گنجنامه و ارگ نوشیجان در انتظار جهانی شدن

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: کتیبه‌های گنجنامه و ارگ نوشیجان دو اثر دستکند تاریخی استان همدان است که در لیست جهانی شدن قرار دارند.
کد خبر: ۵۶۹۶۰۳
گنجنامه و ارگ نوشیجان در انتظار جهانی شدن

بهرام توتونچیان امروز در گفت‌وگو با فارس در همدان با اشاره به شاخصه‌های ثبت آثار جهانی اظهار کرد: در ثبت جهانی به عنوان مصنوع دست بشر، با یک نگاه یکنواخت و بدون حدود و ثغور کشورها به عنوان نشانه‌ها و دست‌سازهای بشری در روی زمین نگاه می‌کنند.

وی با بیان اینکه ثبت آثار فرهنگی و تاریخی برای همه جوامع بسیار ارزشمند است، افزود: یونسکو با ثبت آثار فرهنگی به نوعی تلنگر فرهنگی در جوامع مختلف می‌زند تا نگاه مثبتی به آثار تاریخی و ارزش‌های ماندگار بشری دنیا در حفظ و نگهداری آن شکل گیرد.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان اظهار کرد: یونسکو معتقد است، آثار تاریخی باید مورد توجه بوده و حفظ شود و در هر جامعه‌ای آثار دقیقاً با حساسیت خاصی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در خصوص ثبت آثار تاریخی همدان به صورت جهانی اضافه کرد: اگر بخواهیم آثارمان ثبت شود باید مصنوعات دست بشر و ساخت و سازهای بی‌امان در پیرامون این آثار را یکی پس از دیگری حذف کنیم و این نگاه، نگاه مثبتی است که فعلاً قابل تصور نیست.

توتونچیان با اشاره به دستکند گنجنامه و ثبت جهانی این اثر تاریخی یادآور شد: مجتمع تله‌کابین با قرار گرفتن در گنجنامه، یک ضرورت است اما شاخص‌های جهانی شدن کتیبه‌های گنجنامه با این مجموعه دست‌ساز هماهنگ نیست.

وی با اشاره به نگاهی که یونسکو نسبت به آثار تاریخی برای جهانی شدن دارد، افزود: در ثبت آثار به شکل جهانی، نگاه‌ها باید تغییر کند که بر این اساس آثار دیگری را نیز پیشنهاد کردیم.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه ما نیز راغب به ثبت آثار به شکل جهانی هستیم، افزود: ارگ نوشیجان نیز برای جهانی شدن پیشنهاد شده اما شهرک صنعتی موجود و نزدیک به این اثر موانعی را برای این اثر برای جهانی شدن ایجاد کرده است.

وی با اشاره به آثار پیشنهادی همدان برای جهانی شدن اظهار کرد: دستکند سامن، دستکند ارزانفود، کتیبه‌های گنجنامه، گنبد علویان و هگمتانه جزو پیشنهادات ماست و پیشنهاد دیگر ما غار قلعه جوق است.

newsQrCode
برچسب ها: ثبت جهانی یونسکو
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها