تثبیت آنزیم‌ها

جایزه «شیمی سبز» یونسکو به یک ایرانی تعلق گرفت

محقق جوان ایرانی، برنده جایزه انسان و کره مسکون

مفهوم توسعه پایدار ابتدا برای منابع زیست‌محیطی به کار برده می‌شد، اما امروزه توسعه پایدار علاوه بر پایداری منابع زیست‌محیطی، مفاهیم مختلفی اعم از پایداری سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را نیز در بر می‌گیرد.
کد خبر: ۵۷۸۴۹۱
محقق جوان ایرانی، برنده جایزه انسان و کره مسکون

در حقیقت توسعه پایدار، توسعه‌ای است که بتواند نیازهای کنونی را برآورده کند و به عبارت دیگر شرایط کنونی مانند صنعتی‌شدن جوامع را نیز در نظر بگیرد، اما منابع موجود را که می‌تواند تامین کننده نیازهای نسل آینده باشد به مخاطره نیندازد و بتواند این منابع را برای نسل آینده هم حفظ کند.

خدمات زیست‌بومی فوایدی است که زیستگاه‌ها برای انسان‌ها فراهم می‌کند. این خدمات چرخه زیستی، تنظیم آفات و گرده‌افشانی، تامین غذا، آب تازه و سوخت، گنجینه ژنی، تنظیم آب و هوا، بیماری و همچنین تنظیم خلوص آب را شامل می‌شود.

خدمات زیست‌بومی را از نظر فرهنگی می‌توان در خدمات معنوی و مذهبی، خدمات تفریحی و اکوتوریسم یا گردشگری و همچنین آموزش طبقه‌بندی کرد.

اگر به مفهوم توسعه پایدار و خدمات زیست‌بومی توجه داشته باشید متوجه می‌شوید بین آنها می‌تواند ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد.

اگر بتوانیم از خدمات اکوسیستمی یا ظرفیت‌هایی که در اکوسیستم‌ها وجود دارد به نفع جوامع محلی و ساکن در این مناطق استفاده کنیم این جوامع به خودی خود می‌تواند به پایداری این مناطق کمک کند.

یعنی خود جوامع تلاش می‌کنند این منابع را حفظ کنند و از این که این منابع به صورت بی‌رویه مورد استفاده قرار گیرد جلوگیری می‌کنند و مانع از بین رفتن آنها می‌شوند.

به این ترتیب می‌توانیم بگوییم خدمات زیست‌بومی می‌تواند یکی از راهکارهای اساسی برای رسیدن به توسعه پایدار باشد.

یکی از طرح‌های برنده امسال که عطیه کاظمی مجرد ، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد اکولوژی کاربردی، محقق جوان کشورمان ارائه کرده، طرح توسعه پایدار ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره با استفاده از خدمات زیست‌بومی است. این طرح سه بخش مجزا را شامل می‌شود. بخش اول، خدمات زیست‌بومی بالفعل و بالقوه ذخیره‌گاه ایران است.

در بخش دوم یکی از مناطق که ظرفیت مناسبی داشته باشد انتخاب می‌شود و در نهایت در بخش سوم استفاده از توانایی‌های جوامع محلی و تولید کالاها و خدمات خاص منطقه مورد توجه قرار می‌گیرد که به صلاحدید انتخاب می‌شود. به این ترتیب می‌توان با اجرایی‌شدن این طرح رسیدن به توسعه پایدار را در سطح ذخیره‌گاه‌های کشور مورد بررسی قرار داد.

در مناطقی که از ظرفیت مناسبی در این زمینه برخوردار باشد می‌توان از توانایی‌های جوامع محلی و حمایت از تولید کالاها و خدمات خاص منطقه و به عبارتی با استفاده ازخدمات زیست‌بومی به هدف توسعه پایدار ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره دست یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها