رئیس‌جمهور اسلامی ایران در دیدار با همتای روس خود با بیان این‌که نیروگاه هسته‌ای بوشهر، نماد همکاری‌های سازنده تهران و مسکو است، گفت: می‌توانیم این الگو را توسعه دهیم و نیروگاه‌های جدیدی بسازیم.
کد خبر: ۵۷۶۰۸۷

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی‌نژاد در این دیدار که عصر دیروز در کاخ کرملین در مسکو برگزار شد، خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: گفت‌وگوهای اولیه در این زمینه انجام شده است و دستور شما را می‌خواهد تا کار آغاز شود.

وی با بیان این‌که تفاهم‌های خوبی در زمینه نفت و گاز میان ایران و روسیه وجود دارد، افزود: باید بسرعت این تفاهم‌ها را عملیاتی کنیم.

رئیس‌جمهور با قدردانی از روسیه به دلیل تمام کردن نیروگاه هسته‌ای بوشهر خطاب به پوتین گفت: با قولی که شما در استانبول دادید نیروگاه بوشهر تمام شد و اکنون در مدار قرار دارد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: همان‌طور که شما هم اشاره کردید عمده‌ترین صادرکنندگان گاز در جهان، ایران و روسیه هستند و همکاری و هماهنگی دو کشور به نفع ایران و روسیه و بازار انرژی جهان است.

وی از مدیریت پوتین در برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز تشکر و قدردانی کرد و گفت: برای ایران و روسیه دستور کار گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: ما دو همسایه هستیم که نمی‌توانیم از هم جدا شویم و باید حجم همکاری‌های اقتصادی را به حداکثر برسانیم.

وی با بیان این‌که به طور طبیعی موانع اداری برای گسترش همکاری‌های اقتصادی وجود دارد، گفت: با تصمیم مشترک می‌توان موانع را برطرف کرد.

وی افزود: ما هیچ محدودیتی برای توسعه روابط از همکاری‌های فناوری و نفت و گاز گرفته تا همکاری‌های علمی و تجاری نداریم.

ولادیمیر پوتین هم در این دیدار از حضور آقای احمدی‌نژاد در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز تشکر و قدردانی کرد و این اجلاس را اجلاسی خوب و موفق دانست.

رئیس‌جمهور روسیه با بیان این‌که ایران و روسیه دارای بیشترین منابع گاز هستند آن را مبنایی برای منافع مشترک دانست و افزود: امروز این امکان وجود دارد که درباره روابط دوجانبه و شرایط موجود منطقه گفت‌وگو کنیم.

پوتین با تاکید بر ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری گفت: ما از طریق دریای خزر با هم همسایه‌ایم و در این چارچوب دارای منافع مشترکی هستیم و دستور کار بزرگی در پیش رو داریم.

مذاکره درباره اس300

احمدی‌نژاد همچنین در جمع گروهی از اندیشمندان روسیه در پاسخ به پرسشی درباره قرارداد اس‌300 گفت: همکاران ما در این باره مشغول مذاکره هستند و امیدوارم مساله بخوبی حل و فصل شود؛ من آینده همکاری‌ها را بسیار خوب می‌بینم و هیچ اتفاقی نمی‌تواند مانع گسترش همکاری‌ها شود.

همچنین رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره آینده کاری خود پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری گفت: من می‌توانم در حوزه سیاسی فعال بمانم و البته در دانشگاه نیز تدریس کنم و اگر زنده باشم در خدمت شما خواهم بود.دوستی ایران و روسیه به نفع ملت‌های منطقه است. رئیس‌جمهور همچنین در دیداری که دوشنبه ‌شب با ایرانیان مقیم مسکو داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه دو همسایه تاریخی هستند که نمی‌توانند با هم دشمن باشند و مطمئنا دوستی ما به نفع دو کشور، دو ملت و همه ملت‌های منطقه است که باید تقویت شود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه رئیس‌جمهور روسیه نیز همین جهت را پیگیری می‌کند؛ البته این روابط دشمنانی نیز دارد، چرا که مستکبران هرگز نمی‌خواهند دو کشور و دو ملت با هم دوست باشند و خواهان آن هستند که همواره خود کدخدای جهان باشند.

رئیس‌جمهور با اشاره به این ‌که توسعه روابط پایه زندگی اجتماعـــی است، تصریح کرد: گسترش مناسبات با همه کشورهای مختلف و کسانی که علیه سلطه‌طلبی قرار دارند، از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌ که ماموریت ملت ایران در این برهه زمانی بسیار مهم است، گفت: باید فرهنگ انتظار و حکومت جهانی عدل را به بشر امروز معرفی کنیم چرا که همه تلاش شیاطین برای جدا کردن انسان‌ها از این فرهنگ و اندیشه‌هاست.

احمدی نژاد در گفت و گو با راشا​تودی:​ روحانی رئیس‌جمهور منتخب همه است

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در گفت‌وگوی زنده با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت: آقای روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران هستند و همه به او کمک خواهند کرد تا در مدیریت امور کشور موفق باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مجری این شبکه همچنین به موضوع ردصلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی اشاره کرده و پرسیده «چرا شما چنانچه گفته بودید، به ردصلاحیت او اعتراض نکردید؟» و احمدی‌نژاد پاسخ داده است: «نه من چنین چیزی نگفتم. قانون وجود دارد و من از قانون تبعیت می‌کنم.»

رئیس‌جمهور همچنین درباره مذاکره ایران و آمریکا گفت: اصل گفت‌وگو چیز بدی نیست. بهترین راه برای حل و فصل اختلافات، گفت‌وگوست. هیچ‌کس نمی‌تواند با گفت‌وگو مخالف باشد. ما هم از ابتدا گفتیم که از گفت‌وگو حمایت می‌کنیم، اما تحت چه شروطی؟ اگر کسی نزد شما بیاید و چکشی را بالای سر شما نگه دارد و شما را وادار به گفت‌وگو کند، این درست نیست.

گفت‌وگو برای رسیدن به تفاهم و برای حل اختلافات است و نباید به عنوان راهی برای تحمیل خود به دیگران استفاده شود.احمدی‌نژاد با تاکید بر این ‌که این روش باید در فضایی عادلانه صورت گیرد، گفت: البته ما بارها آماده گفت‌وگو با آمریکا بودیم، اما طرف مقابل آماده نبود. زمان‌هایی هم بود که آنها ادعا می‌کردند می‌خواهند با ما گفت‌وگو داشته باشند، اما شرایط گفت‌وگو برای ما مناسب نبود؛ زیرا شرایط یک‌جانبه بود. من فکر می‌کنم گفت‌وگو بهترین راه است و ما در نهایت راهی بجز گفت‌وگو نخواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها