گوزن زرد ایرانی منقرض نمی‌شود

معاون اداره کل محیط زیست طبیعی استان خوزستان گفت: با توجه به تعدد سایت‌های نگهداری گوزن زرد ایرانی، امکان انقراض این گونه جانوری به علت هجوم مگس میاز وجود ندارد.
کد خبر: ۵۷۶۹۸۳
گوزن زرد ایرانی منقرض نمی‌شود

عادل مولا در گفت‌وگو با مهر در خصوص شایعاتی مبنی‌بر انقراض گونه جانوری گوزن زرد ایرانی در اثر شیوع و تکثیر مگس میاز اظهار کرد: گونه جانوری گوزن زرد ایرانی در دو سایت حفاظت شده کرخه و دز در استان خوزستان نگهداری می‌شود و به غیر از گوزن‌های سالمی که در منطقه حفاظت شده کرخه هنوز به جا مانده‌اند، در سایت حفاظت شده دز نیز از اینگونه جانوری نگهداری می‌شود به همین دلیل امکان انقراض گوزن زرد ایرانی وجود به علت هجوم مگس میاز به سایت کرخه وجود ندارد.

وی افزود: درحال حاضر گروه های زنده گیری این جانور در منطقه حفاظت شده کرخه مستقر هستند و تاکنون توانسته‌ایم پنج راس از این گونه جانوری در منطقه آلوده به مگس میاز را زنده گیری کنیم.

مولا تصریح کرد: علاوه‌بر گوزن زرد ایرانی نگهداری شده در استان خوزستان، در سایر استان‌ها نیز از این گونه جانوری نگه داری می‌شود و این امر خطر انقراض این حیوانات بر اثر بیماری‌های مسری را کاهش می‌دهد.

معاون اداره کل محیط زیست طبیعی استان خوزستان با تاکید براین امر که تکثیر مگس‌های میاز درحالت خاموشی کامل قرار گرفته است، گفت: با توجه به خاموشی کامل این نوع مگس، بازهم امکان فعالیت دوباره این حشره بعید نیست.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست قبلا در مورد شیوع این مگس در کشورهای آسیایی هشدار داده بود، اظهار کرد: آبگیری سد کرخه به تنهایی عامل شیوع این نوع مگس نیست و همه عوامل طبیعی دست به دست هم دادند تا این مگس از زیستگاه خود جدا شود و شروع به تکثیر در مکان های دیگر کند.

مگس میاز که عامل شیوع بیماری به نام "میاز" در جانوران است در زیستگاه کرخه، بخش سر و گردن گوزن زرد ایرانی را مورد هدف قرار داده است. "میاز" نوعی مگس است که بر روی بافت بدن حیوانات وحشی می‌نشیند و هزاران تخم برروی بدن میزبان وارد می‌کند که وقوع این فرایند در مدت سه روز باعث مرگ جانور میزبان می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها