ارزیابی یک اندیشکده فرانسوی از انتخابات ایران:

توپ در زمین غرب،آیا برنامه هسته‌ای ایران بهانه است‌

یک اندیشکده فرانسوی با انتشار ارزیابی تحلیلی خود از انتخابات خرداد 92 ایران تاکید می کند که حالا توپ در زمین غرب است: «باید منتظر ماند و دید که آیا غرب آماده سازش و مصالحه هست یا برنامه هسته‌ای ایران تنها بهانه‌ای است که غرب از طریق آن سعی دارد حکومت ایران را تغییر دهد».
کد خبر: ۵۷۷۷۲۲
توپ در زمین غرب،آیا برنامه هسته‌ای ایران بهانه است‌

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایران هسته ای، کلمنت ترمه در مقاله ای که  پایگاه اینترنتی اندیشکده روابط بین الملل فرانسه در تاریخ 16 تیر 1392 منتشر شده، با اشاره به اینکه نتیجه انتخابات خرداد 92 منشور ایدئولوژیک غرب درباره ایران را به چالش کشیده است، نوشت: «یکی از مشکلات دیدگاه غربی در مورد سیاست‌های ایران، منشور ایدئولوژیکی است که ایران از طریق آن در رسانه‌های غربی، به ویژه فرانسه، به تصویر کشیده می‌شود. این دیدگاه بر قدرتمند شدن دستگاه‌های امنیتی درون کشور اسلامی و دست‌کاری احساسات عمومی توسط سران سیاسی به منظور افزایش اقتدار دولت تأکید داشت. اما باید توجه داشت که سران حکومت هنوز به اندازه کافی به خود مطمئن بوده‌اند که اجازه دهند کاندیدایی انتخاب شود که بیش از همه با دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مخالفت داشته است».

کلمنت سپس به رد این تحلیل پرداخته که انتخاب روحانی نشان می دهد مردم از برنامه هسته ای خسته شده اند و نوشته است:«نتیجه  انتخابات ریاست جمهوری ایران، بر خلاف استراتژی تغییر اهداف حکومت که از طرف تندروترین حامیان سیاست تحریم‌گذاری علیه ایران در غرب ترویج می‌شود، به معنای «تغییر حکومت در ایران نیست، بلکه تنها روند بازی را تغییر خواهد داد».

نویسنده در ادامه آورده است: نماینده جدید ایران در عرصه جهانی می‌تواند کاملاً از منافع ایرانیان دفاع کند. به نظر من، این اتفاق نتیجه اشتیاق مردم نسبت به یک رویکرد واقع‌گرایانه‌تر در توازن بخشیدن به اهداف هسته‌ای و منافع ملی اقتصادی است».

ترمه تحلیل این دیدگاه در غرب را که می گوید پیروزی حسن روحانی محصول تحریم ها و نه مردم به برنامه هسته ای است اشتباه خواند.

وی سپس با تاکید بر اینکه، «مأموریت رئیس جمهور جدید، افزایش مشروعیت نظام اسلامی و افزایش مشارکت مردمی درون کشور خواهد بود»، پیش بینی می کند: «رهبر احتمالاً در ماه اول فعالیت «روحانی»، به عنوان پاداشی برای مبارزات انتخاباتی موفقیت‌آمیز او که باعث شد مردم به پای صندوق‌های رأی بیایند، فضای کافی برای مانور را در اختیار وی خواهد گذاشت».

کلمنت ترمه در پایان تاکید می کند که حالا توپ در زمین غرب است: «باید منتظر ماند و دید که آیا غرب آماده سازش و مصالحه هست یا همان‌طور که یکی از نامزدهای محافظه‌کار ایدئولوژیک (حداد عادل) در طول یکی از مناظرات انتخاباتی در مورد سیاست خارجی اظهار داشت، برنامه هسته‌ای ایران تنها بهانه‌ای است که غرب از طریق آن سعی دارد حکومت ایران را تغییر دهد».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها