راهکار نهایی

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای آتی راهی خاورمیانه می‌شود. این پنجمین سفر وی از آغاز حضور در سمت وزیر امور خارجه است که بیانگر نگاه ویژه آمریکا به منطقه می‌باشد.
کد خبر: ۵۶۹۸۸۵
راهکار نهایی

نکته اساسی در مواضع کری و دیگر مقامات آمریکایی در سفر به منطقه آن است که آنها به دنبال برقراری صلح در منطقه هستند و به اصطلاح ناجی خاورمیانه برای خروج از وضعیت کنونی می‌باشند.

این ادعا در حالی مطرح شده است که بررسی روند تحولات منطقه یک سوال اساسی را مطرح می سازد و اینکه ریشه مشکلات منطقه چیست و آمریکا چگونه می تواند این مشکلات را مرتفع نماید.

بررسی روند تحولات منطقه در چند دهه اخیر نشان می‌دهد که دو اصل در منطقه مطرح است که تمام تحولات به آنها ختم می‌شود. نخست وجود رژیم صهیونیستی است که برای رسیدن به منافع نامشروع خود از هیچ اقدامی فروگذار نیست. جنایات آنها نه تنها در قبال فلسطینی‌ها بلکه کل منطقه را در بر می‌گیرد بگونه‌ای که جهانیان اذعان دارند بحرانی در منطقه نیست که این رژیم در آن دخیل نباشد. در فرهنگ صهیونیست ها کشتار و نابودی بشریت اصل اول است و در این راه نیز هر حربه و جنایتی را مجاز می‌دانند.  

دوم آنکه نظام سلطه با محوریت آمریکا و متحدان اروپایی آن از دیگر محورهای بحران منطقه است. این طیف همواره برآن بوده‌اند که منطقه را در مسیر خواسته‌های استعماری خود قرار دهند. سلطه بر منابع انرژی منطقه و بهره گیری از خاورمیانه برای سلطه بر سایر مناطق جهان از اهداف این ائتلاف است. آنها نیز مانند صهیونیست ها برای رسیدن به اهداف خود حربه جنگ، اختلاف افکنی میان کشورهای منطقه و مقابله با بیداری ملت‌ها در دستور کار دارند.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که خاورمیانه با دو چالش اصلی مواجه است و آن حضور رژیم صهیونیستی و نظام سلطه در منطقه است که برای رسیدن به منافعشان آشوب و بحران در منطقه را محور قرار داده اند.

براین اساس اگر آمریکا واقعا به دنبال حل بحران خاورمیانه است راهکار آن برچیدن رژیم صهیونیستی و خروج آمریکا و متحدان از منطقه است که نتیجه آن برقراری ثبات و امنیت در منطقه است. تا زمانی که این مهم اجرایی نگردد منطقه رنگ صلح و امنیت نخواهد دید و ادعاهای مقامات آمریکایی مانند جان کری مبنی بر رویکرد به منطقه برای صلح امری واهی و صرفا اقدامی برای ادامه سلطه گری آمریکا و صهیونیست‌ها است که پیامد آن بحران‌های جدید در خاورمیانه خواهد بود.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها