بسیار پیش آمده داخل ماشین یا پای پیاده، هنگام عبور از جلوی یک ساختمان چشم‌هایمان به بالکن یکی از طبقات بیفتد و برای دیدنش بایستیم، فقط به این دلیل که نمای بیرونی ساختمان با گل‌آرایی بالکن، به زیباترین شکل ممکن آراسته شده است.
کد خبر: ۵۷۲۷۷۰
بالکن‌های سرسبز

همین‌طور برعکس، پیش آمده که از جلوی ساختمانی که بالکن‌هایش پر از خرت و پرت و وسایل کهنه است بگذریم و در دل بگوییم اگر این بالکن در اختیار ما بود، چه‌ها که با آن نمی‌کردیم! گل آرایی بالکن منازل، نه‌تنها سهم بسزایی در زیبایی ساختمان‌ها که سهم زیادی در زیبایی شهر دارد و می‌تواند بهار را در هر فصلی از سال، به مهمانی شهر ببرد.

با وجود این که نگهداری گل‌های بالکنی کار چندان سختی نیست و کمی دقت و مراقبت می‌خواهد، متأسفانه بسیاری از افراد قدر آن را ندانسته و بالکن‌ها را به انباری و مکانی برای نگهداری وسیله‌های ناکارآمد تبدیل کرده‌اند. یا این‌که آن را خالی گذاشته و مهمان خاک و گرد و غبار کرده‌اند.

این در حالی است که اکثر این افراد آرزوی خانه‌های حیاط دار را در سر می‌پرورانند و با حسرت از گذشته و خانه‌های قدیمی حرف می‌زنند و نمی‌دانند که انسان اگر طبیعت دوست باشد، آن را به هر شکل ممکن، حتی در شکل یک بالکن کوچک مملو از گیاهان بالکنی، به خانه خود می‌آورد.

این مکان که گاه کوچک است و گاه بزرگ، تنها فضای آزاد آپارتمان‌هاست که افراد می‌توانند گیاهان بالکنی مانند یوکا، فونیکس یا نخل زینتی، یاس هلندی، امین‌الدوله، شمشاد، نارنج و زیتون، پیراکانتا و از این دست گیاهان که دائم و مقاوم هستند در آنجا نگهداری کنند.

یوکا

یوکا درختچه‌ای است که دو نوع متفاوت دارد. نوع اول آن، گیاه آپارتمانی است که در داخل ساختمان نگهداری می‌شود و نوع دوم، یوکای باغچه‌ای است که در باغچه یا گلدان در فضای باز پرورش می‌یابد. یوکا به آب کم احتیاج داشته و باید زمانی به آن آب بدهیم که خاک، خشک باشد. این گیاه فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و در قسمت پایین ساقه به صورت غده دارای مواد غذایی است که باعث می‌شود در مقابل گرسنگی و تشنگی مقاوم باشد و برای استفاده در بالکن، گیاه مناسبی است.

فونیکس یا نخل زینتی

درختان نخل انواع متعدد دارند و بعضی از آنها نیز زینتی هستند. نخل‌های زینتی را به دلیل مقاومتی که در مقابل شرایط سخت محیط دارند، براحتی می‌توان پرورش داد. تنها نیاز این گیاه این است که تابستان در مکان آفتابی و گرم با تهویه خوب قرار بگیرد و زمستان نیز در محیطی خشک با دمای ۱۰‌ ـ ‌۵ درجه سانتی‌گراد.

یاس هلندی

گیاهی است همیشه سبز با برگ‌های بیضی شکل و گرچه همیشه سبز است، اما در فصل زمستان مراقبت بیشتری می‌خواهد، چرا که تحمل سرما را ندارد و گیاهی گرما دوست است و سایه آفتاب را به سرما ترجیح می‌دهد. همچنین لازم است که هر 15 روز یک‌بار گیاه از طریق کود تقویت شود.**نارنج

نارنج درختی است که خزان ندارد و فضای بالکن را در تمام طول سال سبز و زنده نگه می‌دارد. به هرس سالانه احتیاج دارند و دوستدار خاک‌های اسیدی و حاصلخیزند. همچنین نباید به خاک نارنج اجازه خشک‌شدن داد. در عین حال نسبت به باتلاقی‌شدن خاک حساسیت دارند و در صورتی که آب پای ریشه‌ها جمع شود برگ‌هایشان زرد می‌شود.

زیتون

زیتون در گلدان یک درختچه سبز و زیباست که نیاز به مراقبت خاصی ندارد. رنگ برگ‌های زیتون با دیگر درختان و درختچه‌ها متفاوت بوده و نقره‌ای فام هستند. زیتون بسیار کم توقع و مقاوم است و برای افرادی که فرصت چندانی برای رسیدگی به گل‌های بالکنی خود ندارند، گزینه مناسبی است.

پیچ امین‌الدوله

از گیاهان بالا رونده و زیباست که گزینه مناسبی برای بالکن منازل شخصی به حساب می‌آید. این گیاه که با فضای آپارتمان سازگارپذیر نیست، نیاز مبرم به نور خورشید دارد. خاک گیاه همیشه باید مرطوب باشد و بهترین روش تکثیر آن قلمه‌زدن است.

پیراکانتا

این درختچه بالکنی که همه ساله اواخر زمستان احتیاج به هرس دارد، درختی همیشه سبز و دائم با شاخه‌های تیز و تیغ‌دار است که لازم است با هرس به شاخه‌های آن فرم داد. همچنین باید قبل از این‌که خاک گلدان خشک شود به آن آب داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها