نامزدها موضوع هسته‌ای را از دستور کار خود خارج کنند

نامزدها که وارد عرصه رقابت انتخاباتی می‌شوند و تبلیغات خود را آغاز می‌کنند، سعی دارند به نوعی در مواضع و سخنانشان از موضوعات گوناگون برای خود بهره گیرند.
کد خبر: ۵۶۷۰۰۶
نامزدها موضوع هسته‌ای را از دستور کار خود خارج کنند

مسائل اقتصادی،از قبیل گرانی و تورم و ایجاد اشتغال و رفع آنها، مسائل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی از قبیل سیاست داخلی و خارجی از جمله مسائل و گفتمانی است که نامزدهای ریاست جمهوری به آنها می‌پردازند.

برخی از نامزدها راهکار ارائه می‌دهند و برخی دیگر از وضعیت حال و گذشته انتقاد می‌کنند و به کلی گویی می‌پردازند.

وعده‌هایی هم می‌دهند.این وعده‌ها در دل و جان مردم نوید روزهای خوب در سال‌های آینده را می‌دهد.

امید آفرینی در دل و اندیشه مردم در شرایطی که اکنون وجود دارد، هر چند یک اقدام و کار تبلیغاتی خوب به شمار می‌رود، اما نباید به اندازه‌ای باشد که فردا روزی،پس از برگزیده شدن از سوی مردم، نتوان آنها را انجام داد.

اما برخی مسائلی هست که در حیطه توان و وظایف نامزدهایی که خود را برای ریاست جمهوری آماده کرده‌اند نیست.

آنها باید توجه داشته باشند که در چارچوب قانون وظایف رئیس جمهوری مشخص و معین شده‌ است و باید سعی داشته باشند تا از آن فراتر نروند و در همان چارچوب گام بردارند.

یکی از موضوعات مهمی که در برنامه‌ها و تبلیغات و سخنان نامزدها و برخی از مسئولان ستادهای تبلیغاتی نامزدها حتی پیش از آغاز رسمی تبلیغات دیده می‌شود پرداختن به موضوع هسته‌ای و گفت‌وگوهای ایران و 1+5 است.

در چند روز گذشته و با بررسی سخنان برخی نامزدها،آنها از این موضوع برای تبلیغات خود استفاده کرده‌اند.

نامزدها باید به این موضوع توجه کنند که مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران فراتر از اختیارات ریاست جمهوری است و نهاد رسیدگی به آن هم مشخص شده و تیم مورد نظر در هر دوره از مذاکرات با توجه به منافع ملی اقدام کرده است.

شورای عالی امنیت ملی نهادی است که تعدادی از اعضای آن به واسطه افرادی که مقام و مسئولیتی دارند در آن عضو هستند و برخی دیگر هم از سوی رهبر معظم انقلاب منصوب می‌شوند.

نامزدها به همین خاطر باید از اظهار نظر درباره چند و چون موضوع هسته‌ای پرهیز کنند،چون اکنون جمهوری اسلامی ایران در حال گفت‌وگو با 1+5 است و اعضای این گروه هم با ذره بین دقیق خود اخبار و مواضع انتخاباتی نامزدهایی که در زمینه موضوع هسته‌ای و گفت‌وگوها مطرح می‌شود، رصد می‌کنند و حتی برای آن پرونده ویژه‌ای هم تشکیل داده‌اند.

به همین خاطر است که «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است؛ تاریخ جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران تعیین می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حتی پا را فراتر گذاشته و گفته است؛ باید تا زمان برگزاری انتخابات صبر کنیم چون نتایج این انتخابات آینده مذاکرات را مشخص می‌کند.

گره زدن مذاکرات هسته‌ای با انتخابت ریاست جمهوری سیاستی است که غرب به ویژه گروه 1+5 آن را دنبال می‌کند.نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید سعی کنند تا با اتخاذ مواضع اصولی و مناسب از گره خوردن این دو موضوع با هم پرهیز کنند.

استفاده از موضوع هسته‌ای و طرح مسائلی در این باره بهانه به دست 1+5 خواهد داد و آنگاه هنگام مذاکرات و پشت میز مذاکره گفته‌های نامزدها از سوی آنها رو می‌شود و به عنوان اسنادی مطرح می‌شود که هر چند از نظر ما شاید مهم نباشد، اما از دید آنها موضوعاتی خواهد بود که می‌تواند به زعم آنها در روند مذاکرات تأثیر بگذارد.

موضوع هسته‌ای از جنس منافع ملی است و بر اساس تصمیمات حکومتی با آن رفتار می‌شود و یک رئیس جمهور نمی‌تواند به تنهایی درباره آن تصمیم بگیرد.بهتر است نامزدها این موضوع را از دستور کار خود خارج کنند.

محمد صفری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها