ایران زمین

کمبود محیط‌بان در مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد کمبود محیط‌بان را یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط‌زیست استان عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون مناطق حفاظت شده این استان فقط یک‌چهارم استاندارد جهانی محیط‌بان دارد.
کد خبر: ۵۷۰۶۱۶

جمشید عبدی‌پور با بیان این‌که تعداد محیط‌بانان متناسب با وسعت مناطق حفاظت شده نیست، افزود: اکنون برای هر 3000 هکتار از مناطق حفاظت شده استان، یک نیرو وجود دارد.

وی با بیان این‌که از ابتدای امسال تاکنون 42 متخلف و معترض به محیط زیست در این استان دستگیر شده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد 14 نفر به دلیل شکار و صید غیرمجاز، 12 نفر به دلیل تخریب محیط‌زیست، یک مورد زنده‌گیری حیات وحش و تعداد زیادی هم هنگام شروع به شکار دستگیر شدند.عبدی‌پور یادآور شد: این موارد تخلف در همه مناطق حفاظت شده استان است و دستگیرشدگان برای سیر مراحل قضایی و وصول ضرر و زیان وارده به محیط زیست به مراجع قضایی معرفی شدند.فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد از تجهیز محیط بانان به دوربین‌های عکاسی و تصویربرداری پیشرفته و شبکه بی‌سیم برای مستندسازی اعمال متخلفان حیات وحش خبر داد و گفت: با استفاده از این دوربین‌ها محیط‌بان از شکارچی، عکسبرداری و تصویربرداری کرده و آن را به مراجع قضایی تحویل می‌دهد./‌ مهر

افتتاح نخستین باغ گیاه‌شناسی شرق کشور در مشهد

نخستین باغ گیاه‌شناسی شرق کشور دیروز با حضور معاون رئیس‌جمهور، معاون سازمان آموزش و تحقیقات وزارت آب کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی در مشهد افتتاح شد.باغ‌گیاه‌شناسی مشهد شامل بخش‌های مختلفی از جمله باغ گل‌رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه‌های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی باغ صخره‌ای و مجموعه نهالستان و گلخانه‌های تکثیری است.این باغ به منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه‌های گیاهی، انجام برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی،‌ ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه و... احداث شده است.مساحت این باغ 27 هکتار و اعتبار تخصیص یافته به آن150 میلیارد ریال است و در بلوار جمهوری اسلامی مشهد واقع شده است.‌/‌ ایسنا

افزایش 700 تنی تولید عسل در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از افزایش 700 تنی تولید عسل در استان خبر داد.

برزو هیبتیان شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی مناسب مرتعی و زراعی و وجود بیش از 46 هزار هکتار باغ در استان و بیش از 400 گونه گیاه دارویی از 1400 گونه موجود در استان را زمینه مناسبی برای پرورش و نگهداری زنبور عسل عنوان کرد.

وی افزود: اکنون بیش از 170 هزار کندوی عسل توسط 1400 نفر در استان پرورش داده می‌شود و سالانه بیش از یکصد هزار کندوی مهاجر از استان‌های خوزستان، فارس، اصفهان، بوشهر، بندرعباس و یزد به مدت پنج ماه در استان مستقر می‌شود و به تولید شهد، موم، گرده و عسل و از همه مهم‌تر گرده‌افشانی کمک می‌کند.

وی با اشاره به توسعه باغ‌ها از 46 هزار هکتار کنونی به 200 هزار هکتار پیش‌بینی شده، گفت: توسعه زنبورداری در استان یکی از ضرورت‌هاست، زیرا به منظور گرده‌افشانی به ازای هر هکتار باغ، وجود حداقل پنج کندوی زنبور عسل الزامی است.

هیبتیان افزود: پرورش زنبور عسل به عنوان یکی از طرح‌های زودبازده و با حداقل سرمایه‌گذاری (150 میلیون ریال به ازای هر شغل) می‌تواند زمینه اشتغال دانش‌آموختگان و علاقه‌مندان بخش کشاورزی را فراهم کند، در کنار تولیدات زنبور عسل صنایعی از قبیل کندوسازی، بسته‌بندی عسل، کارخانه‌های تولید عاج موم و ساخت وسایل زنبورداری از جمله چادر، داروسازی و حمل و نقل این محصول از مزایای این شغل است.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود تولید عسل امسال در استان بیش از 1700 تن باشد که نسبت به سال قبل 700 تن افزایش تولید خواهیم داشت. ‌‌/‌ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها